Nye Veier inviterer til feiring av ferdig E6 Kvænangsfjellet

Onsdag 21. august kl. 13:00 markeres ferdigstillelsen av E6 Kvænangsfjellet på Kvænangsfjellet Gildetun. Det serveres pølser, brus, kaffe og kake til alle som kommer.

- Alle som ønsker å delta på markeringen er hjertelig velkommen. Nå er vi ferdig med en vei som sikrer bedre fremkommelighet og mer forutsigbarhet for alle som er avhengige av denne viktige fjellovergangen, sier Geir Idar Foshaug i Nye Veier.  - Hver eneste vintersesong har denne veien vært preget av stengninger som følge av uvær, i tillegg til mye tidkrevende kolonnekjøring.

Program for markeringen på Kvænangsfjellet Gildetun, onsdag 21. august

13:00: Velkommen

• Pølser, brus, kaffe og kaker og kulturelle innslag, med bl.a korps fra Kulturskolen i Kvænangen kommune
  • Lokalhistorisk innslag v/Olav Olsen

14:00: Taler

• Statssekretær Tom Kalsås, Samferdselsdepartementet
  • Administrerende direktør Anette Aanesland, Nye Veier AS
  • Konsernsjef Frode Nilsen, Leonhard Nilsen & Sønner (LNS)
  • Bård Magne Pedersen, representant fra statsforvalter Troms og Finnmark
  • Ordfører Hilde Nyvoll, Nordreisa kommune
  • Ordfører Kai Petter Johansen, Kvænangen kommune
  • Odd-Hugo Pedersen, Norges Lastebileier-Forbund

15:00: Arrangementet avsluttes

En åpning kommer sjelden alene

• 15. desember åpnet vi den nesten 3,4 km lange Kvænangsfjelltunnelen for trafikk, 9 måneder før planlagt ferdigstilling.
  • 22. januar markerte samferdselsminister Jon-Ivar Nygård at Nye Veier og entreprenør LNS åpnet Kvænangsfjelltunnelen.
  • 17. juli åpnet vi Mettevolltunnelen, og hele E6 over Kvænangsfjellet i Troms var ferdig.
  • 21. august marker vi at begge tunnelene, med tilhørende vei, veimerking og andre arbeider er helt ferdig.

Om E6 Kvænangsfjellet

E6 Kvænangsfjellet ble overført til Nye Veier sommeren 2019. Fjellovergangen regnes som værhard, og stenges regelmessig om vinteren. Eneste omkjøring er ca 700 km om E8 i Finnland.

Prosjektet skal sikre fremkommelighet og forutsigbarhet, samt øke samfunnssikkerheten gjennom å bygge et fremtidsrettet, miljøvennlig og trafikksikkert transportsystem over Kvænangsfjellet og langs E6 i prosjektområdet.

Hele veistrekningen E6 Kvænangsfjellet består av Mettevolltunnelen (2460 meter) og Kvænangsfjelltunnelen (3400 meter), i tillegg til 8,6 kilometer ny vei i dagen. Byggestart var august 2021.

Om oss