Dusør utloves etter dyremishandling i Spydeberg

Dyrevernalliansen utlover en dusør på kr 20.000 for tips som kan føre til oppklaring av en dyremishandlingssak i Spydeberg. Den hensynsløse handlingen der en katt ble skutt med luftgevær har rystet lokalsamfunnet, spesielt familien som eier katten.

Illustrasjonsbilde
Illustrasjonsbilde Foto: Adobestock

– Dette er helt uakseptabelt og vitner om total mangel på respekt for dyr. Vi håper nå at publikum som vet noe, melder fra til oss, sier kommunikasjonsrådgiver Kaja Efskind i Dyrevernalliansen.

Tredje tilfelle på to år

Smaalenes avis meldte 20.august om hendelsen der Familien Andresens 11 år gamle katt, Jesper, ble funnet blodig og haltende av familiens yngste sønn. Veterinærundersøkelser avdekket at katten var skutt, med kulen bare centimeter unna ryggmargen. Sjokkerende nok er dette tredje gang på to år at katter i nabolaget i Spydeberg har blitt skutt med luftgevær. To andre katter ble tidligere skutt, og begge måtte avlives.

Oppfordrer dyrekrimenheten til handling

Østfold kommune fikk egen dyrekrimenhet i politiet i 2020, og Efskind oppfordrer dem til å ta tak i denne saken.

– Det er liten tvil om at noen har skutt katten Jesper med overlegg. Når det i tillegg nylig har skjedd to lignende episoder i samme område, er dette alvorlig. Dette er en god anledning for dyrepolitiet i Østfold til å markere seg. At distriktene nå har en egen dyrekrimenhet, skaper en forventning om at denne typen saker prioriteres.

Et landsdekkende problem

Hendelser der katter skytes med luftgevær er dessverre ikke uvanlige. Luftgevær kan forårsake alvorlige skader, som brudd, indre blødninger, og i verste fall dødelige skader. Som i tilfellet med Jesper, kan skuddene treffe vitale områder og føre til livslange skader eller død.

Straffbar handling

Motivene bak slike handlinger kan variere, men noen bruker luftgevær for å skremme bort katter, eller andre sadistiske motiv. Dette er ikke bare hensynsløst, men også en straffbar handling.

– Dyrevelferdsloven gir klare retningslinjer for hvordan dyr skal behandles, og det er straffbart å påføre dyr unødvendig lidelse. Straffen kan være så alvorlig som tre års fengsel for grove tilfeller, sier Efskind.

Tips kan sendes til Dyrevernalliansen

Alle tips som kommer inn, vil bli gitt videre til politiet. Du kan tipse anonymt.

Dyrevernalliansens dusørfond er opprettet for å hjelpe politiet med å oppklare flere dyremishandlingssaker. Efskind forteller at dusøren gjør det lettere å få inn tips, og dermed øker sannsynligheten for å oppklare slike saker.

– Politiet har flere ganger uttrykt takknemlighet over at vi utlover dusør. Dusøren gjør det lettere å få inn tips, og dermed får politiet en lettere jobb, forteller hun.

Publikum som har tips i saken kan sende dem til: publikum@dyrevern.no

For kommentarer i saken kontakt: Kommunikasjonsrådgiver i Dyrevernalliansen, Kaja Efskind, 98613340.

Dyrevernalliansen hjelper dyrene som trenger det aller mest i intensivt landbruk, fiskeoppdrett, pelsindustrien og dyreforsøk.