Nytt stort pilotprosjekt skal øke utnyttelsen av strømnettet med 25 %

Det nye Pilot-E prosjektet MaksGrid skal teste ut løsninger som til sammen vil kunne øke utnyttelsen av strømnettet med 25 %. Fokus vil være på tiltak som nettselskapene selv kan gjennomføre og kontrollere i påvente av bygging av nytt nett.

Manglende nettkapasitet er et økende problem, og er en reell barriere mot ønsket, grønn omstilling av det norske samfunnet. Bygging av nytt nett tar lengre tid enn det nye nettkunder er innstilt på å vente, er kostbart, og kan medføre økte klimagassutslipp og uønskede naturinngrep.

I MaksGrid skal nettselskap, teknologiselskap og FoU-leverandører sammen utvikle og teste ut nye løsninger for koordinert automatisk systemstyring, dynamiske overføringsgrenser og risikobasert drift og planlegging, og evaluere sammenheng og samlet virkning av disse løsningene.

Sammenheng mellom de tre teknologier som skal testes i MaksGrid-prosjektet

Statnett, som eier av Maksgrid, ser stor verdi i å samarbeide for å løse problemstillingen og erkjenner deres avgjørende rolle i reduksjon av klimagassutslipp.

«Maksgrid et viktig prosjekt for oss», sier Knut Styve Hornnes, Seksjonsleder i Innovasjon og Teknologiutvikling i Statnett. «Statnett har systemansvaret i det norske kraftsystemet og transmisjonsnettet er navet i det grønne skiftet. Elektrifisering og ny energiproduksjon i form av sol- og vindkraft krever større kapasitet i nettet. Vi bygger ny kapasitet i nettet, men vi jobber også for å utnytte eksisterende nett best mulig.

Det unike i dette prosjektet er at det skal kombinere tre ulike tiltak for å nettopp bidra til økt utnyttelse av kraftnettet.

«Det er gjort en del forskning på disse tiltakene individuelt», forteller forskningsleder Henning Taxt ved SINTEF Energi. «Vår hypotese er at det store potensialet for å øke utnyttelsen av nettet utløses først når tiltakene kombineres. Dette vil vi forsøke å få til i MaksGrid.»

Utfordringene er imidlertid så sammensatte at en enkelt aktør kan ikke løse dem alene. The Norwegian Smart Grid Centre er initiativtaker til prosjektet og har jobbet målrettet og aktivt over en lengre periode for å samle nøkkelaktører til en felles innsats.

«Vi i Smartgridsenteret ser at det er et enormt behov for forskning, utvikling og testing av ny teknologi og løsninger for å løse utfordringene i kraftsystemet. Vi har derfor gått sammen om å identifisere de mest presserende behovene og har brukt betydelige ressurser for å initiere akkurat dette prosjektet, i full overbevisning om at bransjen besitter engasjementet, viljen og kompetansen til å gjennomføre et så ambisiøst prosjekt. Sammen med DNV og SINTEF Energi, har vi samlet et veldig sterkt konsortium som står klare til å gyve løs på oppgaven», sier Jun Elin Wiik, Senterdirektør ved The Norwegian Smartgrid Centre.

Aktualiteten i temaet og den brede oppslutningen rundt et prosjekt som vil gi merkbare endringer bekreftes av prosjektleder DNV:

«Det er med stor glede at DNV har mottatt informasjon at Pilot-E har tildelt midler til MaksGrid. Det er det mest relevante, ambisiøse, og mest spennende prosjektet jeg har bidratt til å sette sammen,» sier Sonja Monica Berlijn, Business Development Manager i DNV.

Nettselskapene er tett på nettkundene og ønsket om rask tilknytning er klart og tydelig. Dette motiverer til samarbeid i Maksgrid.

«Glitre Nett er veldig glade for at MaksGrid har fått godkjenning. Dette er et viktig og spennende prosjekt som tar opp temaer som er vitale for nettselskapene, inkludert økt nettkapasitet, dynamisk systemvern og dynamiske overføringsgrenser. Vi ser frem til et engasjerende og produktivt samarbeid,» sier Per-Oddvar Osland, Forskningsleder i Glitre Nett.

Forskningsrådet, Innovasjon Norge og Enova står bak ordningen PILOT-E som er et sømløst tilbud til næringslivet for å få idéer innen miljøvennlig energiteknologi raskere til markedet og med det bidra til verdiskapning og eksport .

«MaksGrid-prosjektet blir en viktig demonstrator av norsk sammensatt teknologi som blir testet og verifisert av brukerne, og som vil bli en nøkkel for Infinigrid's og de andre aktørenes sin internasjonale kommersialisering og satsning», sier Arne Brufladt Svendsen, CTO i Infinigrid, en av de tre teknologileverandørene i prosjektet.

Informasjon om prosjektet:

• Deltagere: Statnett, Tensio, Glitre, Lede, Linja, Heimdall Power, Infinigrid, SnerpaPower AS, DNV, Sintef Energi og The Norwegian Smart Grid Center (NSGC)
  • Prosjekteier: Statnett
  • Initiativtaker og ansvarlig for kommunikasjon: NSGC
  • Prosjektleder: DNV
  • FoU-partnere: SINTEF Energi og DNV
  • Teknologileverandører: Heimdall Power, Infinigrid og SnerpaPower
  • Prosjektperiode: 2024-2027
  • Støttet av Pilot-E, finansiert av: Norges Forskningsråd og Innovasjon Norge
  • Støttebeløp: 26 MNOK

Kontaktinfo:

- Knut Styve Hornnes, Statnett, +47 469 53 099, knut.hornnes@statnett.no
- Svein Erik Thorsen, The Norwegian Smartgrid Centre, +47 454 83 390, sveine.thorsen@smartgridsentet.no

Knut Styve Hornnes, Seksjonsleder i Innovasjon og Teknologiutvikling i Statnett
Jun Elin Wiik, Senterdirektør, The Norwegian Smartgrid Centre
Arne Brufladt Svendsen, CTO Infinigrid
Per-Oddvar Osland, Forskningsleder Glitre Nett
Sonja Monica Berlijn, Prof.Dr.Techn.ir. MBA, Business Development Manager
Henning Taxt, PhD, Forskningsleder ved SINTEF Energi
Sammenheng mellom de tre teknologier som skal testes i MaksGrid-prosjektet

Om The Norwegian Smartgrid Centre

The Norwegian Smartgrid Centre er et nasjonalt kompetansesenter for smartgrid. Våre medlemmer samhandler om forskning, innovasjon og kunnskapsdeling for et bærekraftig, sikkert og kostnadseffektivt energisystem.

Arendalsuka: Norsk næringsliv bør engasjere seg mer i global bistand12.8.2024 07:29:16 CEST | Pressemelding

Det er mange gode grunner til at norsk næringsliv skal engasjere seg i global utvikling. Store samfunnsutfordringer som klima, sikkerhet, forurensning av havene, kan vi ikke løse uten å samarbeide. Hva skal til for å stanse forsøpling av havet? Mer enn halvparten av plastavfallet som havner i havet kommer fra noen få land i Asia. Derfor samarbeider SINTEF med industriaktører i Asia om håndtering av plastavfall på land, før det rekker å havne i havet. Prosjektet Ocean Plastic Turned into an Opportunity in Circular Economy (OPTOCE) har bidratt til at plastavfall som ikke kan gjenvinnes, blir en ressurs i sementindustrien, som erstatning for kull. - Både lokale industriaktører I Asia og vi ser verdien av å samarbeide om teknologi. Anvendt forskning har vist seg å ha stor gjennomslagskraft og skaper varige endringer i lokalsamfunn, sier Anneli Alatalo Paulsen som leder SINTEFs satsing på global, bærekraftig utvikling. - I Arendal skal vi dele erfaringene fra dette og andre prosjekter som e