Må stenge E39 Glaskartunnelen fra kl. 18.00 for å sikre folk nattesøvn
Rehabilitering av sørgående løp i Glaskartunnelen fører til mer støyplager enn ventet. Sprenging og pigging skal derfor flyttes til kveldstid, for at folk skal få sove på nettene. Sørgående tunnelløp blir stengt fra kl. 18.00, og det starter natt til mandag.

- Folk i Ervikveien, Storbotn og Glaskaråsen har dessverre fått mye plager med støy i det siste. Noen av boligene ligger bare 30 meter fra tunneltraseen, og flere av husene er forankret direkte i fjell. Når vi pigger får folk mye støy i boligene sine. I ukene framover skal vi i tillegg sprenge plass til nye vifter, og derfor ser vi ingen annen løsning enn å flytte det mest støyende arbeidet til tidligere på kvelden, slik at folk kan få sove i timene etter midnatt, sier prosjektleder Kristian Dahle Sylta i Statens vegvesen.
Etter midnatt skal det jobbes med mindre støyende arbeidsoppgaver, og totalt sett betyr endringen flere timer i døgnet med stengt tunnel nå i en periode.
Stenger fra 18.00
Sørgående løp i Glaskartunnelen, på E39 fra Åsane til Bergen, blir derfor stengt fra kl. 18.00 søndag kveld til fredag i ca tre uker fremover. Tunnelløpet åpner for fri ferdsel som normalt kl. 05.30 på morgenen. Nordgående trafikk på E39 går som normalt.
Vi vil sette inn trafikkvakter i krysset Tertnesveien – Ervikveien for å opprettholde en best mulig trafikkflyt i tidsrommet 18:00 - 22:00.
Opplever mye støy
- De siste ukene har vi fått svært mange klager på grunn av støy. Vi har besøkt flere av beboerne og fått høre selv hva de sliter med. Flere er blitt sendt på hotell i perioder. Nå kommer vi inn i et område med svært tett bebyggelse, og vi er nødt til å ta disse grepene nå, av hensyn til naboene, sier Sylta.
Omkjøring på E39 sørgående blir via fv. 578 Ervikveien ( Åsane senter – Eidsvåg ) eller om Nesttun via E16 Arnaveien – 587 Hardangerveien.
Om tunnelen:
E39 Glaskartunnelen ligger på E39 i Åsane nord for Bergen, og har to løp. Sørgående løp er på 597 meter og ble åpnet i 1990, og nordgående er på 585 meter og ble åpnet i 1994. Årsdøgntrafikken i 2020 var på 48.000 kjøretøy. Oppgradering av tunnelen blir utført av Fyllingen Maskin i arbeidsfellesskap med Strand AS og Magnus Thunestvedt AS.
Kontakter
Kristian Dahle SyltaProsjektleder, Tunneloppgradering Vest
Tel:+4746908482kristian.dahle.sylta@vegvesen.noOm Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Fortsetter å luke ut trafikkfarlige kjøretøy9.7.2025 09:52:48 CEST | Pressemelding
- Tilstanden på kjøretøyene som ferdes på veien blir stadig bedre, men kontrollene våre viser at vi fremdeles har en jobb å gjøre for at trafikantene skal være så trygge som mulig.
Mjøsbrua på E6 vil være nattestengt fram til 18. juli8.7.2025 14:48:51 CEST | Pressemelding
Arbeidet i Moelvtunnelen på E6 i Innlandet er forsinket. Dermed vil tunnelen og også Mjøsbrua være nattestengt en ekstra uke.
Parkeringskaos: Innfører strengere regler i Lofoten og på Stegastein4.7.2025 12:20:27 CEST | Pressemelding
Fra midten av juli tester Statens vegvesen ved Nasjonale turistveger om strengere parkeringsregler kan løse flokene med camping og parkering i Lofoten og på Stegastein på Aurlandsfjellet.
Må asfaltere E16 Dysterud–Sandnesmoen også på søndag3.7.2025 13:41:21 CEST | Pressemelding
Asfalteringen på E16 i Sør-Odal er godt i gang, men været har gjort at det også blir asfaltering førstkommende søndag.
Bruk sommeren til å øvelseskjøre3.7.2025 09:06:48 CEST | Pressemelding
Øvelseskjøring gir bedre sjåfører og fører til at flere består teoriprøven og oppkjøring første gang de prøver.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom