Åpner for å øke tillatt totalvekt på utvalgte veier
Statens vegvesen sender nå på høring forslag om å øke tillatt totalvekt for bestemte vogntog på enkelte veier, da ferske rapporter viser stor samfunnsøkonomisk gevinst av dette.

Hovedveiene og lastebilene har over tid utviklet seg til å tåle mer last. Nå endres også lovverket. Det betyr at samme mengden varer kan kjøres med færre turer. Denne endringen kan gi 116 millioner færre kjørte km på norske veier til glede både for de som betaler for transportene og for de andre trafikantene som møter færre lastebiler på turen sin. Mindre kjøring gir lavere utslipp, færre ulykker og kortere køer.
- Dette forslaget innebærer at hvert vogntog kan ta med seg mer gods på hver tur, som igjen gir færre turer. Det vil være positivt både for bedriftene, klimaet, sikkerheten og økonomien. Det er en viktig del av vårt oppdrag å legge til rette for næringslivets verdiskapning og mobiliteten for landet, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.
Forslaget gjelder 6- og 7-akslede vogntog bestående av lastebil med slepvogn. For slike vogntog foreslås tillatt totalvekt økt fra 50 til 54 tonn. Dersom vogntoget er elektrisk (nullutslipp), får vogntoget i tillegg inntil 2 tonn tilleggsvekt, for å kompensere for vekten av nullutslippsteknologien og kan kjøre med 56 tonn.
Betydelige samfunnsøkonomiske gevinster
På oppdrag fra Statens vegvesen har Transportøkonomisk institutt (TØI) utarbeidet to rapporter som vurderer de samfunnsøkonomiske gevinstene ved å tillate økte vekter på et utvalg kjøretøykombinasjoner generelt (TØI 1950/2023) og differansen dersom økningen forbeholdes kun nullutslippskjøretøy (TØI 2026/2024).
TØI har analysert effekten av hvordan økt tillatt totalvekt påvirker transportkostnader, trafikkarbeid, transportmiddelfordeling, vegslitasje, klimagassutslipp og øvrige eksterne faktorer. De finner at tiltaket kan gi betydelige samfunnsøkonomiske gevinster. Det er besparelsen i transportkostnadene som utgjør majoriteten av nytten. Ved åpning for alle lastebiler senkes transportkostnadene med hele 4 milliarder kroner hvert år, Tiltaket beregnes også både å spare liv og utslipp. Særlig positivt er det at tiltaket virker på dagens lastebiler uten å måtte vente på nyanskaffelser og at så mye av veinettet er klart.
- Flere ønsker å øke tillatt totalvekt for enkelte typer vogntog, og det er positivt at vi nå kan sende dette forslaget på høring. Det er bra for klima og det er bra for trafikksikkerheten. Nå ønsker vi innspill på forslaget til endringer, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Gevinstene kan utløses av dagens kjøretøyer på dagens veier eller rettes mot klimamålet
Statens vegvesen ønsker å forbeholde noe av vekten for nullutslippskjøretøy for at ikke disse skal miste den såkalte vektkompensasjonen for vekten av nullutslippsteknologien. Det er mulig å forbeholde større deler eller hele vektøkningen til biogass og nullutslipps lastebiler. Tiltaket vil da ha raskere effekt på klimamålet, mens reduksjonen i transportkostnadene vil komme noe senere fordi nytten vil avhenge av utskiftning av dagens lastebiler. Hastigheten i utbygging av ladeinfrastruktur i hele landet må følge med.
Forslaget gjelder de over 40 tusen kilometer med veger som er tillatt for 60 tonn tømmertransport og ytterligere over 15 tusen kilometer med veger som er tillatt for totalvekt 50 tonn. De siste krever at fylkeskommunene som veieiere tillater endringen.
Bruksklassene Bk10/42 og Bk10/56 foreslås fjernet. Endringen forutsetter at vegeierne omklassifiserer sine veger i disse bruksklassene. Det foreslås midlertidige bestemmelser som vil gjelde for veger som ikke blir omklassifisert i veglistene.
Kontakter
Kjell SolemKommunikasjonssjefStatens vegvesen Vegdirektoratet
Tel:916 68 292kjell.solem@vegvesen.noOm Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Stenger Molde ferjekai natt til fredag – erstattes av avganger Hollingsholmen-Vestnes22.10.2025 15:04:45 CEST | Pressemelding
Arbeidene med oppgradering til nytt hydraulisk aggregat krever at ferjekaia stenges mellom kl. 22:45 torsdag 23. oktober og kl. 06:30 fredag 24. oktober.
Nye tall: Sjøtransport er vesentlig mer klimavennlig enn lastebil22.10.2025 09:59:05 CEST | Pressemelding
Klimautslippene fra sjøtransport er mye lavere enn utslippene fra vegtransport – og bare halvparten at det som er beregnet tidligere.
Anleggsarbeid på E18 i Bærum vil gi ekstra lange køer21.10.2025 11:59:55 CEST | Pressemelding
De kommende helgene blir det innsnevringer på E18 mellom Høvik og Lysaker. Statens vegvesen oppfordrer alle til å la bilen stå og beregne god tid.
Rv. 706 Strindheimtunnelen gjenåpnes 27. oktober21.10.2025 08:30:00 CEST | Pressemelding
Etter omfattende utbedringsarbeid gjenåpnes Strindheimtunnelen for ordinær trafikk i begge tunnelløp mandag morgen 27. oktober klokken 06:00.
Arbeid i E39 Siratunnelen21.10.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen gjør vedlikeholdsarbeid i E39 Siratunnelen, rett sør for fylkesgrensen mellom Rogaland og Agder.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom