Utlånsforskriften: Legger ikke opp til økt boligbygging

Finanstilsynet la i dag kl. 10 frem sine råd og notat til ny utlånsforskrift. Finanstilsynet foreslår at dagens regelverk i all hovedsak videreføres. NHO Byggenæringen mener dette er dårlig nytt for boligbyggingen.

- Vi  håper at Vedum endrer utlånsforskriften, slik at flere kommer inn på boligmarkedet og kan kjøpe egen bolig, sier Nina Solli, adm. direktør i NHO Byggenæringen.

Det siste året har Norge hatt den laveste igangsettingen av boliger (justert for befolkning) siden Lillehammer-OL. Utlånsforskriften er en av flere faktorer som bidrar til å dempe etterspørselen. Boligprisene har samtidig økt mer enn inntektene over lenger tid, men særlig de siste årene.

Dagens utlånsforskrift er et for stort hinder til å komme inn på boligmarkedet og opprettholde eierlinja. NHO Byggenæringen registrerer at Finanstilsynets forslag til ny utlånsforskrift ikke bidrar til å løse problemene i boligmarkedet, hvor det i årene fremover ferdigstilles 40 000 færre boliger enn behovet.

NHO Byggenæringen mener det er svært viktig at Finansdepartementet nå lytter til boligbyggernes innspill i arbeidet med å fastsette ny utlånsforskrift.

Solli trekker frem flere forslag til ny utlånsforskrift:
- NHO Byggenæringen har løftet behovet for økt fleksibilitetskvote for bankene, lavere stresstest og at man må justere forskriften slik at den hensyntar de lavere drifts- og vedlikeholdskostnadene i nybygg og energioppgraderte boliger, fortsetter Solli.

Innretningen på utlånsforskriften som Finanstilsynet tar til orde for må omarbeides. I tillegg må regjeringen finne andre måter å stimulere til økt boligbygging for å unngå en tiltagende boligkrise i Norge.

NHO Byggenæringen er en paraplyorganisasjon for 12 bransjer i byggenæringen som har over 3650 medlemsbedrifter og sysselsetter mer enn 72 500 ansatte. Vi ble etablert i 1997 og er i dag den tredje største landsforeningen i NHO.

NHO Byggenæringen jobber for å bedre rammebetingelsene til medlemsbedriftene samt tilbyr veiledning i kollektiv og individuell arbeidsrett, tilgang på prognoser og annen rådgivning.

- Vi trenger alle gode krefter15.8.2024 16:29:13 CEST | Pressemelding

Tidligere i dag ble det utsendt en pressemelding fra Samskipnadsrådet vedrørende fersk undersøkelse om køtall blant studentsamskipnadene i Norge. For en byggenæring som opplever en alvorlig markedssituasjon, ville bygging av nye studentboliger kunne skapt ny aktivitet. Vi har ledige hender, og flere studentboliger kunne vært en livbøye til bedrifter som sliter. Vi kan ikke ha det sånn at tusenvis står i kø hver eneste høst. Dette er en viktig oppgave å løse. Vi oppfordrer regjeringen til å bruke den ene krisa til å løse den andre.