Energibesparende teknologi avgjørende for å redusere utslipp i maritim sektor

(Oslo, 30. august 2024) Ifølge DNVs nye rapport, Maritime Forecast to 2050, vil skipsfartens mål om 20 prosent utslippsreduksjon innen 2030 kreve betydelige energibesparelser. Rapporten understreker at frem til karbonnøytrale drivstoff tas i bruk, er det avgjørende å prioritere utvikling og bruk av teknologier som reduserer energiforbruket.

For å nå Den internasjonale sjøfartsorganisasjonens (IMO) mål om avkarbonisering innen 2030, vil skipsfarten trenge mellom sju og 48 millioner tonn oljeekvivalenter (Mtoe) av karbonnøytrale drivstoff. Siden den totale globale produksjonen av karbonnøytrale drivstoff forventes å nå mellom 44 og 63 millioner tonn oljeekvivalenter innen 2030, vil det være nærmest umulig å sikre den nødvendige andelen innen skipsfart, om ikke energiforbruket reduseres kraftig. Når reguleringer som EU Emissions Trading System og FuelEU Maritime nå begynner å pålegge kostnader for utslipp, må skipsredere og -forvaltere vurdere alle muligheter for å redusere drivstofforbruket.

– Selv om vi for øyeblikket opplever en stagnasjon i avkarboniseringen innen skipsfart, går vi inn i en tid med en teknologisk utvikling som mangler sidestykke, og som vil drive utviklingen fremover. Mangel på karbonnøytrale drivstoff fordrer at man nå gjør smarte beslutninger og strategiske investeringer for å legge grunnlaget for fremtidige utslippsreduksjoner. Det å prioritere energieffektivisering, ta i bruk teknologiske løsninger og omfavne digitalisering, er viktig for å begrense økte kostnader og møte våre mål for avkarbonisering, sier Knut Ørbeck-Nilssen, administrerende direktør i DNV Maritime.

Betydelig kostnadsøkning
Rapporten, som er den åttende utgaven av Maritime Forecast to 2050, gir en oppdatert vurdering av reguleringer, drivkrefter, teknologier og drivstoff som trengs for å avkarbonisere skipsfarten. Den viser fire simulerte scenarier som vurderer forhold som kan akselerere innføringen av spesifikke drivstoff og teknologier innen 2050. Uansett hvilken retning skipsfartens avkarboniseringsreise tar, påpeker rapporten at det vil bli betydelige kostnader. De fire scenariene estimerer at transportkostnadene vil øke med 69-75 prosent for bulkskip, 70-86 prosent for tankskip, og 91-112 prosent for containerskip.

– Våre siste analyser viser at avkarbonisering av skipsfarten vil kunne doble kostnaden med å transportere varer med containere. Økte kostnader med sjøtransport vil merkes nedover i verdikjeden og markedet ser allerede tendenser til at disse kostnadene blir overført til sluttbrukere. For å forbli konkurransedyktige må skipsredere utvikle og gjennomføre strategiske planer for flåtene sine, sier Eirik Ovrum, Principal Consultant i DNV og hovedforfatter av Maritime Forecast to 2050.

Peker på energieffektivisering og karbonfangst
Ifølge rapporten er reduksjon av energitap den enkleste måten for den globale flåten å kutte sine utslipp på. Operasjonelle og tekniske energieffektivitetstiltak kan redusere drivstofforbruket med mellom fire og 16 prosent innen 2030. Hvis den globale flåten reduserer energiforbruket med 16 prosent vil det spare 40 millioner tonn drivstoff og 120 millioner tonn CO2-utslipp, noe som tilsvarer å drive de 55 000 minste eller de 2 500 største skipene med karbonnøytralt drivstoff.

Videre fremhever rapporten karbonfangst om bord som den potensielt mest effektive måten å avkarbonisere skipsfarten på. Det muliggjør fortsatt bruk av konvensjonelle drivstoff og teknologier, men vil kreve betydelig utvikling i infrastruktur for CO2-håndtering. Løsninger som landstrøm og batterier, som kan redusere avhengigheten av kostbart karbonnøytralt drivstoff, blir også fremhevet. For eksempel kan landstrøm redusere sju prosent av det totale energiforbruket skip bruker i havner ved å erstatte fossilgenerert elektrisitet.

Digitalisering spiller en viktig rolle
Rapporten understreker også den stadig viktigere rollen digitalisering spiller når det kommer til operasjonelle og tekniske energieffektivitetstiltak. Verktøy for digital verifisering er avgjørende for å bygge tilltit, fremme samarbeid på tvers av industrien, samt legge til rette for nye kontraktsmessige ordninger som gir insentiver til energibesparelser.

– Vår nye rapport viser hvordan digitalisering kan belyse skipenes ytelse ved å fremskaffe viktige data som viser effekten av energisparingstiltak. Datadrevne beslutninger kan dermed tas for å designe neste generasjons energieffektive skip - som er nøkkelen til sektorens langsiktige suksess, sier Ovrum.