Cerebral Parese-foreningen

CP-foreningen krever endring for barnefamiliene

Et år etter at retten til barnekoordinator trådte i kraft, er det fremdeles mange familier som står uten. Nå krever CP-foreningen at det blir fart på ordningen.

Portrettbilde av generalsekretær i CP-foreningen Eva Buschmann
UTÅLMODIG: Generalsekretær i CP-foreningen Eva Buschmann mener implementeringen av barnekoordinatorordningen går for sent. Kun 15 prosent av barnefamiliene i medlemorganisasjonen har fått tildelt barnekoordinator. Foto: Charlotte Åsland Larsen, CP-foreningen Charlotte Åsland Larsen, CP-foreningen Cerebral Parese-foreningen, alle rettigheter

– Skal vi få en reell endring i barnefamilienes hverdag, må barnekoordinatorene få muligheten til å gjøre en god jobb, sier generalsekretær i CP-foreningen Eva Buschmann.

Ønsker nasjonalt kompetansesenter

Hun mener løsningen er et nasjonalt kompetansesenter som kan veilede, støtte og overvåke kommunene, og som kan sørge for nettverk og utvikle opplæringsmateriell til barnekoordinatorene.

– I tillegg må bevilgningene til barnekoordinatorordningen økes over statsbudsjettet i 2024, og de må øremerkes, sier hun.

Høsten 2022 fikk familier med funksjonshemmede barn rett til barnekoordinator. Men mange familier bruker fortsatt unødvendig tid og altfor mye krefter på å finne informasjon, orientere seg i systemet og koordinere tjenestene selv. En jobb barnekoordinatorene skulle hjulpet dem med.

Kun 15 prosent har fått barnekoordinator

En spørreundersøkelse CP-foreningen har gjort blant sine medlemmer viser at 58 % av barnefamiliene er misfornøyde med tilbudet i sin kommune. 75 prosent av de som ikke er tildelt barnekoordinator, vet heller ikke hvordan de skal gå fram for å få det.

CP-foreningen mener at de fleste av barnefamiliene som svarte på undersøkelsen har rett på barnekoordinator. Kun 15 prosent av disse har fått innvilget barnekoordinator, og av disse er det kun 44 prosent som synes ordningen har svart til forventningene.

Ifølge CP-foreningens undersøkelse er noen få familier svært fornøyde med sine nye barnekoordinatorer i dag.

– Det viser at potensialet i ordningen er godt. Men vi har en vei å gå for at alle skal få det samme tilbudet, sier Buschmann.

Tapper familiene for krefter

Eva Buschmann mener at kommunenes tilbud og oppfølging av familier som har barn med CP og liknende funksjonsnedsettelser er altfor dårlig.

– Vi krever en endring. Familier som har rett på barnekoordinator, må faktisk få det. Mangel på informasjon og koordinering tapper foreldre for krefter. Kommunene plikter å aktivt tildele disse familiene barnekoordinatorer som gir dem en bedre hverdag. Da er det viktig å lære av de få kommunene som faktisk lykkes. For å se hva de gjør, trenger vi nettverk mellom kommuner, og mellom barnekoordinatorene. Et nasjonalt kompetansesenter kan bidra til dette, og til å utjevne kommunale forskjeller, sier Buschmann.

Møte under Arendalsuka
Under Arendalsuka arrangerer CP-foreningen møtet «Hvordan går det egentlig med barnekoordinatorordningen?» tirsdag 15. august kl.12.45-13.30 i Hjerneteltet (Rådhuskaia i Arendal).

Møtet arrangeres i samarbeid med FFO (Funksjonshemmedes fellesorganisasjon), FO (Fellesorganisasjonen for barnevernspedagoger, sosionomer, vernepleiere og velferdsvitere) og HBF (Handikappedes Barns Foreldreforening).

Til dette møtet kommer tidligere Barne- og likestillingsminister Kjell Ingolf Ropstad (KRF), stortingsrepresentant Torbjørn Vereide (AP) og leder i Helsekomiteen i Arendal, Inger Brokka De Reuter.

Mer informasjon om spørreundersøkelsen og CP-foreningens politiske budskap fins på CP-foreningens nettside cp.no

Portrettbilde av generalsekretær i CP-foreningen Eva Buschmann

Om CP-foreningen

Cerebral Parese-foreningen (CP-foreningen) er en interesseorganisasjon for personer med cerebral parese eller lignende nevrologiske tilstander, og også deres familier.

Likestilling, inkludering og deltakelse på alle samfunnsområder er overordnede mål for vårt politiske arbeid.

Organisasjonen har 5000 medlemmer, fordelt på 14 fylkeslag som dekker hele landet.

Følg pressemeldinger fra Cerebral Parese-foreningen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Cerebral Parese-foreningen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Cerebral Parese-foreningen