Ingen streik i teatrene

- Spekter og teatrene har kommet til enighet med Regiforbundet i mekling. Dermed unngikk vi en streik som ville ha rammet teatrene og publikumstilbudet i en svær krevende tid for kultursektoren i Norge, sier Spekters administrerende direktør Anne-Kari Bratten.

Anne-Kari Bratten er administrerende direktør i Arbeidsgiverforeningen Spekter. Foto: Thomas T. Kleiven/ Spekter. Bilder av Anne-Kari Bratten kan fritt benyttes ved redaksjonell omtale. Bildene krediteres med fotografens navn, eller med "Spekter" dersom fotograf ikke er oppgitt.

Løsningen innebærer at den tidligere avtalen videreføres, og at Regiforbundets medlemmer får et lønnsoppgjør i tråd med normen fra frontfaget.

- Det er beklagelig at de forhandlingsprosessene som har pågått over en lengre periode før meklingen, ikke medførte forståelse hos Regiforbundet rundt behovet for å endre avtalen slik at den er bedre tilpasset de driftsmessige forholdene og utviklingstrekkene som preger dagens teaterdrift, sier Bratten.

Hun minner om at teatrene er i en svært krevende økonomisk situasjon. En bedre tilpasset tariffavtale hadde hatt stor betydning for en god utvikling, slik at teatrene fortsatt skal kunne oppfylle sin samfunnsrolle om å skape kunst av høyest mulig kvalitet for et størst mulig publikum.

- Det er en forutsetning at teatrene er organisert slik at de offentlige midlene de tilføres anvendes hensiktsmessig. Dette hadde utvilsomt blitt enklere dersom forhandlingene hadde ført frem til en del endringer i avtalen med Regiforbundet, sier Bratten.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Spekter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.