Enighet mellom Filmforbundet og Virke

Onsdag formiddag ble Hovedorganisasjonen Virke og Filmforbundet enige i årets lønnsoppgjør.

Forhandlingsleder i Virke, Trond Teisberg.

Partene kom til enighet etter å ha meklet 11 timer på overtid.

Resultatet av meklingen sikrer en lønnsvekst på minimum 5,2 prosent, som var resultatet i frontfaget. I tillegg prioriterer partene et lønnsløft for lavtlønnede i bransjen, gitt i form av et kronetillegg på 700 kroner pr. måned.

– Virke er glad for å ha kommet i mål med årets lønnsforhandlinger med Filmforbundet. Vi har kommet til enighet, og unngår dermed en streik for ansatte i TV-underholdning. Våre medlemmer produserer TV-programmer som betyr mye for mange, og vi er glade for at de kan fortsette med det, sier forhandlingsleder for Virke, Trond Teisberg.

Virke opplever at forhandlingene har vært preget av tøffe diskusjoner og mange problemstillinger har vært drøftet.

– Det har vært mange tema på bordet, og vi har navigert oss gjennom en rekke uenigheter. Så har vi i fellesskap klart å fremforhandle en ansvarlig avtale som blant annet sikrer ansatte i bransjen et solid lønnsløft, sier Teisberg.

I årets oppgjør er lavtlønnede prioritert, og det er minstelønnssatsene som er hevet.

– Ved å løfte satsene med kronetillegg hever vi de som ligger på de laveste lønnsnivåene. Dette sikrer et sunt og hensiktsmessig lønnsløft for bransjen, sier Teisberg.

Om oss

Virke er handels - og tjenestenæringenes hovedorganisasjon. Våre 25 000 medlemsvirksomheter er ledende på alt fra å vaske gulv til å arrangere konserter, pleie eldre og ta vare på de yngste, selge mat, malerkoster, madrasser, og alt det andre vi har behov for. Handels- og tjenestenæringene gir hverdagen innhold.

Følg pressemeldinger fra Virke

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Virke