Én krone på bøssa til TV-aksjonen gir 11 kroner tilbake til samfunnet

Oslo: En ny rapport fra Menon Economics, utarbeidet på oppdrag fra Barnekreftforeningen, avslører den enorme samfunnsøkonomiske verdien av å etablere familiehus for barn og unge med alvorlig sykdom, og deres familier. Rapporten konkluderer med at familiehusene vil gi en samfunnsøkonomisk nettoverdi på 3,6 milliarder kroner over de neste 40 årene – en investering som gir samfunnet 11 kroner tilbake for hver krone som investeres.

Rapporten konkluderer med at 1 krone på bøssa til årets TV-aksjon, vil gi 11 kroner tilbake til samfunnet.
Barnekreftforeningen er mottaker av årets TV-aksjon. For pengene som samles inn skal foreningen etablere familiehus for alvorlig syke barn ved fire norske sykehus. Illustrasjonsfoto

Barnekreftforeningen er mottaker av NRK TV-aksjonen 2024. Pengene som samles inn, skal brukes til å etablere familiehus i nærheten av universitetssykehusene i Tromsø, Trondheim, Bergen og Oslo. Dette viktige tiltaket vil sikre at familier med alvorlig syke barn, uavhengig av diagnose, kan være samlet i perioden barnet er under behandling. Rapporten fastslår at dette vil ha omfattende positive effekter for både barna, søsknene og foreldrene.

"Familiehusene representerer en nødvendighet, ikke bare for å ivareta familienes behov for samvær i en kritisk tid, men også som en kostnadseffektiv løsning som gagner hele samfunnet," sier Trine Nicolaysen, generalsekretær i Barnekreftforeningen.

"Rapporten viser tydelig at investering i disse husene vil gi stor avkastning både i form av bedre helse og økonomiske besparelser, særlig med tanke på søsken til det alvorlig syke barnet" tilføyer Simen Pedersen som er partner i Menon Economics, og ansvarlig for utarbeidelse av rapporten.

Viktige funn fra rapporten:

• Samfunnsøkonomisk verdi: Familiehusene vil gi en nettoverdi på 3,6 milliarder kroner over 40 år. For hver krone som investeres, får samfunnet 11 kroner tilbake.

• Bedre livskvalitet for søsken: Søsken til alvorlig syke barn vil oppleve mindre følelse av isolasjon og forlatthet, noe som kan redusere risikoen for psykososiale problemer, inkludert angst, depresjon og skolefrafall.

• Støtte til foreldre: Foreldre som bor sammen med sine syke barn i familiehus vil oppleve redusert stress og økt mulighet for arbeidsdeltakelse, noe som også vil ha positive økonomiske ringvirkninger.

• Kostnadsbesparelser for helsetjenesten: Familiehusene vil frigjøre sykehussenger, redusere behovet for psykiatrisk oppfølging for søsken, og bidra til raskere rehabilitering for det syke barnet.

TV-aksjonen dekker etableringskostnadene

Barnekreftforeningen ønsker nå å sikre at familiehusene ikke bare blir bygget, men at de også blir driftet på en måte som gir maksimalt utbytte for de familiene som trenger det mest. Midlene fra TV-aksjonen vil dekke etableringskostnadene, men det er fortsatt behov for langsiktig finansiering av driften.

“Familier med alvorlig syke barn lever i konstant krise over lange perioder, og hverdagene blir fullstendig snudd på hodet. Det å være i en konstant krise, vil føre til ulike reaksjoner. Dagene er usikre og uforutsigbare, og de må i tillegg leve med at familien splittes i en vanskelig og tøff situasjon. Familiehusene vil bidra til en opplevelse av normalitet der familien i perioder kan være sammen som familie, selv under alvorlig sykdom som krever innleggelse på sykehus,” sier Britt Ingunn Wee Sævig som er fagsjef i Barnekreftforeningen.

"Vi oppfordrer hele Norge til å støtte opp om årets TV-aksjon," sier generalsekretær Trine Nicolaysen.

Illustrasjonsfoto
- Familiehusene representerer en nødvendighet, ikke bare for å ivareta familienes behov for samvær i en kritisk tid, men også som en kostnadseffektiv løsning som gagner hele samfunnet, sier Trine Nicolaysen, generalsekretær i Barnekreftforeningen.
- Vi oppfordrer hele Norge til å støtte opp om årets TV-aksjon, sier generalsekretær i Barnekreftforeningen, Trine Nicolaysen.
Britt Ingunn Wee Sævig er fagsjef i Barnekreftforeningen, og understreker betydningen familiehusene vil ha for familier i krise.
Simen Pedersen, partner i Menon Economics, trekker frem at søsken til alvorlig syke barn vil ha spesielt stor nytte av familiehusene.
- Investering i familiehusene vil gi stor avkastning både i form av bedre helse og økonomiske besparelser, særlig med tanke på søsken til det alvorlig syke barnet, sier Simen Pedersen, partner i Menon Economics.
NRK TV-aksjonen/Silje Dammen

Kort om Barnekreftforeningen

Barnekreftforeningen er en selvstendig, frivillig, landsdekkende organisasjon som drives av familier som har, eller har hatt, barn med kreft. Foreningen er støttepartner og informasjonskilde for familiene som rammes, og bidrar til forskning og utdanning for å bekjempe barnekreft.