Viking Energy skriver historie som første ammoniakk-drevne offshorefartøy
Eidesvik Offshore kunngjorde i dag et banebrytende steg mot lavere utslipp, med nyheten om at offshore forsyningsfartøyet 'Viking Energy' vil bli utstyrt med en ammoniakk forbrenningsmotor. I 2026 vil fartøyet operere på ammoniakk for Equinor, med en reduksjon i klimagassutslipp på 70 prosent eller mer.

Forsyningsfartøyet, som har vært på kontrakt med Equinor siden levering i 2023, vil legge om til ammoniakkdrift og bli det første fartøyet i kommersiell operasjon som bruker ammoniakk som hoveddrivstoff.
Ammoniakk anses som et lovende karbonfritt alternativ til fossile drivstoff for lengre overfarter, som forsyningsrutene i Nordsjøen. Viking Energy vil ta dette potensialet fra tegnebrettet til kommersiell bruk. I tillegg til å ha fartøyet på kontrakt, bidrar Equinor med finansiering av ombyggingen.
«Denne ombyggingen er muliggjort av støtte og investeringer fra Equinor. Vi er veldig glade for å samarbeide med en kunde som deler våre ambisiøse klimamål, i et prosjekt som kan bidra til å kickstarte en bredere bruk av ammoniakk i skipsfarten», sier administrerende direktør i Eidesvik Offshore, Gitte Gard Talmo.
Viking Energy er allerede et banebrytende offshorefartøy med flere verdensrekorder på merittlisten. Ved levering i 2003 skrev skipet historie som verdens første offshorefartøy med LNG-drift. I 2016 ble fartøyet også det første skipet med “Battery Power» notasjon fra DNV. Gjennom «Apollo»-prosjektet vil fartøyet utstyres med en dual-fuel motor som kan gå på både ammoniakk og diesel.
Prosjektet har bestilt ammoniakkmotor og drivstoffsystem fra Wärtsilä.
«I flere tiår har Eidesvik hatt fokus på å redusere drivstofforbruket og investere i banebrytende teknologi for å redusere utslipp," sier Talmo. "Viking Energy har vært banebrytende innenfor dette arbeidet, og vi er stolte over at skipet nå vil ta industrien videre med ammoniakk».
Et sterkt partnerskap
Viking Energy, som nylig ble tildelt ytterligere fem år med operasjon for Equinor til 2030, er forventet å operere på ammoniakk fra første halvdel av 2026. Wärtsilä vil levere ammoniakkteknologien, mens Breeze Ship Design leverer nødvendige skipsdesigntjenester. Klyngeorganisasjonen Maritime CleanTech har bidratt til å sikre prosjektet en tildeling på 5 millioner euro fra EU sitt Horizon Europe program.
«Samarbeid gjennom verdikjeden er en nøkkel for å lykkes med den grønne omstillingen. Ingen kan lykkes alene. Vi håper Apollo-prosjektet kan fungere som et eksempel på hvordan man bygger sterke partnerskap og jobber sammen for å oppnå felles mål», sier Talmo.
I tillegg til å få installert en ammoniakk forbrenningsmotor, er Viking Energy også demonstrasjonsfartøy i det EU-finansierte ShipFC-prosjektet der målet er å pilotere ammoniakkdrevne brenselceller.
Kontakter
Gitte Gard TalmoChief Executive OfficerEidesvik Offshore ASA
Administrerende direktør
Helga CotgroveChief Financial OfficerEidesvik AS
Tel:90735246Marie Engelsen LaunesVP Sustainability, Project Manager ApolloEidesvik AS
Tel:+47 976 53 966Tel:+47 976 53 966marie.launes@eidesvik.noBilder


Lenker
Om Eidesvik Offshore
Eidesvik Offshore ASA eier og driver en verdensomspennende flåte av spesialbygde fartøyer, som tilbyr tjenester til forsynings-, subsea- og offshore vindmarkedene. Selskapet operer globalt og spesialiserer seg på avanserte offshorefartøy, med fokus på miljømessig bærekraft og høy driftskvalitet. Eidesviks hovedkontor ligger på Bømlo.
Følg pressemeldinger fra Eidesvik Offshore ASA
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Eidesvik Offshore ASA på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Eidesvik Offshore ASA
Eidesvik Offshore Announces New Construction Support Vessel20.2.2025 12:02:23 CET | Pressemelding
Eidesvik Offshore announces the construction of a new state-of-the-art Construction Support Vessel (CSV) for subsea and offshore renewables operations. The vessel will be built through a strategic partnership between Eidesvik, Agalas and Reach Subsea, leveraging their combined expertise to enhance operational efficiency.
Eidesvik Offshore bestiller nytt konstruksjonsfartøy20.2.2025 12:01:54 CET | Pressemelding
Eidesvik Offshore har bestilt et nytt topp moderne konstruksjonsfartøy (CSV) designet for å utføre operasjoner for subsea og offshore fornybar markedene. Fartøyet vil bli bygget gjennom et strategisk partnerskap mellom Eidesvik, Agalas og Reach Subsea.
Viking Energy makes history as first ammonia-powered offshore vessel26.8.2024 12:01:29 CEST | Pressemelding
Eidesvik Offshore has today announced a groundbreaking step on the path to decarbonisation, with the news that the platform supply vessel (PSV) “Viking Energy” will be equipped with an ammonia dual fuel engine. In 2026, the vessel will operate on ammonia for Equinor, reducing GHG emissions by 70 percent or more.
Eidesvik Offshore med beste Q1-resultat på syv år22.5.2024 08:51:55 CEST | Pressemelding
Eidesvik Offshore publiserte i dag resultatet for første kvartal, som er selskapet beste Q1-resultat på syv år. Resultatet er drevet av et sterkt offshoremarked og høy flåteutnyttelse.
Eidesvik Offshore bygger verdens første metanol-drevne fartøy for subsea og offshore vind19.2.2024 12:33:47 CET | Pressemelding
Eidesvik Offshore inngår partnerskap med det nordnorske selskapet Agalas for å bygge et topp moderne konstruksjonsfartøy (CSV) designet for å utføre operasjoner for subsea og offshore vind markedene. Utstyrt med dual fuel metanolmotorer og et batterihybridsystem vil fartøyet være verdens mest miljøvennlige fartøy innenfor sine driftsområder.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom