Kommuner skjuler kommunikasjon med vindkraftutbyggere

Kommunikasjonen med utbyggere skjules ved å la den gå fra kommunen via deres kommunale kraftselskap, som kan bestemme at all kommunikasjon med utbygger er taushetsbelagt.

Motvind Norge har avdekket at det i enkelte kommuner ikke finnes noe spor av kommunikasjon med vindkraftutbyggere i vindkraftsaker. Slike saker er for de fleste kommuner de største og mest inngripende arealsakene de noensinne har hatt.

Kraftselskapene har i senere tid fått lov å unnta informasjon og dokumenter i forbindelse med vindkraft fra offentligheten ved å definere dem som forretningshemmeligheter.

Denne fremgangsmåten utgjør en alvorlig svekkelse av demokratiet. Praksisen kan være et brudd på offentleglova. I ethvert fall er det et brudd på god forvaltningsskikk.

Motvind Norge har avdekket et eksempel på en slik sak i Drangedal kommune:
På forespørsel om å få tilsendt alle dokumenter vedrørende Fred Olsen Renewables (FOR) sin kommunikasjon med Drangedal kommune svarte kommunens arkivar at de ikke hadde noen dokumenter fra denne avsenderen de tre siste månedene (vedlegg 1).

Det ble da forespurt å få alle dokumenter mellom FOR og kommunen selv om de er eldre enn 3 måneder (vedlegg 2). Igjen fant ikke kommunen noen journalførte dokumenter fra FOR i det hele tatt.

Unntaket var en mail fra FOR som kom inn 15. august, 2024 og ble journalført 19. august (vedlegg 3).

Pussig nok ble denne mailen journalført samme dag som vår forespørsel ble sendt til kommunen. Og ikke bare det – den ble journalført etter vår første forespørsel og like før vår andre forespørsel. Har noen våknet opp og skjønt at «katta er ute av sekken»?

Siden saken om vindkraftverk i Drangedal er minst to år gammel og har lenge versert i media finner Motvind det svært besynderlig at det ikke finnes ett eneste dokument fra FOR i arkivsystemet.

Saken er ikke mindre underlig når vi vet at saken om FOR sine planer om vindkraftverk i Drangedal trolig er den største arealsaken som Drangedal kommune noensinne skal behandle. Arealet er 24 Km2 i Drangedal og totalt 32 Km2 med Nome medregnet. Dermed burde det være ekstra viktig med offentlighet.

Saken ble derfor tatt opp av Motvind Norge i forbindelse med ett av foredragene på folkemøtet i Drangedal arrangert av Motvind og Naturvernforbundet 20. august, 2024.

I spørsmålssesjonen etter foredragene kommenterte en presset ordfører at Drangedal kommune har ført kommunikasjonen med utbygger via sitt eget kraftselskap, Drangedal Kraft, som har en andel i prosjektet. Kraftselskap har fått unntak fra innsynsretten. De kan holde den forretningsmessige kommunikasjonen de ønsker å unnta for offentlighetenhemmelig.

Det er det Drangedal Kraft nå gjør med kommunens velsignelse og medvirkning.

En konsesjon for et vindkraftverk har svært stor verdi da den kan selges til investorer, som oftest utenlandske, med nettofortjenester opp i milliardklassen. Når så store fortjenester står på spill sier det seg selv at slike saker vil være svært utsatt for interessekonflikter, samrøre og korrupsjon.

Det er derfor en svært uheldig forretningspraksis Drangedal kommune nå fører.

Offentleglova er laget for at samfunnet, med folket i spissen, skal kunne avdekke og forhindre slike tilstander. Uten åpenhet har befolkningen liten eller ingen mulighet til å gjøre dette og er dermed spilt ut på sidelinjen.

Vi vet ikke om Energidepartementet og Justisdepartementet kjenner til praksisen og har sett gjennom fingrene med den - eller er uvitende. Uansett bør det snarest tas grep for å forhindre at viktig informasjon og dokumenter skjules for offentligheten på denne måten.

Sveinulf Vågene, leder fagpolitisk utvalg, Motvind Norge
John Fiskvik, leder Motvind Norge

Vedlegg 1. Drangedal kommunes første svar på forespørsel om innsyn.
Skjermdump: Motvind Norge
Vedlegg 3. Mail som illustrerer hvordan Drangedal kommune kommuniserer mellom Drangedal kraft og Fred Olsen Renewables. Hvor mange slike mailer er unntatt offentlighet?
Vedlegg 2. Drangedal kommunes andre svar på forespørsel om innsyn
Skjermdump: Motvind Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Motvind Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Øyfjellet-saken: NRK bidrar til stigmatisering av reindriftssamene med sensasjonsoppslag14.6.2024 12:18:54 CEST | Pressemelding

- Nei, det er ikke penger reindriftssamene ønsker seg. I den nylige dekningen av Øyfjellet-saken, har NRK presentert en overskrift som kraftig avsporer den virkelige problemstillingen. Ved å fokusere på reindriftas krav om erstatning, bidrar overskriften til en feilaktig fortelling om at samene kun er ute etter penger. Dette er ikke bare misvisende, det er også dypt urettferdig.