Norsk Svømming: Prisutdeling 2024

Et begivenhetsrikt år har gått for norsk svømmeidrett, og under årets Trener-/Lederkonferanse i Lillestrøm hedret Norges Svømmeforbund (NSF) utøvere, trenere, klubber og frivillige som har utmerket seg denne sesongen.

Anders Storm Skodje / Norges Svømmeforbund

Thon Hotel Arena på Lillestrøm var stedet for konferansen, som kulminerte i lørdagens festmiddag og prisutdeling. Prisene ble tildelt basert på idrettslige prestasjoner innen både stup og svømming, og årets ildsjel ble også kåret for å anerkjenne det viktige arbeidet i klubb og ikke minst den frivillige innsatsen som legges ned.

Årets stuper

Denne utøveren oppnådde i år en drøm. På veien dit ble hun historisk som den første medalje vinnende stuper uavhengig av kjønn i et EM senior med sølv på 3 meter svikt.

I VM senior tidlig 2024 stupte hun jevnt og godt, noe som sørget for at drømmer ble oppfylt. Plassen i VM gav henne en plass på 3 meter i OL Paris 2024. Sist vi hadde deltaker på 3 meter var i 1984.

Årets stuper er Helle Tuxen!

Årets svømmer

Årets svømmer er Henrik Christiansen fra Lambertseter Svømmeklubb. Henrik ble nummer 4 i finalen på tiden 14.23.00 i Europamesterskapet kortbane i Romania i desember 2023. I Europamesterskapet på langbane i Serbia i juni i år ble han nummer 5 i finalen på 800 meter fri. Han kvalifiserte seg på 3 øvelser (800 fri, 1500 fri og 10 km Open Water/maraton) til OL i Paris i juli og august. Han hadde beste prestasjon av de norske utøverne med sin 20. plass på 1500 meter fri.

Årets stuptrener og årets svømmetrener

Prisen som «Årets stuptrener» og «Årets svømmetrener» tildeles i utgangspunktet den treneren som har utøveren eller utøverne med beste internasjonale resultat. Samtidig foretas en vurdering basert på kriterier som antall utøvere og fremgang.

Årets stuptrener

Årets stuptrener er Espen Bergslien fra Bergen Stupeklubb! Som klubbtrener har denne treneren hovedansvaret for klubbens beste utøvere og trent frem blant annet Isak Børslien som tok medalje i EM junior og Caroline Kupka som stupte seg til finalen i EM senior.

Flere utøvere som Sienna og Odri er også på et europeisk nivå på juniorsiden. I tillegg som virke av landslagstrener har han vist et godt nivå på konkurranse coaching, som da Helle Tuxen tok sølv i EM senior og kvalifiserte seg til OL i Paris under VM senior.

Årets svømmetrener

Årets svømmetrener går til Karl-Johan Gårdström! Denne treneren kvalifiserte Silje Rongevær Slyngstadlie til EM kortbane i desember 2023, VM langbane i februar og EM langbane i juni 2024.

Silje satte personlige rekorder i EM kortbane i Romania på 50 og 100 meter bryst. Hun kvalifiserte seg til finale på 50 meter bryst og til semifinale på 100 meter bryst.  I VM i Doha i februar 2024 kvalifiserte Silje seg til semifinale på 50 meter bryst med ny Norsk rekord.

Karl-Johan har også trent Erik Persson i de samme tre mesterskapene, og i tillegg kvalifiserte Erik seg til OL i Paris på 200 meter bryst. Eriks sterkeste internasjonale resultat var i juni 2024 under EM langbane i Serbia der Erik vant gull på 200 meter bryst.

Beste stupeklubb og beste svømmeklubb

Få mennesker klarer å lykkes uten hjelp fra nærmiljøet deres. Dette gjelder også idrettsutøvere som ofte er avhengige av et sterkt klubbfellesskap.

Prisen <<Beste stupeklubb>> går til den klubben som har beste resultater sammenlagt i NM junior, NM senior og Landsfinalen.

Beste Stupeklubb

Prisen Beste Stupeklubb går til klubben med bakgrunn i at de har beste resultater sammenlagt i Tripp Trapp finalen 2023, NM junior 2023 og NM senior 2024.

Det kan også opplyses at denne klubber er den klubben med flest utøvere i Norge og også flest landslagsutøvere i Norge gjennom sesongen.

Årets stupeklubb er Bergen Stupeklubb!

Beste Svømmeklubb

I kåringen av beste svømmeklubb, er det resultatene fra NM ungdom, NM kortbane, ÅM og NM langbane som teller. Det gis også poeng for deltakelse på Landsstevnet.

I tillegg får klubbene poeng for deltakere og resultater fra internasjonale mesterskap - EM kortbane, EM langbane, VM kortbane, VM langbane, Olympiske leker og Paralympics, samt EM og VM langbane for parautøvere.

Årets vinner fikk 1123,5 poeng og ligger 75,5 poeng foran andreplassen.

Årets svømmeklubb er Oslo Idrettslag Svømming!

Årets utviklingsklubb

Klubben har hatt en stor vekst i antall aktive siden koronatiden, og har nå over 2500 aktive medlemmer.

De har hatt veldig mange med på utdanning siste tre år, Trenerattester er i orden, og de har hatt økende antall deltagere på Kompetansehelg og Trener-Lederkonferanser. Klubben har tilbud innen svømmeopplæring, svømming, minipolo, open water – og har en stor gruppe parautøvere.

Treneren for parautøverne har bidratt sterkt til at paragruppa er en stolt del av klubben. Og med dette viser klubben at de er et veldig godt forbilde for inkludering.

Årets utviklingsklubb er SK Speed!

Årets ildsjel

Teknisk stevneansvarlig, Forbundsdommer og Overdommer.

Bernt Ole har de siste 12 årene levert mye dugnadsarbeid i Kongstensvømmerne. Hans innsats har hatt stor betydning for klubbens utvikling, og særlig har han gjort et enormt dugnadsarbeid med å arrangere svømmestevner.
Han har deltatt i utviklingen av administrative digitale løsninger, og har tidligere vært med som leder på flere stevner og leire.

I arbeidet med å arrangere svømmestevner, så er det en rekke ting som må gjøres.

Sikre at alle komponenter til klubbens tidtakersystem fungerer, innrapportering av stevner, lage innbydelser og markedsføre stevnet, administrere påmeldinger, lage program, bestille premier, reservere svømmehall, og den tekniske gjennomføringen av stevnet med alt det innebærer av for- og etterarbeid.

Bernt Ole brenner for klubbens arbeid og har vært avgjørende for at klubben har kunne tatt på seg å arrangere ordinære stevner, samt LÅMØ i 2015, 2019 og 2022, NM masters 2017, og NM langbane 2023.

Bernt Ole har 2 døtre som har svømt i mange år. Disse har begge avsluttet sine karrierer som aktive svømmere, men Bernt Ole har fortsatt sin store dugnadsinnsats uavhengig av dette.

Årets ildsjel 2024 - Bernt Ole Gulbrandsen, Kongstensvømmerne

Espen Gilje BergslienNorges Svømmeforbund