Energibesparende teknologi avgjørende for å redusere utslipp i maritim sektor
(Oslo, 30. august 2024) Ifølge DNVs nye rapport, Maritime Forecast to 2050, vil skipsfartens mål om 20 prosent utslippsreduksjon innen 2030 kreve betydelige energibesparelser. Rapporten understreker at frem til karbonnøytrale drivstoff tas i bruk, er det avgjørende å prioritere utvikling og bruk av teknologier som reduserer energiforbruket.

For å nå Den internasjonale sjøfartsorganisasjonens (IMO) mål om avkarbonisering innen 2030, vil skipsfarten trenge mellom sju og 48 millioner tonn oljeekvivalenter (Mtoe) av karbonnøytrale drivstoff. Siden den totale globale produksjonen av karbonnøytrale drivstoff forventes å nå mellom 44 og 63 millioner tonn oljeekvivalenter innen 2030, vil det være nærmest umulig å sikre den nødvendige andelen innen skipsfart, om ikke energiforbruket reduseres kraftig. Når reguleringer som EU Emissions Trading System og FuelEU Maritime nå begynner å pålegge kostnader for utslipp, må skipsredere og -forvaltere vurdere alle muligheter for å redusere drivstofforbruket.
– Selv om vi for øyeblikket opplever en stagnasjon i avkarboniseringen innen skipsfart, går vi inn i en tid med en teknologisk utvikling som mangler sidestykke, og som vil drive utviklingen fremover. Mangel på karbonnøytrale drivstoff fordrer at man nå gjør smarte beslutninger og strategiske investeringer for å legge grunnlaget for fremtidige utslippsreduksjoner. Det å prioritere energieffektivisering, ta i bruk teknologiske løsninger og omfavne digitalisering, er viktig for å begrense økte kostnader og møte våre mål for avkarbonisering, sier Knut Ørbeck-Nilssen, administrerende direktør i DNV Maritime.
Betydelig kostnadsøkning
Rapporten, som er den åttende utgaven av Maritime Forecast to 2050, gir en oppdatert vurdering av reguleringer, drivkrefter, teknologier og drivstoff som trengs for å avkarbonisere skipsfarten. Den viser fire simulerte scenarier som vurderer forhold som kan akselerere innføringen av spesifikke drivstoff og teknologier innen 2050. Uansett hvilken retning skipsfartens avkarboniseringsreise tar, påpeker rapporten at det vil bli betydelige kostnader. De fire scenariene estimerer at transportkostnadene vil øke med 69-75 prosent for bulkskip, 70-86 prosent for tankskip, og 91-112 prosent for containerskip.
– Våre siste analyser viser at avkarbonisering av skipsfarten vil kunne doble kostnaden med å transportere varer med containere. Økte kostnader med sjøtransport vil merkes nedover i verdikjeden og markedet ser allerede tendenser til at disse kostnadene blir overført til sluttbrukere. For å forbli konkurransedyktige må skipsredere utvikle og gjennomføre strategiske planer for flåtene sine, sier Eirik Ovrum, Principal Consultant i DNV og hovedforfatter av Maritime Forecast to 2050.
Peker på energieffektivisering og karbonfangst
Ifølge rapporten er reduksjon av energitap den enkleste måten for den globale flåten å kutte sine utslipp på. Operasjonelle og tekniske energieffektivitetstiltak kan redusere drivstofforbruket med mellom fire og 16 prosent innen 2030. Hvis den globale flåten reduserer energiforbruket med 16 prosent vil det spare 40 millioner tonn drivstoff og 120 millioner tonn CO2-utslipp, noe som tilsvarer å drive de 55 000 minste eller de 2 500 største skipene med karbonnøytralt drivstoff.
Videre fremhever rapporten karbonfangst om bord som den potensielt mest effektive måten å avkarbonisere skipsfarten på. Det muliggjør fortsatt bruk av konvensjonelle drivstoff og teknologier, men vil kreve betydelig utvikling i infrastruktur for CO2-håndtering. Løsninger som landstrøm og batterier, som kan redusere avhengigheten av kostbart karbonnøytralt drivstoff, blir også fremhevet. For eksempel kan landstrøm redusere sju prosent av det totale energiforbruket skip bruker i havner ved å erstatte fossilgenerert elektrisitet.
Digitalisering spiller en viktig rolle
Rapporten understreker også den stadig viktigere rollen digitalisering spiller når det kommer til operasjonelle og tekniske energieffektivitetstiltak. Verktøy for digital verifisering er avgjørende for å bygge tilltit, fremme samarbeid på tvers av industrien, samt legge til rette for nye kontraktsmessige ordninger som gir insentiver til energibesparelser.
– Vår nye rapport viser hvordan digitalisering kan belyse skipenes ytelse ved å fremskaffe viktige data som viser effekten av energisparingstiltak. Datadrevne beslutninger kan dermed tas for å designe neste generasjons energieffektive skip - som er nøkkelen til sektorens langsiktige suksess, sier Ovrum.
Kontakter
Margrethe AndersenHead of External CommunicationDNV Maritime
Tel:+4747682289Margrethe.Andersen@dnv.comBilder
Lenker
Om DNV
DNV er et globalt selskap innen kvalitetssikring og risikohåndtering med tilstedeværelse i over 100 land. Gjennom sin brede erfaring og ekspertise fremmer DNV sikkerhet, effektivitet og bærekraft, setter bransjestandarder og inspirerer til nye løsninger. Enten det dreier seg om godkjenning av et nytt skipsdesign, optimering av energiproduksjonen fra en vindmøllepark, analyse av sensordata fra en gassrørledning eller sertifisering av verdikjeden til en matprodusent, hjelper DNV bedrifter med å ta gode og riktige beslutninger og øke tilliten til virksomheten, produktene og tjenestene deres.

Følg pressemeldinger fra DNV
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra DNV på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra DNV
DNV og NASA forener eksperter for å kvantifisere det ukjente7.2.2025 07:44:19 CET | Pressemelding
Høvik, 30. januar: DNV og NASA har invitert verdens fremste eksperter til å løse en matematisk utfordring som skal bidra til å optimalisere beslutningsprosesser med høy usikkerhet. Målet med konkurransen er å finne frem til løsninger og metoder som skal gi tryggere drift av sikkerhetskritiske systemer innen sektorer som opererer i krevende og usikre miljøer, som skipsfart og romfart.
DNV bidrar til fire nye professorstillinger ved NTNU6.2.2025 08:30:00 CET | Pressemelding
Høvik, 6. februar: DNV bidrar med 40 millioner kroner til fire nye professorstillinger ved NTNU, som skal forske på kvanteteknologi, kunstig intelligens, digital sikkerhet og marine økosystemer. Siden samarbeidet startet i 2008 har DNV samlet finansiert NTNU med 190 millioner kroner.
Veikart for skipsfartens overgang til utslippsfrie drivstoff levert nordiske ministre4.12.2024 08:40:40 CET | Pressemelding
Høvik, 4. desember: En ny rapport oppfordrer nordiske ministre til umiddelbare tiltak for å redusere kostnadsgapet knyttet til avkarbonisering av skipsfarten. Funn og anbefalinger ble i dag offisielt presentert for nordiske ministre på en konferanse om grønn skipsfart i Norden.
Vindkraft eneste løsning på Norges fremtidige energibehov28.11.2024 10:00:13 CET | Pressemelding
Høvik, 28. november - Ifølge DNVs rapport Energy Transition Outlook Norway, som analyserer den norske energiomstillingen frem mot 2050, vil elektrisitetsbehovet øke kraftig de neste tiårene. Vindkraft er Norges eneste tilgjengelige og skalerbare alternativ for å dekke etterspørselen etter elektrisitet, som øker i alle sektorer.
Maritim sektor har betydelig større aksept for cyberrisiko enn andre sektorer13.11.2024 10:00:00 CET | Pressemelding
Høvik, 13. november 2024: Ifølge en ny rapport fra DNV mener seks av ti maritime eksperter at bransjen bør akseptere økt cyberrisiko fra digitalisering for å fremme innovasjon og nye teknologier. Den maritime sektorens villighet til å håndtere nye risikoer knyttet til digital transformasjon, er betydelig høyere enn i andre viktige sektorer som energi, industri og helse.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom