Foreldre fortsatt viktigst når unge velger utdanning
Foreldrenes utdanning og klasse er fremdeles det som påvirker unges utdanningsvalg mest. Det kommer frem i et nytt notat om mangfold og ulikhet i høyere utdanning.
Av: Gunn Kvalsvik, Kifinfo
En av forfatterne bak notatet er seniorrådgiver i Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir), Herdis Hølleland.
– Selv om hovedfunnene er kjente fra før, sammenstiller vi nyere forskning og statistikk om hvordan rekruttering og gjennomføring i høyere utdanninger – både profesjonsstudier og andre – påvirkes av studentenes sosiale bakgrunn, forklarer Hølleland.
Dessuten, understreker hun, ligger det flere interessante funn i forskningslitteraturen som får frem nyanser mellom for eksempel fagområder.
– Det er flere studier om hvordan familie- og innvandrerbakgrunn påvirker gjennomføring i kortere profesjonsutdanninger, eller om hvordan lengre eliteprofesjoner som medisin og juss har beholdt sin eksklusivitet også i en periode der flere tar høyere utdanning.
Utdanning i arv
Selv om flere tar høyere utdanning, og mangfoldet blant studenter er blitt større over tid, er det fortsatt slik at flertallet av dem som tar høyere utdanning har foreldre med høyere utdanning.
– Mønsteret her er tydelig. Det er en klar sammenheng mellom foreldrenes utdanning og de valgene avkommet tar, sier Hølleland.
Forskere peker også på at barn velger lignende fagområder som sine foreldre og at det er særlig sterk grad av selvrekruttering i lengre profesjonsutdanninger som juss, forteller hun.
– Hvilken betydning har kjønn for utdanningsvalg?
– Det er fortsatt store kjønnsforskjeller i høyere utdanning.
– Vi ser for eksempel at noen utdanninger er svært dominert av kvinner. Dette er typisk korte profesjonsutdanninger som sykepleie og førskolelærer. Disse fagene rekrutterer også langt flere studenter som ikke har foreldre med høyere utdanning.
I tillegg er det færre menn enn kvinner som tar høyere utdanning, men menn er i flertall innenfor naturvitenskapelige fag, håndverksfag og tekniske fag.
By og land påvirker
Noe annet som påvirker utdanningsvalg, og som Hølleland og medforfatterne Pernille Birkeland, Merete Helle og Åsgeir Kjetland Rabben fant, er at norskfødte med innvandrerbakgrunn har større studietilbøyelighet enn den øvrige befolkningen.
– Det betyr at en større andel med innvandrerbakgrunn er studenter sammenlignet med resten av befolkningen, sier Hølleland.
Norskfødte med innvandrerbakgrunn velger også i større grad å studere for eksempel odontologi og farmasi enn den øvrige befolkningen, men er underrepresentert i grunnskolelærerutdanningene.
Dessuten finner de et tydelig mønster når det gjelder rurale versus urbane strøk.
– Mange gutter som bor i rurale områder velger yrkesfag. Flere forskere peker på at valget må sees i sammenheng med arbeidsmarkedet i distriktene. Å velge yrkesfag er et rasjonelt valg fordi man raskt kommer i jobb og utdanningen er kort og målrettet.
– Det betyr imidlertid ikke at alle velger bort mer utdanning. Vi vet at etter noen år med yrkesjobber, velger for eksempel flere å ta høyere yrkesfaglig utdanning.
Egentlig er det ikke så rart, mener Hølleland.
– Dersom man bor i en by, der mye av arbeidslivet er kunnskapsintensivt, er det mer naturlig å ta en høyere akademisk utdanning.
– Hvordan henger karakterer fra grunnskolen sammen med utdanningsvalg og -muligheter?
– Vi går ikke langt inn i dette i notatet. Men vi ser tydelig at barn av foreldre med høyere utdanning oppnår flere grunnskolepoeng, altså bedre karakterer fra grunnskolen
Dette gjør at de igjen har bedre forutsetninger for å fullføre videregående opplæring og starte i høyere utdanning, forklarer Hølleland.
Nøkkelord
Kontakter
Kristin AuklandSeniorrådgiver
Tel:22 03 80 86Tel:95 12 14 86ka@kilden.forskningsradet.noOm Kifinfo
Kifinfo drives av Kilden kjønnsforskning.no for Komité for kjønnsbalanse og mangfold i forskning (Kif-komiteen). Sekretariat hos Universitets- og høgskolerådet.
Følg pressemeldinger fra Kifinfo
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kifinfo på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kifinfo
– Det hjelper ikke å være skoleflink hvis du ikke kan snakke godt om været og helgeplaner18.12.2024 14:26:32 CET | Pressemelding
Klassebakgrunn påvirker hvordan akademikere navigerer i arbeidslivet, viser ny studie. Strategier for å lykkes som akademiker må læres slik vi lærer studentene studieteknikk, mener forsker.
Dei usynlege konsekvensane av internasjonalisering i akademia16.12.2024 12:03:42 CET | Pressemelding
Internasjonale forskarar har dårlegare løns- og arbeidsvilkår. Samstundes må dei administrativt tilsette støtte fleire forskarar med søknader og prosjekt og setje seg inn i andre lands byråkrati. Det kjem fram i ei ny avhandling om kvardagen på det internasjonale universitetet.
KRONIKK: Det er mangfoldsutfordringer i akademia5.12.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
FrP ser ikke behovet for Komité for kjønnsbalanse og mangfold i forskning (Kif-komiteen). I sitt svar til FrP skriver Kif-leder Ragnhild Hennum om store kjønnsforskjeller i ulike fagområder, skjev sosial rekruttering og det viktige arbeidet for et inkluderende akademia.
Kjønnsnøytral likestillingslov skaper splid20.11.2024 11:35:50 CET | Pressemelding
Likestillings- og diskrimineringsloven har fortsatt som formål å særlig bedre kvinners stilling. Mannsutvalget møter motstand når de foreslår å gjøre den kjønnsnøytral.
Kunnskapen om klasse i akademia har store hull15.11.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Nylig ble notatet med den spørrende tittelen «Hva vet vi om klasse i akademia?» publisert. – Vi vet veldig lite om sammenhengen mellom sosial bakgrunn og en akademisk karriere, sier Edvard Nergård Larsen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom