Nominasjoner til Landbrukets bærekraftpris er i gang

Nå starter jakten på matprodusenter som kan inspirere andre. Felleskjøpet og Landkreditt deler i høst ut Landbrukets bærekraftpris sammen. Vinneren mottar en premie på 100.000 kroner.

I fjor var det Terje Romsaas fra Sørum som ble tildelt den første Landbrukets bærekraftpris. Nå starter jakten på kandidater til årets pris. Foto: Erlend Moberget/Felleskjøpet Agri

For andre gang går Landbrukets bærekraftpris av stabelen, med mål om å hedre norske matprodusenter som har tatt konkrete grep for å drive mer bærekraftig og lønnsomt.  Nominasjonsperioden er i gang, og alle oppfordres til å nominere bønder som har gjort konkrete grep for å gjøre driften mer bærekraftig, og utnytte gårdens ressurser enda litt bedre.

Sterk tillit til norsk landbruk

En fersk undersøkelse gjort på vegne av Felleskjøpet Agri og Landkreditt, viser at hele 96,4 % av nordmenn mener at norske bønder tar hensyn til bærekraft i matproduksjonen. Dette viser en sterk tillit til norsk landbruk, og er en anerkjennelse av bøndenes innsats for å produsere mat på en så bærekraftig måte som mulig.

­– Vi ser virkelig frem til årets Landbrukets bærekraftpris etter suksessen i fjor, og vi gleder oss stort over å ha fått med oss Landkreditt på laget. Det var inspirerende å se bredden av gode tiltak som ble nominert i fjor, og vi gleder oss til å løfte fram enda flere historier om bærekraftig landbruk i år, sier styreleder Anne Jødahl Skuterud i Felleskjøpet Agri.

­– Prisen skal fortsatt hedre god agronomi og godt dyrehold. Vi ser etter bønder som har tatt konkrete, gode tiltak for å gjøre driften mer bærekraftig. Dette kan være tiltak for lavere utslipp av klimagasser, HMS, mer og bedre avling, lavere kostnader og bedre økonomi, bedre dyrevelferd eller tiltak for å ivareta natur og biologisk mangfold. Og aller helst tiltak som treffer på flere av disse punktene Vi er stolte av å kunne bidra til å fremme kunnskap og kompetanse innen bærekraftig landbruk. Vi ser virkelig fram til å vise mangfoldet i norsk landbruk, sier Skuterud.

Viktig instrument og motivasjon

Styreleder Hans Edvard Torp i Landkreditt opplever at det er et sterkt engasjement rundt bærekraftsarbeid blant norske bønder, noe fjorårets utdeling av Landbrukets bærekraftspris bidro til å tydeliggjøre.

– Landkreditt er en viktig partner for bonden, og vi skal være en bidragsyter til at norsk landbruk kan produsere mest mulig mat på egne ressurser og slik bidra til et bærekraftig matsystem. Det er ambisiøse mål som er satt i Landbrukets klimaplan, og Landbrukets bærekraftpris er både et viktig instrument og en motivasjon på veien videre i dette arbeidet.

– Det er inspirerende å se hvordan norske bønder hele tiden utvikler nye og bedre løsninger, og tar ansvar for en bærekraftig fremtid. Vi er glade for å dele ut denne prisen sammen med Felleskjøpet og bidra til å fremheve de mange gode tiltakene som gjøres i norsk landbruk, sier Hans Edvard Torp.

Mangfoldige tiltak og nominasjoner

Landbrukets bærekraftpris hedrer både små og store tiltak som bidrar til klimasmart og bærekraftig landbruk. Det kan være initiativer for å redusere utslipp av klimagasser, forbedre avlinger, senke kostnader, forbedre dyrevelferd, eller ivareta natur og biologisk mangfold. Prisen er åpen for alle matprodusenter som har tatt grep for å forbedre gårdsdriften på en bærekraftig måte.

I fjor var det Terje Romsaas fra Sørum som ble tildelt prisen. Sammen med sønnen Gulbrand har han i flere år hatt fokus på nye løsninger. Gården forsynes med strøm fra egen energiproduksjon, både gjennom solceller og flisfyringsanlegg. Fokuset ligger på direktesåing og karbonfangst, og far og sønn Romsaas har utviklet og fått patentert sin egen direktesåmaskin.

– Bærekraftig landbruk for meg er å ta vare på gårdens ressurser, enkelt, men samtidig utfordrende. Bærekraftprisen har vært en stor motivasjonsfaktor for meg, og den har gitt oss videre push til å fortsette, sier Terje Romsaas.

Denne høsten skal altså en ny vinner av Landbrukets bærekraftpris hedres. Du kan nominere dine favoritter.

Nominasjonsperiode

Nominasjonsperioden er nå i gang og varer frem til 29. septemer. Deretter vil en fagjury bestående av representanter fra ulike sektorer evaluere nominasjonene og velge ut finalister. Vinneren av Landbrukets bærekraftpris vil bli annonsert under Agroteknikk den 14. november.

HER er lenken for å nominere årets kandidat til Landbrukets bærekraftpris.

Funn fra Omnibus (utført av YouGov i perioden 3.–5. juli 2024)

• 96,4 % mener at norske bønder tar hensyn til bærekraft når de produserer mat.
  • 56,6 % er villige til å betale mer for mat produsert på en bærekraftig måte.
  • 32,2 % av de yngste (18-29 år) er mer prisbevisste, mens 33,7 % av de eldste (60+) er minst tilbøyelige til å svare nei på å betale mer.
  • Nord-Norge har den høyeste andelen som ikke synes det er viktig at maten er produsert bærekraftig, med 10,2 %.

Fakta om Landbrukets bærekraftpris 2024

• Fjorårets vinner: Terje Romsaas, kornbonde og innovatør fra Sørum i Viken.
  • Premie: 100.000 kroner til vinneren.
  • Formål: Hedre bønder som har iverksatt bærekraftige og lønnsomme tiltak.
  • Kriterier: Fokus på redusert miljøbelastning, forbedret avling, lavere kostnader, bedre dyrevelferd, eller bevaring av biologisk mangfold.
  • Samarbeid: Landkreditt er hovedsamarbeidspartner i 2024.
  • Nominasjoner: Åpne for alle norske matprodusenter med bærekraftige tiltak.

Terje Romsaas og sønnen Gulbrand har utviklet og fått patentert sin egen direktesåmaskin, som nå har fått de første bestillingene. Terje ble i 2023 den første vinneren av Landbrukets bærekraftpris.
Foto: Erlend Moberget/Felleskjøpet Agri
Foto: Erlend Moberget/Felleskjøpet Agri