CNC-gigant til NorDan Rubicon

Fasadeentreprenøren NorDan Rubicon AS rigger seg for videre vekst. Nå er en Schüco AS 100 på plass i utvidede lokaler på Klepp i Rogaland. – Vi skal nå ta grep om markedet for elementfasader, sier daglig leder Erlend Schibevaag.

Foto av Fabrikksjef Espen Hagen, CNC-operatør Stian Fjermestad og daglig leder Erlend Schibevaag i Nordan Rubicon AS, som viser frem deres nye Schüco A100.
Fabrikksjef Espen Hagen, CNC-operatør Stian Fjermestad og daglig leder Erlend Schibevaag ser frem til at deres nye Schüco A100 kommer i full drift. Foto: Harald Aase

NorDan Rubicon AS har produsert og montert glassfasader, dører og vinduer i 30 år.  Selskapet er spesialister på curtian wall -og structrual glazing-fasader, utviklet i samarbeid med arkitekter og byggherrer.

Fasadeentreprenører blir den første aktøren i Norden som tar i bruk Schücos flaggskip AS 100.

Effektiv produksjon

CNC-maskinen kan mates med inntil 16 profiler av gangen, som bearbeides ved bruk av to verktøyhoder, som hver kan bruke 14 ulike verktøy og to sagblad. Utstyret gjør det mulig å bearbeide en profiler fra to sider samtidig.

– Vi får en enorm produksjonskapasitet og fleksibilitet etter denne investeringen. I tillegg har vi sikret oss øket lagerkapasitet og vi lager ny lay out i fabrikken. Samlet betyr dette at vi har tatt et kvantesprang mot fremtidens markeder. Våre eiere har hatt på de lange brillene og satt oss i posisjon til å være konkurransedyktige, med norsk produksjon og arbeidskraft, sier Erlend Schibevaag.

Elementfasader

Nye byggeforskrifter stiller strenge krav til bedre isolerte og fungerende fasader. Leverandørene må også tilby produkter som gir redusert byggetid og transport. Elementbygging er en del av løsningen.

– Per i dag har vi ikke oppdrag nok til å fylle kapasiteten. Men vi tror etterspørselen etter elementfasader vil få en betydelig økning, både nasjonalt og internasjonalt. Vi kan nå møte etterspørselen med konkurransedyktig pris og kvalitet, mener Erlend Schibevaag.

Nordens første og største

NorDan Rubicon AS har produsert fasader, vinduer og dører i byggesystemet Schüco. Tyskerne leverer altså også maskiner til å bearbeide sitt eget profilsystem.

– Vi er glade for at Nordan Rubicon, som de første i Norden, har investert i en AS100. Denne maskinen vil gi dem et stort forsprang i markedet når produksjonen er oppe på full kapasitet.

– Schüco leverer maskiner til sine partnere for å optimalisere produksjonen og prosessflyten. Alle systemer rundt maskinen er tilpasset for å gi gode synergieffekter.

Dette handler ikke bare om maskinen, men hele verdikjeden i det en AS100 kan produsere.  Veldig forenklet, kan vi si at prosjektledere og kalkulatører legger til rette i konstruksjon og planlegging, og sender jobben til AS100.

– Nordan Rubicon er en lojal kunde, derfor må vi passe ekstra godt på at vi gjør en god oppføling og tilrettelegging for dem. Vi ønsker at de skal få maksimal utnyttelse av sine investeringer og lykkes i sitt arbeid.

– Vi gleder oss til å se resultatene av Nordan Rubicons investering, sier salgssjef i Schüco Norge, Kristian Winje

NorDan Rubicon AS (tidligere Rubicon AS)

Etablert: 1995

Daglig leder: Erlend Schibevaag

Styreleder: Trond Magnar Unhammer

Antall ansatte: 75

Omsetting/resultat 2022: 177.859.000,- /+11.872.000,-

Omsetting/resultat 2023: 213.195.000,-/+9.752.000,-

I 2021 ble Rubicon AS kjøpt opp av dør- og vindusprodusenten NorDan. Etter oppkjøpet skiftet selskapet navn til NorDan Rubicon AS.

Foto av Schücos AS 100
Schücos AS 100 har to separate verktøy for kapping, fresing, boring og stansing. Bearbeiding av profiler fra to sider gir en effektiv produksjon.
Harald Aase
Foto av Erlend Schibevaag, daglig leder i NorDan Rubicon AS.
Erlend Schibevaag, daglig leder i NorDan Rubicon AS.
Harald Aase
Foto av Fabrikksjef Espen Hagen, NorDan Rubicon.
Fabrikksjef Espen Hagen, NorDan Rubicon AS.

Om oss