Cerebral Parese-foreningen

Unge med funksjonsnedsettelser faller ut av boligmarkedet

I et stadig tøffere boligmarked er unge med funksjonsnedsettelser i ferd med å falle ut av ordningene som skulle gitt dem muligheten til å eie sin egen bolig.

Bilde av en person som setter nøkkelen i en inngangsdør.
Debatt om bolig: Under Arendalsuka har flere organisasjoner gått sammen om å arrangere debattmøtet "Nøkkel til egen bolig - Hvordan kan unge med funksjonsnedsettelser komme inn på boligmarkedet?" Foto: Charlotte Åsland Larsen Cerebral Parese-foreningen

Under Arendalsuka arrangerer CP-foreningen, i samarbeid med flere andre organisasjoner, et møte hvor temaet er hvordan unge med funksjonsnedsettelser kan komme inn på dagens boligmarked.

– Vi er på vei i feil retning, og det er på tide å rope varsko, sier generalsekretær i CP-foreningen Eva Buschmann.

Flere bor hjemme eller leier

Mange unge med funksjonsnedsettelser har ikke helse til å jobbe ved siden av studier eller være i full jobb. Flere er helt eller delvis uføretrygdede.

Nå viser tall fra Husbanken en markant økning i antall uføre som bor hjemme hos foreldrene sine. De siste fire årene er det også blitt langt flere uføre som leier bolig framfor å eie. Dette til tross for at de skulle vært en prioritert gruppe innenfor både startlån, etableringstilskudd og tilpasningstilskudd.

Ønsker tilbakeføring av tilskudd

Fra 2020 ble Husbankens virkemidler «Tilskudd til etablering» og «Tilskudd til tilpasning av bolig» overført og innlemmet i kommunenes rammetilskudd. Dermed ble det opp til kommunene å tilby disse tilskuddene til sine innbyggere.

– Resultatet ser vi nå. Stadig færre får tildelt tilskuddene som kunne kompensert for manglende egenkapital og økende boligpriser. Vi mener det var en stor feil å overføre disse tilskuddene til kommunene, og vi ønsker at disse tilbakeføres til Husbanken, sier Buschmann.

Hun mener at etableringstilskudd og tilpasningstilskudd i kombinasjon med startlån fungerte godt for mange.

– Nå er startlån i ferd med å bli en ordning for de med inntekt over 600 000 kroner. Unge uføre faller ut av ordningen og blir sjanseløse på boligmarkedet når virkemidlene ikke tas i bruk, sier Buschmann.

Ønsker statlig initiert kompetanseløft

CP-foreningen mener at løsningen ikke er så langt unna som man kanskje kunne tro.

– I tillegg til å tilbakeføre tilskuddene fins det et stort potensiale i å utnytte virkemidler som allerede eksisterer. Kommunene trenger å bli mer aktive og fremoverlente i sitt boligsosiale arbeid. Det er på tide å sette alle kluter til, og drahjelpen må komme utenifra, sier Buschmann.

CP-foreningen etterlyser et skikkelig kompetanseløft for kommunene.

– Problemet er at kommunene ikke har kompetanse eller kapasitet til å drive godt boligsosialt arbeid. Når tallene viser at 4 av 10 som får avslag på startlån likevel kunne hatt evne til å betjene et slikt lån, er noe alvorlig galt. Dersom kommunene skal forvalte, må de få et skikkelig kompetanseløft, og de må utvide sin kapasitet i det boligsosiale arbeidet. I dagens boligmarked er dette viktigere enn noen gang. Vi har ikke tid til å vente, sier Buschmann.

Hun mener et statlig initiert kompetanseløft kan inspirere kommuner til å se større muligheter i å drive et godt boligsosialt arbeid.

– Vi trenger ikke å finne opp hjulet på nytt, for vi har allerede gode boligsosiale virkemidler. Men kommunene må få hjelp til å utnytte potensialet i dem. Det må settes inn tiltak nå, slik at unge med funksjonsnedsettelser ikke faller ytterligere ut av boligmarkedet, sier hun.

Møtes under Arendalsuka

Under Arendalsuka arrangerer CP-foreningen debattmøtet Nøkkel til egen bolig – Hvordan kan unge med funksjonsnedsettelser komme inn på boligmarkedet? - Arendalsuka i samarbeid med FFO (Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon), F0 (Fellesorganisasjonen for barnevernspedagoger, sosionomer, vernepleiere og velferdsvitere, HBF (Handikappedes Barns Foreldreforening) og Unge Funksjonshemmede.

Til debatten møter Siri Gåsemyr Staalesen, medlem av Kommunal- og forvaltningskomitéen på Stortinget (AP), Inger Brokka De Ruiter, varaordfører i Arendal (SV), Tobias Drevland Lund, medlem av Kommunal- og forvaltningskomiteen på Stortinget (Rødt) og Irene Heng Lauvsnes, ordfører i Strand (Høyre).

Tidspunkt: onsdag 14.august kl.15.15-16.00 i Hjerneteltet. Møtet blir også tilgjengelig via Arendalsukas streamingside.

Bilde av Eva Buschmann.
Ønsker kompetanseløft: Eva Buschmann etterlyser et kompetanseløft for kommunenes boligsosiale arbeid.
Bilde av en person som setter nøkkelen i utgangsdøra.
Faller ut: Unge med funksjonsnedsettelser møter et tøft boligmarked.

Om CP-foreningen

Cerebral Parese-foreningen (CP-foreningen) er en interesseorganisasjon for personer med cerebral parese eller lignende nevrologiske tilstander, og også deres familier.

Likestilling, inkludering og deltakelse på alle samfunnsområder er overordnede mål for vårt politiske arbeid.

Organisasjonen har 5000 medlemmer, fordelt på 14 fylkeslag som dekker hele landet.

Følg pressemeldinger fra Cerebral Parese-foreningen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Cerebral Parese-foreningen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Cerebral Parese-foreningen