Ny OBOS-satsing: 100 tiltak for bedre boliger for eldre

OBOS trapper opp satsingen på bygging av boliger tilpasset godt voksne. En ny veileder med 100 tiltak skal gjøre boliger mer aldersvennlige.

Konserndirektør Ingunn Andersen Randa (t.v.) og prosjektutvikler Hanne Løvbrøtte i OBOS er klare til å løfte fram satsingen på aldersvennlige boliger. Foto: Hampus Lundgren/OBOS

Bakteppet er at det i 2040 vil være dobbelt så mange eldre over 80 år i Norge, og nær 40 prosent flere i alderen 67 til 79 år. I Oslo vil det de 20 neste årene bli over 60 prosent flere over 67 år. Vi lever lengre enn før, er friskere og ønsker å bo i eget hjem så lenge som mulig.

– Da må vi og resten av bransjen tenke helt nytt om hvordan vi bygger og rehabiliterer boliger. Og folk må planlegge for egen alderdom, noe også myndighetene ber oss gjøre. Da handler det om å finne en bolig hvor du kan leve nesten livet ut. Det kan være mulig for mange hvis boligen er godt tilrettelagt. Framover skal vi alltid vurdere hvordan vi kan tilpasse boligene vi bygger for å gjøre det enklere, tryggere og mer sosialt å bo hjemme lengst mulig, sier Ingunn Andersen Randa, konserndirektør i OBOS.

Veileder for hele bransjen

OBOS har sammen med arkitektkontoret Arkitema utviklet en veileder med konkrete tiltak som gjør boliger mer aldersvennlige.

Den er kvalitetssikret av flere fagmiljøer, blant annet Senteret for et aldersvennlig Norge.

Guiden blir en viktig del av kompetansebyggingen og planleggingen av nye OBOS-prosjekter, samtidig vil den bli delt med bransjen for å få et felles løft. Veilederen skal være til inspirasjon og nytte for alle som bidrar i utviklingen av boliger og bomiljøer. Guiden skal også være et verktøy for tilpasning av eldre boliger.

– Nå skal vi lære og teste ut ulike løsninger. Ambisjonen er at vi i alle nye prosjekter skal sette inn enkle tiltak i boligene og uteområdene som gjør at man kan bo der langt inn i alderdommen. Boligene skal passe for alle, men vil bli spesielt tilrettelagt for å bo der også når man blir gammel. En godt tilrettelagt bolig øker muligheten for at man kan bo der livet ut, sier Andersen Randa.

100 tiltak for bedre boliger

Eksempler på enkle tiltak kan være sosiale soner ved inngangspartiene, bedre og riktig belysning og skilting, enkle låsesystemer, farger som gjør det lett å kjenne seg igjen, aldersvennlige benker og uteområder, sittemulighet på bad og i oppgang. Og kjøkken uten høye skap som kan føre til fall.

Det nye veilederen lister opp nær hundre større og mindre tiltak som gjør det enklere å bo hjemme når man blir eldre. Tiltakene er delt i tre kategorier:

• Kognitive tiltak for mennesker som for eksempel utvikler demens.
  • Fysiske tiltak som gjør det lettere å bevege seg hvis man har fysiske utfordringer.
  • Sosiale tiltak som gir gode møteplasser og forhindrer ensomhet.

– Det trenger ikke være spesielt dyrt eller vanskelig å innpasse enkle tiltak som betyr svært mye. Og når vi tenker aldersvennlige boliger, mener vi boliger for folk som kanskje er midt i 50-årene og som ønsker å flytte til et sted hvor de også kan bo når de blir gamle, sier prosjektutvikler Hanne Løvbrøtte i OBOS.

I tillegg til å sette inn aldersvennlige tiltak i nye boliger, har OBOS flere prosjekter på gang hvor tilbudet blir ytterligere forsterket med helsefaglige tjenester. Et eksempel er Bølgelengden som er under bygging på Lambertseter i samarbeid med Diakonhjemmet.

Her er noen av de planlagt seniorprosjektene:

• På Lambertseter er OBOS i gang med å bygge seniorprosjektet Bølgelengden med 61 leiligheter i samarbeid med Diakonhjemmet. Planlagt innflytting vinteren 2025.
  • På Ulven bygges det 62 seniorleiligheter i prosjektet Ulvenplassen – i samarbeid med Diakonhjemmet.
  • Ved T-banen på Vollebekk skal det bygges 67 seniorleiligheter i prosjektet Stasjonskvartalet.
  • På Oksenøya bruk på Fornebu er OBOS i gang med å planlegge over 200 boliger, 50 av dem i et eget seniorkonsept med helsefaglig tilbud.
  • I Sandakerveien i Nydalen planlegges det bygging av seniorboliger i de nedlagte trykkerihallene til Schibsted.
  • På Tåsen planlegger Solon Eiendom, et datterselskap av OBOS, et prosjekt med inntil 100 boliger tilpasset seniorer.
  • Ved Bekkelagshjemmet i Oslo planlegger Solon Eiendom å bygge 75 boliger med eldreløsninger.

OBOS BBL er en medlemsorganisasjon med over 600 000 medlemmer. Vi har bygget og forvaltet boliger for medlemmene våre siden 1929.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra OBOS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.