Reitan Retail vil anke Konkurransetilsynets vedtak

Konkurransetilsynet har i dag fattet vedtak mot REMA 1000 Norge, NorgesGruppen og Coop for påstått samarbeid med konkurransebegrensende virkning som følge av at aktørene har sjekket hverandres butikkpriser.

– Vi er uenig i tilsynets konklusjon. Vi avviser at vi har foretatt oss noe som begrenser konkurransen. Dette vedtaket vil vi anke til Konkurranseklagenemnda, sier leder for næringspolitikk i Reitan Retail, Kårstein Eidem Løvaas.

Han sier selskapet er overrasket over at Konkurransetilsynet ikke har lagt bort saken.
– Gjennom denne snart syv år lange prosessen, har vi grundig motbevist tilsynets teorier. Praksisen med å sjekke prisen konkurrentene tar for en vare, har vært del av en sunn og naturlig konkurranse til alle tider, i alle bransjer, sier Løvaas og legger til at praksisen er en forutsetning for at REMA 1000 kan være sikre på å tilby de laveste prisene.

Konkurransetilsynet la i april i år bort anklagen om at dagligvarekjedenes praksis med å sjekke hverandres butikkpriser har hatt konkurransebegrensende formål. Dette var den mest alvorlige delen av tilsynets anklage mot dagligvarekjedene. I dag fattet tilsynet likevel vedtak om at aktørene skal ilegges gebyr for praksisen, som Konkurransetilsynet mener skal ha hatt en konkurransebegrensende virkning.

Bilder

Kårstein EIdem Løvaas er leder for næringspolitikk i Reitan Retail. Foto: Øyvind Breivik / Reitan Retail
Last ned bilde

Reitan Retail er et ledende handelsselskap i Norden og Baltikum med virksomhet innen dagligvare, convenience og mobilitet i syv land.

Vi er en familie med 45 000 positive og offensive mennesker, og merkevarer som REMA 1000, Narvesen, R-kioski, Pressbyrån, Uno-X og 7-Eleven.

Med sterke verdier, effektiv drift og lokalt eierskap, deler vi et felles mål om å skape de beste kundeopplevelsene i folks hverdag, og å bidra til en mer bærekraftig fremtid.