Landkreditt – kundevekst i første halvår 2024

Konsernsjefen peker på gode kundeopplevelser og konkurransedyktige priser som en av årsakene til at volumvekst og gode resultater preger første halvår 2024.

Ole Laurits Lønnum, konsernsjef i Landkreditt
Ole Laurits Lønnum, konsernsjef i Landkreditt Bård Gundersen

Landkreditt presenterte i dag et halvårsresultat på 196 millioner kroner etter skatt for Landkredittkonsernet.

– De gode resultatene skyldes blant annet utlånsvekst innen både boliglån og lån til landbruket. I mars gikk Landkreditt Bank ut som første bank til å senke utlånsrenten, noe som bidro til en stor økning i antall lånesøknader, forteller konsernsjef Ole Laurits Lønnum.

Veksten innen forsikringspremie er på 32% og skyldes økning både innen landbruksforsikringer og forsikringer til andre kunder, blant annet som følge av avtale inngått med Politiforbundet.

Reinvesterer overskudd

Som samvirke betaler ikke Landkreditt ut utbytte, men reinvesterer overskuddet tilbake i virksomheten, til nytte for medlemmene.

– Vi opplever at kundene er opptatt av gode løsninger til markedsledende priser, og det leverer vi på. Vi har en sunn forretningsmodell som baserer seg på at overskudd settes i arbeid for kundene og bidrar til gode, lave priser over tid. Vår ambisjon er å vokse videre i både landbruket og personmarkedet. Som virksomhet er vi godt rustet for dette. Selv om første halvår har vært turbulente tider, ser vi at våre kunder har god betalingsevne og vi anser kredittrisikoen som lav, kommenterer konsernsjef Ole Laurits Lønnum.

I tillegg til økt volum på lån, forsikring og sparing er det tydelig at kundene er fornøyd. Gjennom store deler av sommeren har Landkreditt Bank på bakgrunn av gode kundeanmeldelser blitt kåret som kundefavoritt på bytt.no.

Landkredittkonsernets halvårsresultat 2024

• Resultat etter skatt første halvår 196 MNOK (mot 138 MNOK i samme periode 2023)
  • Forvaltningskapital første halvår 38 mrd NOK (mot 34 mrd NOK i samme periode 2023)

Les mer i Landkreditts delårsrapport for andre kvartal 2024

Mathias Ytterdahl
Kommunikajsonsrådgiver
tlf: 950 24 732
mathias.ytterdahl@landkreditt.no

Line Sollie Karlsen
Kommunikasjonsrådgiver
tlf: 924 91 750
line.sollie.karlsen@landkreditt.no

Ole Laurits Lønnum, konsernsjef i Landkreditt
Bård Gundersen

Landkreditt er et solid, mellomstort norsk finanskonsern, som tilbyr produkter innen bank, fond, forsikring og eiendomsmegling. Kundene våre befinner seg i både person- og næringslivsmarkedet, hvor landbruk utgjør hovedtyngden.

• Stiftet som kredittforening i 1915
  • Landkreditt SA har ca. 8350 medlemmer