Kifinfo

Slik rammet pandemien positivt: Studentene fikk bedre karakterer og forskerne større nettverk

Del

– Disse positive funnene var noe av det mest oppsiktsvekkende, sier forsker Sabine Wollscheid. Hun har undersøkt langtidskonsekvenser av covid-19.

Tomt auditorium på universitetet med en laptop liggende på pulten
Koronapandemien traff mange studenter og forskere hardt. Likevel viser studier av langtidskonsekvensene at det også var positive effekter. (Illustrasjonsbilde: iStockphoto. Bildet kan ikke benyttes uten tillatelse.)

Av: Gunn Kvalsvik, Kifinfo

Studentene fikk økt autonomi, mer tid til studier og bedre karakterer, og for forskerne åpnet det digitale hjemmekontoret for nye samarbeid og nettverk.

På den andre siden rammet koronapandemien både studenter og forskere. Studenter fra arbeiderklassen ble hardest rammet, og blant forskerne var midlertidig ansatte, yngre forskere og kvinnelige særlig utsatt.

To notater fra Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU), som er basert på internasjonal forskning, viser at pandemien kan ha varige effekter på både studenter, forskere og andre ansatte ved akademiske institusjoner.

Sabine Wollscheid, forsker I ved Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU), står bak de to notatene. Hun understreker at det er viktig å undersøke langtidsvirkningene.

– Samfunnskriser som covid-19 kan gi en unik mulighet til å forstå hvordan akademia og forskningssystemet påvirkes, og evnen til å håndtere en slik krise – en kunnskap som kan være avgjørende dersom en ny krise skulle oppstå.

Verst for fattige studenter

Studiene tar utgangspunkt i hvordan pandemien har påvirket studenter, forskere og ansatte over tid, og om det finnes forskjeller basert på landkontekst, studentpopulasjoner og tidsperioder.

Wollscheid fant noen mønstre. Blant studentene var de negative effektene mest uttalt for studenter med lav sosial bakgrunn.

– Hvorfor er disse studentene særlig utsatt?

– Det kan jeg ikke si basert på funn i disse studiene. Her var målet å se mønstre, ikke å avdekke hvorfor.

Hun forteller at funnene blant studentene viser at akademisk stress, altså opplevelsen av å ikke få gjennomført arbeidet sitt, økte betydelig under pandemien, spesielt blant førsteårsstudenter, kvinnelige studenter og studenter i praksis- og utstyrsintensive fag.

– Blant forskerne var midlertidig ansatte, yngre forskere og kvinnelige forskere særlig utsatte grupper, sier Wollscheid.

– Hva vet vi om dette stresset over tid?

– Studiene viser at stressnivåene avtok imidlertid over tid, noe som kan tyde på en viss tilpasningsevne i sektoren.

Forskeren forklarer at akademisk stress som resultat av nedstigningen varierte.

– Fagdisipliner der man var avhengig av utstyr og fellesskap for å gjennomføre forskning eller studier var mer utsatte enn de som kunne være på hjemmekontor og forske i fred og ro.

Mer tid til studier og større nettverk

– Kan man si noe om de mer positive effektene pandemien har hatt?

– Selv om mange av funnene peker på utfordringer, finnes det også positive ringvirkninger. Flere studier rapporterer om økt autonomi, fleksibilitet og forbedrede akademiske prestasjoner for studentene.

Wollscheid forklarer at det handler om en økning i karakterer i gjennomsnitt i alle land, og at studentene fikk mer tid til studier under pandemien, fordi samfunnet var nedstengt.

– Betyr det også at akademiske nettverk i større grad ble etablert på tvers av institusjoner og landegrenser?

– Ja, digital undervisning og hjemmekontor åpnet for nye former for nettverksbygging og samarbeid for forskere, noe som ble oppfattet som positivt særlig av yngre forskere.

– Disse positive funnene var noe av det mest oppsiktsvekkende med disse studiene, sier hun.

Wollscheid forteller at digitalisering og nye arbeidsformer kan ha skapt rom for nye former for samhandling og samarbeid, selv i en tid preget av usikkerhet og belastning. Samtidig er det basert på hennes litteraturgjennomgang vanskelig å si noe om langtidseffekter.

Norske tilstander: Studenter hardt rammet av pandemien

Forskningsoppsummeringen viser at studenter var blant de gruppene som ble hardest rammet under koronapandemien. Det negative mønsteret går igjen på tvers av landegrenser og fagfelt.

Sigve Næss Røtvold, leder i Norsk studentorganisasjon (NSO), er ikke overrasket.

– Pandemien har endret de sosiale dynamikkene blant studenter. Det har blitt vanskeligere å rekruttere til verv og å få studenter til å engasjere seg i fellesskapet, sier han.

– Overgangen til digital undervisning kom brått, særlig i starten. Hva vet vi om langtidseffektene?

– Pandemien traff hardt, spesielt nye studenter. For dem som bodde alene var det brutalt. Langtidseffektene er merkbare – det sosiale mønsteret som oppsto under pandemien har i stor grad vedvart, sier Røtvold.

– Hvordan merker dere det?

– Færre studenter er fysisk til stede på campus. Det svekker det sosiale og mellommenneskelige, og mange går glipp av viktige deler av studentlivet – som vennskap, nettverk og uformelle møteplasser.

Les hele saken hos Kifinfo

Nøkkelord

Kontakter

Om Kifinfo

Følg pressemeldinger fra Kifinfo

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kifinfo på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Kifinfo

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye