Norges Jeger- og FiskerforbundNorges Jeger- og Fiskerforbund

Oppgang i rypebestandene i Sør-Norge

Årets telling av rypekull viser en bedring fra fjoråret. Dette viser takseringsresultatene fra fjellstyrene som forvalter småviltjakta på statsallmenningene i Sør-Norge.

Mange gleder seg til rypejakta
Mange gleder seg til rypejakta Torgeir W. Skancke NJFF

Mange fjellstyrer vil nok i år åpne for jakt, etter at mange valgte å avlyse rypejakta på grunn av for lite fugl i 2023.

- Vi er glade for at det nå ser ut som om rypebestandene i Sør-Norge er på vei opp, sier Torgeir Lande i Norges Fjellstyresamband. - Etter et magert år i 2023 kan flere jegere nå glede seg til noen flotte dager på jakt. Vi vil ikke anse dette som noe gullår, men noe å jakte på vil det være i mange områder.

Lande vil takke for innsatsen mange taksører har lagt ned, samt rose det gode samarbeidet med forskningsmiljøet hos Norsk institutt for naturforskning og Høgskolen i Innlandet.

Norges Jeger- og Fiskerforbund (NJFF) sier det er viktig at jakta er bærekraftig.

- Det er høyt kunnskapsnivå om rypebestandene her i landet, sier Line Lillebø Osfoss, fungerende informasjonssjef i NJFF. - I fjor støttet vi at de fleste grunneierne i Sør-Norge avlyste jakta, i år er det gledelig at Norges Fjellstyresamband kan rapportere om et overskudd flere steder som kan jaktes på. Dette vil glede mange.

Variasjoner

- Som vanlig er variasjonen stor, også i relativt nærliggende områder, sier Torgeir Lande. - Selv om mange fjellstyrer åpner for jakt på rype, finnes det nok noen unntak og fjellstyrer som freder eller vil ha strenge restriksjoner på hvor mye som kan felles.

NJFF støtter dette.

- Vi skal aldri høste av bestander som ikke tåler det, sier Line Lillebø Osfoss. - Jegerne forholder seg til de eventuelle begrensningene som måtte komme i hvert enkelt område.

Her er resultatene fra RypeRapporten fra Norges Fjellstyresamband:

Oppgang i Trøndelag
Selv om noen av statsallmenningene i Trøndelag fortsatt avventer estimater fra Hønsefuglportalen, ser det generelt ut til å være en god oppgang både i tetthet og kyllingproduksjon, sett opp mot fjoråret. Det er bra med fugl i mange områder, og spesielt i områder mot kysten er det en økning i forhold til i 2023.  Fjellstyrene vil i løpet av kort tid gjennomføre møter og fastsette kvoter for sine områder.  Generelt sett virker det som om Trøndelag har mer rype enn mange andre områder i Sør-Norge.

Oppgang i Gudbrandsdalen
Generelt sett for Gudbrandsdalen så viser bestandene en oppgang i tetthet kontra fjoråret, og hos de fleste en god oppgang i kyllingproduksjon. Også her vil det enkelte fjellstyre i løpet av kort tid fastsette et opplegg for årets småviltjakt etter vedtak i de ulike fjellstyrene.

Avventende i Valdres/Gausdal
Tallene for Gausdal-, Torpa-, Vestre Slidre og Øystre Slidre fjellstyre viser en oppgang fra fjoråret, men bærer preg av fjorårets nokså lave stamfuglnivå. Her vil det enkelte fjellstyre vurdere gjennomføring av jakt i høst, og fastsette kvoter/begrensninger basert på sine tall. Endelig beslutning er foreløpig ikke tatt.

Oppgang på Hardangervidda
Øst på Hardangervidda forvalter Øvre Numedal fjellstyre store områder. Til tross for en nedgang fra fjoråret, viser tallene gode tettheter samt god kyllingproduksjon for disse områdene. Tallene for Eidfjord fjellstyre viser også en gledelig oppgang sett opp mot fjoråret.

Rypejakt er folkejakt

NJFF forteller at mange nyutdannete jegere har sitt første møte med jakt gjennom både rype- og skogsfugljakt, som er relativt enkelt tilgjengelige jaktformer. Der blir de samtidig innlemmet i en lang og høyt skattet tradisjon.

- Drøyt 180.000 nordmenn betaler jegeravgiften hvert år, og rypejakta er ofte omtalt som selveste folkejakta, sier Osfoss. – Jakta gir frisk luft, mosjon, flotte naturopplevelser og hvis alt klaffer så får man med seg førsteklasses råvarer hjem til bordet.

Hele RypeRapporten med mer detaljert informasjon fra hvert fjellstyre finner du her.

Du finner deilige oppskrifter med rype og annen vill mat på www.njff.no/mat

For mer informasjon, kontakt Torgeir Lande i Norges Fjellstyresamband på 41526722, eller epost torgeir.lande@fjellstyrene.no

Torgeir Lande
Norges Fjellstyresamband