Går av som direktør for Egmont Kids Media

Etter nesten 20 år i Story House Egmont, de siste syv årene som medlem av mediehusets ledergruppe forlater Kjell Frostrud Johnsen stillingen som direktør og ansvarlig redaktør for Egmont Kids Media. – Det var ingen lett beslutning, men jeg opplever at dette er riktige tidspunkt å gå videre, sier han.

Avtroppende direktør og ansvarlig redaktør for Egmont Kids Media Kjell Frostrud Johnsen. Foto: Knut Christian Moeng

– Det siste året har vært spesielt krevende for forlags- og mediebransjen. Historisk svak kronekurs og høyere rente har ført til skyhøye kostnader og lavere kjøpekraft. På tross av dette leverte Egmont Kids Media Norge også i fjor et solid millionoverskudd. Det er jeg veldig stolt av. Vi har måttet snu hver eneste stein og kutte mange kostnader. Nå er jeg klar til å gi stafettpinnen videre slut september, sier han.

Tro på fremtiden

– Egmont har vært en fantastisk arbeidsplass i til sammen 20 år. Jeg er takknemlig for å ha hatt muligheten til å både jobbe med både store internasjonale og lokale merkevarer, og til å lede dedikerte og dyktige medarbeidere i så mange år.

– Målet har vært å sikre selskapets lønnsomhet og rigge for fremtiden. Jeg tror at både Story House og Kids vil fortsette å skape underholdning og leseglede for kommende generasjoner av nordmenn, enten det er med historier fra Andeby, kryssord eller brettspill og jeg har en stor tro på mediehusets fremtid, sier han.

Jeg ønsker alle lykke til videre og vil fortsette å heie på fra sidelinjen. Nå skal jeg ta meg en liten tenkepause for å vurdere hva neste kapittel av arbeidslivet skal inneholde. Det blir både spennende og litt skummelt, men veldig gøy, sier han.

Tettere internasjonalt samarbeid
Business Area Director Marika Bark overtar som leder for Egmont Kids Media i Norge.

– Etter at Story House Egmont Norge, inkludert Kids, i fjor høst ble en del av resten av vår europeiske organisasjon, er målet at vi skal jobbe enda tettere, smartere, mer effektivt og med langt mer deling av innhold mellom markeder. Dette gjør vi for å håndtere den utfordrende situasjonen bransjen står i, og snu den negative trenden. Jeg vil takke Kjell for en imponerende innsats med å utvikle Kids i Norge, blant annet med Nordic Manga, som nå er solgt til flere land, sier Bark.

Om oss:

Story House Egmont | www.storyhouseegmont.no

Story House Egmont er Norges største utgiver av blader, magasiner, tegneserier og digitale tjenester til voksne, barn og unge. Selskapet har også investeringer i e-handel og digitalbyråer, og utgir over hundre kjente merkevarer. Story House er en del av Egmont - et av Nordens største mediekonsern med 6600 ansatte og aktivitet i 17 land. Egmont står bak mer enn 700 magasiner, tegneserier, Klikk.no, TV 2, Nordisk Film, kinodrift, samt flere deleide selskaper. Egmont er en stiftelse som årlig deler ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge.

Høstens bøker fra Egmont Kids!7.8.2024 08:30:00 CEST | Pressemelding

Endelig kommer Malin Falch med en ny bok i Nordlys-serien! Og det er enda mer å glede seg til for lesesultne barn, for det kommer hele sju Nordic-manga-godbiter denne høsten. Dessuten kommer Inger Merete Hobbelstad med enda en spennende julebok, nemlig «Vintergjesten». Det er i tillegg svært gledelig for oss å melde at serieskaper Øyvind Sagåsen debuterer med barnebok! Men aller først åpnes bokballet av Linn Eielsen med den morsomme overlevelsesguiden til alle studenter, «Alene hjemmefra!»