Norsk frukt og grønt trenger et løft: Nå satses det hardt for å øke både norskandelen og forbruket!
- Folk bør spise mer grønt; det er viktig for folkehelsa, beredskap, og selvforsyning. Skal vi lykkes må hele verdikjeden arbeide bedre sammen, sa Landbruks- og matminister Geir Pollestad da han lanserte «Grøntløftet» under Arendalsuka.
Et grønt løft
Nordmenn spiser stadig mindre frukt og grønt, nye kostholdsråd vil at vi skal spise stadig mer. Nå tar hele verdikjeden for grønt grep, og satser sammen for å snu dette gjennom felles satsing på «Grøntløftet» .
– Det ligger en formidabel mulighet for verdiskaping i landbruket, spesielt innen grøntnæringa. Vi har kanskje jobbet for spredt men nå forplikter hele verdikjeden seg til felles mål og bedre samarbeid. Det trengs for å lykkes, sa Pollestad under lanseringen i Arendal.
Til tross for stadig strengere kostholdsråd spiser nordmenn i snitt bare 2,9 porsjoner frukt og grønt daglig – en nedgang fra i fjor. Dette er en av grunnene til at hele verdikjeden for frukt og grønt samles under det nye kommunikasjonsinitiativet «Grøntløftet», som ble lansert i går under Arendalsuka av Landbruks- og matminister Geir Pollestad, i samarbeid med Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) og Stiftelsen Norsk Mat (SNM).
Dette initiativet er en direkte oppfølging av Grøntutvalgets rapport "Grøntsektoren mot 2035" og representerer et unikt samarbeid mellom hele verdikjeden for frukt og grønt i Norge.
Grøntløftet har som mål å øke forbruket av frukt og grønt i befolkningen, med et spesielt fokus på norske produkter. Innen 2035 skal norskandelen i kategorien frukt og grønt økes til 60 %, en betydelig oppgang fra dagens nivå. Dette vil bidra til økt selvforsyning, bedre folkehelse, og støtte opp under de nye kostholdsrådene som ble lansert av Helsedirektoratet samme dag.
En grøntnæring som står samlet
Det store norske Grøntløftet består av både felleskampanjer initiert av OFG og SNM, og individuelle initiativer fra aktørene i verdikjeden. Dette skal sikre at alle drar i samme retning mot mål om å øke konsumet av norskprodusert frukt og grønt.
– Ved å velge frukt og grønt merket med Nyt Norge, støtter du selvforsyning, helse og bærekraft. Vi skal jobbe for å øke norskandelen av grøntforbruket, og vi er glade for å ha dagligvarebransjen med på laget, for de er nærmest forbrukeren der valgene tas, sier administrerende direktør i SNM, Nina Sundqvist.
– Den største utfordringen til Grøntløftet er arbeidet med å endre adferdsmønsteret til folk flest. I prosjektet vil alle aktører i grøntnæringen være med på å hjelpe forbrukeren i riktig retning, ved å sikre at vi har de beste løsningene slik at det blir lettere å velge mer frukt og grønt, sier direktør for OFG, Guttorm Rebnes.
På scenen under lanseringen deltok representanter fra hele verdikjeden, inkludert produsenter, dagligvarehandelen, og storhusholdninger. De diskuterte både utfordringer og muligheter knyttet til å få forbrukere til å velge mer norsk frukt og grønt. Hver aktør har forpliktet seg til sine egne "Grøntløfter", som skal bidra til å nå målene innen 2035. Alle aktører har også forpliktet seg til å rapportere på sine aktiviteter under Grøntløftets årlige konferanse, som arrangeres av OFG hvert år i mars.
Lanseringen markerte også åpningen av nye nettsider for Grøntløftet, grøntløftet.no, som vil fungere som en plattform for informasjon og inspirasjon for både forbrukere og aktører i verdikjeden.
Deltakere på scenen:
- Geir Pollestad, Landbruks- og matminister
- Nina Sundqvist, Stiftelsen Norsk Mat
- Guttorm Rebnes, Opplysningskontoret for frukt og grønt
- Elisabeth Morthen, Gartnerhallen
- Arthur Salte, Norges Bondelag
- Lise Saga, Norges Bonde- og Småbrukarlag
- Hanne Brennhovd, Coop
- Ingvill Måkestad Bovim, Rema 1000
- Gunvor Dingstad, Norgesgruppen
- Robert Ekrem, ODA
- Trude Sleire, BAMA
- Mette Nilsen, ISS Norge
- Ingrid Spord, Mer Enn
Kontaktinformasjon:
Silje Thoresen Tandberg, Opplysningskontoret for frukt og grønt, tlf: 90175311, e-post: silje@frukt.no
Anne Mette Johnsen, Stiftelsen Norsk Mat, tlf 90961602, e-post: anne.mette.johnsen@norskmat.no
Om Opplysningskontoret for frukt og grønt:
OFG jobber for å øke forbruket av frukt, bær, grønnsaker og poteter i Norge gjennom informasjon, inspirasjon og kampanjer.
Om Stiftelsen Norsk Mat:
SNM er ansvarlig for merkeordningen Nyt Norge og jobber for å fremme norskproduserte matvarer og øke selvforsyningen i Norge.
Nøkkelord
Kontakter
Silje Thoresen TandbergLeder merkevarebygging
Tel:901 75 311silje.thoresen.tandberg@frukt.noBilder
Lenker
Om oss
Opplysningskontoret for frukt og grønt arbeider for å inspirere hele Norges befolkning til mer fargerike måltider med frukt, bær og grønnsaker.
Vårt arbeid er nøytralt uten hensyn til merkevarer. Vår hovedstrategi er å stimulere til "5 om dagen" for hele Norges befolkning, ved å fylle halve tallerkenen med grønt. Vi fremhever fordelene ved produksjon av frukt, bær, grønnsaker og poteter i Norge.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for frukt og grønt på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt
Dropp akevitten – grønnsaker hjelper magen i julen19.12.2024 09:03:39 CET | Pressemelding
Mange sverger til akevitt for å sette i gang fordøyelsen etter et tungt julemåltid, men dette er bare en myte. Vil du unngå å føle deg «stinn» i julen, har ernæringsrådgiver Iselin Bogstrand Sagen fra Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) andre råd som funker.
Klementiner eller mandariner? Slik vet du forskjell16.12.2024 08:05:15 CET | Pressemelding
Klementiner og mandariner forveksles ofte, men det finnes klare forskjeller. Ernæringsrådgiver Iselin Bogstrand Sagen ved Opplysningskontoret for frukt og grønt gir innsikt i hva som gjør disse små sitrusfruktene unike, og hvorfor klementiner har blitt en julefavoritt.
Ikke slipp taket: Ungdom trenger hjelp13.12.2024 07:30:00 CET | Pressemelding
Undersøkelsen 5 a Day Europe, som utføres årlig av Kantar for Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) viser at barn under 13 år spiser mer frukt og grønnsaker enn før. Men når barna blir ungdommer spiser de mindre.
Kvinner spiser 30 % mer frukt og grønt enn menn29.11.2024 07:34:53 CET | Pressemelding
Undersøkelsen “5 a Day Europe”, som utføres årlig av Opplysningskontoret for Frukt og grønt (OFG) viser at kvinner spiser betydelig mer frukt og grønnsaker enn menn.* I snitt spiser kvinner 3,7 porsjoner om dagen, mens menn bare spiser 2,9 porsjoner – dette utgjør en forskjell på hele 30 %.
Nordmenn spiser mer frukt og grønt – men ligger fortsatt bak britene27.11.2024 09:27:04 CET | Pressemelding
Undersøkelsen 5 a Day Europe* som gjennomføres på vegne av Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG), viser for 2024 en positiv utvikling i nordmenns frukt- og grøntinntak, men likevel er vi et godt stykke bak mange andre land i Europa, særlig sammenlignet med britene, som spiser aller mest. Grøntløftet pekes på som en del av løsningen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom