Åpnet ny helseklinikk i Gaza – trues av evakueringsordre

Helseklinikken hvor CARE tilbyr primærhelsetjenester har vært åpen en måned. – Det er ingen andre steder å dra til, sier CARE Norges generalsekretær Kaj-Martin Georgsen.

En ung jente får helsehjelp på CAREs helseklinikk i Deir al-Balah på Gazastripen. CARE

Hele Gazas befolkning – 2,2 millioner mennesker – trenger nødhjelp. Helsevesenet har brutt sammen, og behovet for helsehjelp er enormt.

– For en måned siden åpnet CARE en helseklinikk i Deir al-Balah. Klinikker som dette er viktige blant annet for at vi skal kunne behandle smittsomme sykdommer og følge opp gravide og mødre. Behovene er enorme, og det ble lang kø til klinikken fra dag en, forteller Kaj-Martin Georgsen, generalsekretær i CARE Norge.

Klinikken tilbyr primærhelsetjenester, som behandling av smittsomme sykdommer, seksuelle og reproduktive helsetjenester, og psykosysial støtte. Allerede første dag tok klinikken i mot 250 pasienter. Siden oktober i fjor har CARE nådd ut til nesten 124.000 mennesker med helsehjelp i Gaza.

– Vi etablerte klinikken godt innenfor det som for en måned siden var en humanitær sone. Nå er den bare ett kvartal unna områder som de siste dagene har fått evakueringsordre, sier Georgsen.

Humanitære soner krympes

De såkalte humanitære sonene i Gaza krymper stadig. Med de siste dager evakueringsordre, er så lite som er så lite som 11 prosent av Gazastripen humanitære soner.

– Kommer det enda flere evakueringsordrer i området, blir vi tvunget til å stenge klinikken på ubestemt tid. Det er ingen andre bygninger tilgjengelige som kan brukes til dette formålet. For hver ny ordre som kommer, må folk legge på flukt nok en gang. Det gjelder også for hjelpearbeidere, og ødelegger derfor en hjelperespons som er helt livsviktig, sier Georgsen.

Krigen har til nå kostet mer enn 40.000 palestinere livet. I tillegg er mer enn 90.000 skadet, og det anslås at mange er begravet i ruinene, og dermed ikke registrert som omkommet.

– Det er tydelig for oss som humanitær organisasjon at vi på ulike måter forhindres fra å dele ut nødhjelp. Både humanitær og kommersiell tilgang til Gaza-stripen er ekstremt begrenset. Vi har en situasjon hvor folk sulter og dør av kurerbare sykdommer, mens lastebiler med mat og medisiner står klare det som normalt ville vært en kort kjøretur unna, sier Georgsen.

Ingen steder å dra

– CARE har nå 39 ansatte lokalt i Gaza, og jobber i samarbeid med lokale organisasjoner.

– Kommer det flere evakueringsordre nå, vet vi ikke hvor våre ansatte skal ta veien. Situasjonen endrer seg fra dag til dag – til det verre. En kollega fortalte at de i forbindelse med hjelperarbeid innen vann og hygiene, skulle besøkte samme sted i to omganger. Da de kom tilbake for å fullføre andre del av prosjektet, hadde lokalsamfunnet de besøkte blitt bombet i stykker, sier Georgsen.

Folk i organisasjoner CARE har samarbeidet med i lang tid i Gaza, forteller at mens de tidligere jobbet med menneskerettigheter, kvinners rettigheter, mot barneekteskap og så videre.

– Nå er arbeidet deres redusert til å forsøke å få tak i vann, sier Georgsen.

Nøden på Gazastripen blir stadig større, og krever umiddelbar handling, særlig når det gjelder helse. Smittsomme sykdommer sprer seg raskt i overfylte flyktningleire. Nylig advarte CARE, sammen med en rekke andre organisasjoner, om at en hel generasjon kan stå i fare for å bli smittet av polio dersom det ikke straks tas grep for å stanse spredningen av sykdom.

– Krigen har gjort allerede sårbare mennesker enda mer sårbare, og har vært svært belastende for et allerede overarbeidet helsevesen. Kvinner, og særlig gravide, er blant dem som blir ekstra hardt rammet. Derfor er det så fortvilende at arbeidet vårt til stadighet blir stanset og hindret i å fortsette. Vi er i ferd med å bygge opp et mødrehelseprogram på helseklinikken i Deil al Balah. Det vil være en katastrofe hvis vi må legge ned arbeidet nå, sier Georgsen.

Kaj Martin Georgsen, generalsekretær i CARE Norge.
Ylva Berge/CARE Norge CARE Norge

Om CARE Norge