Kraftig oppdatert EV6 klar for Norge

Over 6000 nordmenn har valgt dagens EV6. Nå kommer årets bil i Europa 2022 i ny versjon. Med nytt utseende, nytt infotainment system, nytt interiør, nye farger, nye felger, nytt fjæringssystem, og ny forbedret rekkevidde.

I disse dager introduserer Kia en ny og forbedret versjon av den populære Kia EV6. Bilen som ble årets bil i Europa 2022 byr på en rekke endringer. Utvendig og innvendig. Nye EV6 har fått et nytt utvendig dynamisk design, lengre rekkevidde og et bredere utvalgt av bekvemmeligheter som gjør bilhverdagen mer behagelig. Bilen har nå et helt nytt 4. generasjons batteri på 84kWh som gir en utvidet rekkevidde på opptil 582 kilometer mål etter WLTP- standarden.

null

Bilen har også fått et kraftig oppdatert infotainmentsystem som man kjenner igjen deler av fra flaggskipet EV9. Bilen har også fått en rekke muligheter OTA oppdateringer.

-Dagens biler er digitale. Å kunne oppdatere bilen din digitalt sikrer at du har ny bil lengre enn du hadde i gamle dager, slår Christian Lagaard i Kia Bil Norge fast.

Den nye modellen bygger bro mellom kjøretøyet og føreren og inkluderer også avanserte funksjoner som Remote Smart Parking Assist 2 (RSPA 2) og Kias HOD (Hands on Detection) rattteknologi. Kapasitive sensorer gjenkjenner rattberøringer for å avgjøre om sjåføren er i en "hands-on"-tilstand for å gi en mer komfortabel kjøreopplevelse.

null

Siden lanseringen i august 2021 har EV6 vunnet popularitet for sin moderne design og avanserte teknologi, og oppnådd salg på mer enn 210 000 enheter over hele verden. Bare i Norge er det over 6000 EV6 på veien.

Forbedret eksteriørdesign med Star Map-signaturbelysning

Den nye EV6 omfavner konseptet "Modern Contrast". EV6 ligner nå mer på den helt nye Kia familien enn tidligere. Fronten på bilen har nå elegante kjørelys (DRL) som har Kias innovative Star Map-signaturbelysning, som gir bilen et futuristisk og sporty utseende. Den generelle estetikken heves ytterligere av den flytende karakterlinjen som sømløst kobler panseret til den nedre delen av kjøretøyet, samt den fengslende vingeformede støtfangerdesignen, som legger til et ekstra element av dynamikk.

EV6s profil gjenspeiler videre designkonseptet til ‘Modern Contrast’, med et nytt hjuldesign som gir en sofistikert personlighet. På baksiden er kombinasjonslyktene forbedret med Star Map-lysteknologi, som visuelt forsterker bilens følelse av bredde og futuristisk utseende. For å skape en følelse av enhet og dynamikk, reflekteres den vingeformede designen på den fremre støtfangeren i den nedre delen av den bakre støtfangeren. I tillegg løfter EV6 GT-line-modellen utvendig design med enda mer dynamiske støtfangere foran og bak, ekstra LED-senterlysstang og eksklusive 20’’ hjul.

Flere nye farger blir også å finne på nye oppdaterte EV6. Totalt 8 farger inkludert introduksjonen av den skarpe Ivory Matte Silver-finishen og andre alternativer som Snow White Pearl, Interstellar Grey, Aurora Black Pearl, Glacier, Wolf Grey, Yacht Blue og Runway Red.

Forhøyet interiørstemning

Interiøret til den nye EV6 har elegante designelementer som illustrerer dens luksuriøse og moderne atmosfære. Den buede panoramaskjermen kombinerer sofistikert design med en romslig og organisert følelse. Den nye omgivelsesbelysningen fremhever den horisontale utformingen av nye EV6s oppdaterte interiør, og skaper en visuelt slående effekt. Panelene byr også åp nye overflater enn sort pianolakk som er å finne på dagens EV6.

For å forsterke bilens sportslige karakter, introduserer EV6 et nylig raffinert ratt og en oppdatert kollisjonspute som har et nytt, elegant mønster. For ekstra bekvemmelighet er et fingeravtrykksgjenkjenningssystem integrert i midtkonsollen, som lar brukere starte bilen uten smartnøkkel eller digital nøkkel, laste inn førerprofilen og fullføre autentisering for tilgang til andre tjenester. Den nye EV6s trådløse ladepute kan nå lades med 15W kraft og har et forbedret smarttelefonrom. Det blir to ulike ratt på de ulike modellene. I GT-Line vil du finne et mer sportslig ratt enn tidligere.

Kunder kan velge mellom forskjellige interiørfarger, inkludert den nye Medium Grey. GT-line-modellen har et dedikert svart og offwhite fargevalg, som tilfører et ekstra element av sporty finesse. Ulike land vil få ulike alternativer.

Utvidet rekkevidde med 84 kWh fjerdegenerasjons batteri

Kia har utstyrt den nye EV6 med et nytt, fjerde generasjons batteri. Takket være den høyere energitettheten har kapasiteten økt på tvers av alle versjoner: fra 58kWh til 62kWh for Standard Range-versjonen, og fra 77,4kWh til 84kWh for Long Range-versjonen. Dette betyr i sin tur en høyere rekkevidde, med kjøretøyet som nå kan kjøre opptil 582 km (WLTP) på en enkelt lading.

Med den banebrytende 800V-teknologien og en toppladeytelse på 260kW, kan det nye 84kWh-batteriet lades opp fra 10-80 prosent på 18 minutter og kundene kan få opptil 343 km på bare 15 minutter. Ladetiden blir den samme som før, men rekkevidden du får blir lengre. Samme ladetid, men flere kilomter.  Kunder kan også velge mellom RWD, og AWD.

For å forbedre kjørekomforten ytterligere, har den nye EV6 oppgraderte frekvensselektive fjæringsdempere for å gi forbedret stabilitet på ujevne underlag. Kia har også fokusert på å redusere motorstøy ved å forbedre den bakre motorens lydisolasjon.

-Alt i alt fremstår den oppdaterte EV6en som en topp moderne bil inni, men økt følelse av premium. Vi vet at dagens modell presterer godt både under kjøring og lading sommer som vinter. Denne har vi all grunn til å forvente at blir enda bedre, sier Christian Lagaard, kommunikasjonssjef for Kia Bil Norge.

-Det er alltid stas å komme til hurtigladeren med en EV6. Stort sett er det sist inn, men først ut mens flere av de andre står litt småfrosne og misunnelige tilbake, spøker Lagaard.

Han legger til at for mange så er gode forutsigbare ladeopplevelser en del av premium opplevelsen.

null

Avanserte bekvemmelighetsfunksjoner for en klasseledende mobilitetsopplevelse

Kia har økt den nye EV6s produktkonkurranseevne ved å utstyre den med avanserte infotainmentfunksjoner basert på merkevarens Software Defined Vehicle (SDV)-arkitektur. Disse kundesentrerte bekvemmelighetsfunksjonene har som mål å forbedre tilkoblingen mellom kjøretøyet og brukeren.

Nye EV6 har Kias neste generasjons infotainmentsystem og tilkoblet bilnavigasjonscockpit (ccNC), som gir en mer praktisk mobilitetsopplevelse. Den tilbyr også utvidede OTA-programvareoppdateringer og -oppgraderinger for å sikre at kjøretøyets digitale systemer forblir oppdatert. Den nye EV6 har også trådløs Apple CarPlay og Android Auto-tilkobling, Kia Digital Key 2 og et system for fingeravtrykkautentisering.

For å hjelpe sjåføren og sørge for sikkerhet på hver reise. Kia har innlemmet ulike funksjoner for Advanced Driver Assistance System (ADAS). Inkludert Hands-on Detection (HoD) ratt, Lane Following Assist 2 (LFA 2), Remote Smart Parking Assist 2 (RSPA 2) og front, side og back Parking Collision Avoidance Assist (PCA-F/S/R) . Den nye EV6 har også et forsterket karosseri takket være sterkere, tykkere B-stolper, og er utstyrt med et omfattende sikkerhetssystem med 7 kollisjonsputer, inkludert en midtkollisjonspute foran for maksimal sikkerhet for fører og passasjerer.

Tallrike tilleggsfunksjoner er montert på EV6 for å berike kundens bekvemmelighet betydelig, for eksempel det elektrisk justerbare (rake og rekkevidde) rattet, 12-tommers Head-Up Display (HUD).

Priser og spesifikasjoner kommer senere i september.

Følg pressemeldinger fra Kia Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kia Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Kia Norge

Europeisk debut: Flere gode nyheter om Kia sine kommende varebiler16.9.2024 13:08:05 CEST | Pressemelding

Kia lanserer neste år sin aller første elektriske varebil. PBV5. Konseptbilene som til nå er vist, har vært svært fleksible med tanke på bruksområder og interiørløsninger. På mange måter flere biler i en. I dag var det Europeisk premiere på varebillinjen. Den kom med flere gode nyheter. Både PBV5 og PBV 7 ble i dag vist Også varebilene til Kia får 7år/150.000 kilometer garanti i Europa Ladetider fra 10% - 80% blir ca. 30 minutter. Se pressemelding fra Kia Europa nedenfor. Full pressemelding konseptbilder fra CES i Las Vegas tidligere i år finner pressen her:https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/18037610/ny-plattform-fra-kia-fremtiden-er-fleksibel-moduler-gir-deg-flere-biler-i-en-nar-kia-viste-pbv-konsepter-i-las-vegas-i-natt?publisherId=17847239&lang=no