Dropper fysisk aktivitet på jobb

Over halvparten av norske arbeidstakere får tilbud om fysisk aktivitet av arbeidsgiver, men 4 av 10 bruker sjelden eller aldri tilbudet. Det viser en ny, nordisk undersøkelse fra forsikringsselskapet If.

Bilde av fire arbeidstakere i møte
Bekymringsverdig få bruker tilbud om fysisk aktivitet fra arbeidsgiver, viser Ifs nordiske helseundersøkelse. Foto: Johner

51,5 prosent av norske arbeidstakere får støtte av arbeidsgiverne sine til fysisk aktivitet, som kan forebygge helseproblemer. Men 26 prosent av dem som får tilbud om fysisk aktivitet fra arbeidsgiver, bruker det aldri. 14 prosent bruker det sjelden, og 25 prosent av og til. Det er bare 34 prosent som bruker tilbudet jevnlig.

I offentlig sektor er tallene lavere: Kun 26 prosent bruker arbeidsgivers tilbud om fysisk aktivitet regelmessig, mens 40 prosent i privat sektor gjør det samme.

Det viser forsikringsselskapet Ifs nordiske helseundersøkelse, gjennomført av Kantar, med over 4 000 respondenter i Norge, Sverige, Danmark og Finland.

– Ta ansvar!

Kasper Hjertholm, prosjektleder for forebyggende helse i If, er bekymret over at så få ansatte benytter seg av muligheten til å forebygge egne helseproblemer, når de får tilbudet.
– Sykefraværet i Norge er høyt, og vi vet at fysisk aktivitet vil bidra til å redusere det. Jobb er viktig, men helsa er viktigere – og påvirker hvordan vi presterer og trives på jobb. Derfor er arbeidsplassen en perfekt arena for forebyggende helse. Der kan arbeidsgiverne ta grep, samtidig som de ansatte selv må ta ansvar, sier Hjertholm.

Kan forebygge helseproblemer

Hjertholm er opptatt av et bedre samspill mellom arbeidsgivere og ansatte for å få flere i gang med fysisk aktivitet.
– Vi vet at fysisk aktivitet før eller i starten av arbeidsdagen gir mindre stress, mer kreativitet og bedre konsentrasjon utover dagen. Når trening blant annet gir mer velvære, trivsel og økt produktivitet, samtidig som det reduserer sykefravær, så er dette bra for alle parter, sier han.

Sykefraværsstatistikk fra NAV viser at Norge er i verdenstoppen for legemeldt sykefravær, og det øker stadig. Totalt gikk 8,9 millioner dagsverk tapt til legemeldt sykefravær i 1. kvartal 2024.
– Muskel- og skjelettlidelser er årsak til flest tapte dagsverk, mens sykefravær som skyldes psykiske lidelser øker mest. Samtidig er fysisk aktivitet det beste tiltaket for å forbedre psykisk helse, så dette henger tett sammen, påpeker Hjertholm.

Må fjerne barrierer

Helseeksperten mener at etablering av et aktivitetstilbud bare er starten for arbeidsgiverne. Neste steg er å motivere og skape en kultur som får de ansatte til å benytte seg av det.
– De største barrierene for fysisk aktivitet, er mangel på tid og overskudd. Derfor er det en god start å gi tid og rom for dette i arbeidstiden, og inspirere de ansatte til å ta gode valg for egen helse - hjelpe dem til å hjelpe seg selv. Det viktigste lederne kan gjøre er å gå foran som gode eksempler, og innføre noen faste poster som en naturlig del av arbeidsdagen. Hos oss starter vi for eksempel hvert teammøte med 3-5 minutter puste- og nakkeøvelser, sier Hjertholm.

5 råd for å få flere ansatte i aktivitet

1. Kickoff: Arranger en (årlig) kickoff, der de ansatte får høre mer om hvorfor de bør trene, hvilket tilbud de har på jobb, og hvilke resultater det vil gi å benytte seg av det.
  2. Tid og rom: Gi de ansatte tid og rom til fysisk aktivitet i arbeidstiden.
  3. Fast rutine: Sørg for jevnlig påminnelse, for eksempel ved å oppfordre ansatte til å legge inn en fast tid i kalenderen sin.
  4. Tilgjengelighet: Gjør tilbudet enkelt og tilgjengelig, og informer om hvordan det brukes.
  5. Prioritet: Be ledere og mellomledere gå foran som gode eksempler – det gir en viktig signaleffekt.

Kilde: Forsikringsselskapet If

Nøkkeltall fra Ifs nordiske helserapport

• 51,5 prosent av norske arbeidstakere får støtte av arbeidsgiverne sine til fysisk aktivitet. 40 prosent av dem som har muligheten, bruker den sjelden eller aldri.
  • 26 prosent av dem som får tilbud om fysisk aktivitet fra sine arbeidsgivere, bruker det aldri. 14 prosent bruker det sjelden, og 25 prosent av og til. 34 prosent bruker det regelmessig.
  • I offentlig sektor er det kun 26 prosent som bruker arbeidsgivers tilbud om fysisk aktivitet regelmessig, mens det er 40 prosent i privat sektor som gjør det samme.
  • Tilbud om støtte til fysisk aktivitet fra arbeidsgiver kan være alt fra treningsabonnement, tid til trening i arbeidstiden og treningsfasiliteter på jobb til andre fysiske aktiviteter som er gratis tilgjengelig.

Kilde: Forsikringsselskapet If

Portrett av Kasper Hjertholm i kontorlandskap
Kasper Hjertholm er prosjektleder for forebyggende helse i forsikringsselskapet If. Han mener det er stort potensial for mer aktivitet i arbeidstiden. Foto: Marius Viken
Bilde av fire arbeidstakere i møte