Viljar er ny programleder i Newton

Viljar Natlandsmyr (25) fra Stavanger er Newtons nye programleder denne høsten.

Viljar fra Stavanger er lærerstudent og Newtons nye programleder.
Viljar fra Stavanger er lærerstudent og Newtons nye programleder. Vigdis Wågø-Wares/NRK

Viljar Natlandsmyr er gutten med det store hjertet for både naturvitenskap, musikk og teater. Han kommer fra Stavanger og går siste året av grunnskolelærerutdanningen 1.–7. klasse med masterretning naturfag ved NTNU i Trondheim. I tillegg spiller han fiolin og har erfaring fra teater.

Viljar har alltid vært nysgjerrig på hvordan alt rundt oss fungerer, og slik ble vitenskap og naturfag en helt perfekt verden å utforske det i.

– Da noen spurte meg som barn om hva jeg ville bli da jeg ble stor, svarte jeg enten forsker eller skuespiller. Så denne jobben er en unik mulighet til å kombinere disse drømmene, sier Viljar.

Danket ut 300 søkere

Da stillingen som programleder ble utlyst, rant det inn 300 søknader. Kampen om programlederjobben var beinhard, men med Viljars kombinasjon av naturfagskunnskap, sceneerfaring og formidlingsglede, kom han gjennom nåløyet.

Viljar har alltid tusen baller i lufta og masse energi, men i klasserommet er han god til å fange oppmerksomheten med kreativ og praktisk undervisning. Han liker å vise frem kompliserte ting på en måte som gjør det forståelig for alle.

– Man må gjøre forenklinger, men det skal ikke gå på bekostning av naturvitenskapelige fakta, understreker den ferske programlederen.

Å jobbe med og sammen med barn har han gjort siden 2014. Nå ser Viljar fram til å bli barnas nye helt i Newton denne høsten.

– Jeg trives veldig godt med barn som målgruppe. De er nysgjerrige, morsomme og ikke minst viktige. Litt sånn som meg, legger han til og ler.

Viljar kapret programlederjobben etter å ha danket ut 300 søkere.
VEGARD T. BLAKSTAD / NRK
Viljar Natlandsmyr