Norsk Dun i Østfold får prestisjemerking

I Mysen finner du fabrikken som produserer dundyner og -puter på norsk jord. Nå kan Norsk Dun sette Innovasjon Norges opphavsmerke Made In Norway på 500 000 produkter som skal ut dørene.

PÅ LANDSLAGET: – Det er ekstremt fint og flott å få være kvalifisert til Made in Norway og jeg bare gleder meg, sier Kari Setsaas, adm. direktør i Norvigroup Norsk Dun. Chera Westman/ifi.no

Innovasjon Norge har hatt i oppdrag av Nærings- og fiskeridepartementet å skape et nasjonalt opphavsmerke for norske produkter. Dette er en del i strategien Hele Norge eksporterer, som ble lansert i Hurdals-plattformen. Nå er merket Made in Norway blitt lansert, og de første 22 bedriftene som er kvalifisert kan sette det norske flagget på sine produkter. Denne ordningen var ønsket av og initiert fra
næringslivet.

– Vi vet fra erfaring og forskning at gode merkeordninger fungerer. Vi vet det også fra personlige erfaringer: vi har alle betalt litt ekstra for varer som har de rette merkene og derfor den rette troverdigheten. Made in Norway skal gi troverdighet og være et kvalitetsstempel, sa statssekretær Tore O. Sandvik fra Nærings- og fiskeridepartementet ved lanseringen av Made in Norway.

Opphavsmerket er utviklet etter både norske og internasjonale forbilder som Swiss Made, New Zealand Made og Seafood from Norway, og skal gjennom å assosiere til positive norske verdier som bærekraft, ansvarlighet, like vilkår og vakker natur gi drahjelp i markedsføring og salg av norske produkter. Blant pilotbedriftene som har testet og evaluert opphavsmerkeordningen under ett halvt år, er Norvigroup Norsk Dun, Forestia, Rottefella, Sensio og Hurtigruten.

Merker puter og dyner

Kari Setsaas, administrerende direktør for Norvigroup Norsk Dun, gleder seg til å ta merkeordningen i bruk:
– Den er like viktig for norske kunder som for eksporten, og vi kommer sette Made in Norway-merket på alle våre dyner og puter fremover. Det er cirka 500 000 enheter per år som vil ha merket, sier hun.

– Vi er ekstremt glade for endelig å få et flagg som vi kan bære med stolthet fordi vi
er kvalifisert til å bære det.

Økt betalingsvilje

Internasjonale erfaringer viser at nasjonal opphavsmerking har positive effekter. New Zealand innførte en lik ordning allerede i 1988, og har nå 1 400 deltakende bedrifter. Dane Ambler fra New Zealand Made, fortalte via lenke at deres målinger viser at 97 prosent av forbrukerne er positive til å kjøpe produkter med merket, og at 86 prosent er villig til å betale mer for disse.

– Made in Norway skal gi troverdighet og være et kvalitetsstempel, sa Tore O. Sandvik, som er fornøyd med at norsk eksport er økende.

– I dag har vi kvalifisert oss til landslaget i Innovasjon Norge, og nå skal vi ut og kjempe. Det er et stort ansvar for oss som bedrift å ta merkeordningen videre og virkelig gjøre mest mulig ut av det og gjøre Made in Norway synlig markedet. Jeg tror dette vil bli veldig bra, sier Setsaas.

Chera WestmanDesksjef/informasjonskonsulentIFI - Informasjonskontoret for farge og interiør

Tel:404 31 080chera@ifi.no

Chera Westman/ifi.no
utdeling av opphavsmerke Made in Norway
PILOTBEDRIFTER: Nå er Merket Made in Norway blitt lansert, og de første 22 bedriftene som er kvalifisert kan sette det norske flagget på sine produkter.
Chera Westman/ifi.no
Made in Norway
NORSK FLAGG: Innovasjon Norge står bak bruke det nye, offisielle opphavsmerket Made in Norway som skal styrke merkevaren Norge og å bruke den norske identiteten til å vinne kunder internasjonalt til norske bedrifter.
Innovasjon Norge