Bane NOR har inngått samarbeid med Forsvaret og svenske Försvarsmakten om innkjøp av nye jernbanevogner
Som et resultat av nordisk samarbeid har Bane NOR inngått en avtale med Forsvaret og den svenske Försvarsmakten. Dette gjør det mulig for alle tre partene å anskaffe jernbanevogner gjennom samme avtale.
I den nye sikkerhetspolitiske situasjonen etter Russlands invasjon av Ukraina, og med Sveriges og Finlands inntreden i NATO dekker samarbeidsavtalen nye transportbehov i Norge og Norden. Anskaffelsen vil styrke kapasiteten for transport av tyngre materiell på jernbane, som blant annet transport av nye stridsvogner.
- Avtalen er et direkte resultat av Bane NORs rolle i totalforsvaret og det gode nordiske samarbeidet om samfunnssikkerhet og transportberedskap. Avtalen innebærer en betydelig forbedring av kapasitet for militær transport på jernbanen både i Norge og Sverige, mellom landene, og til andre land i Europa, sier Thor Gjermund Eriksen, konsernsjef i Bane NOR.
Felles krav sikrer felles standard
Felles krav i anskaffelsen sikrer at jernbanevognene vil være av samme type, ivareta militære behov i Norge og Sverige, samt tilfredsstille gjeldende regelverk. Når de norske vognene ikke benyttes av Forsvaret vil kravspesifikasjonen sikre at de kan brukes internt i Bane NOR, og de vil også kunne leies ut til sivil godstransport som inkluderer tung last. Dette er viktig for å holde vognene i god stand og klare for bruk, og øker også kapasiteten i sivil godstransport.
Forsvaret er fornøyd med den nye samarbeidsavtalen, som de mener styrker vår felles forsvarsevne.
- Evne til å forflytte tyngre militært materiell og forsyninger på bane internt i Norge og mellom de nordiske landene er avgjørende for vår felles forsvarsevne. Dette samarbeidet viser at tverrsektorielt og nordisk samarbeid kan gi betydelige effekter, og jeg er svært fornøyd med at vi sammen har fått på plass denne avtalen sier Gro Jære, direktør i Forsvarsmateriell.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård er også positiv til avtalen.
- Med krigen i Ukraina samt Sverige og Finland som nye Nato-medlemmer er det nødvendig med et tettere nordisk samarbeid om grensekryssende transport. Det er derfor positivt at Bane NOR samarbeider med både norske og svenske forsvarsmyndigheter om innkjøp av lastevogner som kan ivareta både militære og sivile behov. Jernbanen blir enda mer attraktiv for transport av tungt sivilt gods, samtidig som beredskapsevnen til jernbanen styrkes, sier Nygård.
Samarbeidsavtalen har en øvre ramme på 120 jernbanevogner. Konkurransegrunnlaget og anbudsforespørsel er sendt ut med mål om å inngå kontrakt i løpet av året. Bane NOR kjøper ti jernbanevogner som en pilotanskaffelse i avtalen. Øvrige vogner kjøpes gjennom opsjoner til avtalen.
Mulighet for intervju med konsernsjef i Bane NOR
Konsernsjef i Bane NOR, Thor Gjermund Eriksen er tilgjengelig for intervju tirsdag kl. 11.15, rett etter vårt seminar på Arendalsuka om samferdsel og beredskap – "Er vi forberedt på ny flom, ny har vinter og ny sikkerhetssituasjon?" Seminaret arrangeres på Thon Hotel Arendal.
Kontakter
Anne Sofie KirkhusmoPresseansvarligBane NOR
Tel:416 74 135anne.sofie.kirkhusmo@banenor.noPressevakt
Pressevakten i Bane NOR håndterer henvendelser fra pressen. Vakttelefonen er betjent mellom kl. 0500 og midnatt:
Bilder
Om oss
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Årets store jernbaneprosjekter - slik forbedrer vi jernbanen18.12.2024 07:30:00 CET | Pressemelding
En storsatsing på Bergensbanen, Sørlandsbanen og Hovedbanen med å skifte ut kjørestrømanlegget, økt innsats med ras- og skredsikring og åpning av dobbeltsporet mellom Arna og Bergen er blant de største tiltakene til Bane NOR i år for å bedre punktligheten på jernbanen.
Fire dagers arbeidsøkt på Dovrebanen23.9.2024 14:40:49 CEST | Pressemelding
Mens togene erstattes med buss i fire døgn skal Bane NOR jobbe høyt og lavt på Dovrebanen syd for Dovre. På programmet står store oppgaver knyttet til byggingen av nytt dobbeltspor gjennom Stange, samt et mylder av andre aktiviteter for en sikker, pålitelig og komfortabel jernbane.
Raumabanen fyller 100 år20.9.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
En av verdens vakreste jernbanestrekninger fyller 100 år. Bane NOR og Jernbanedirektoratet inviterer til folkefest fredag 20. september.
Bane NOR-ekspert til Brussel for å lede europeisk samarbeidsgruppe5.9.2024 12:05:00 CEST | Pressemelding
Konserndirektøren for digitalisering og teknologi i Bane NOR, Sverre Kjenne, har takket ja til å ta over stafettpinnen som administrerende direktør for den europeiske organisasjonen ERTMS Users Group etter nederlandske Michel Ruesen. Målet er å øke konkurransekraften til jernbanen i Europa.
Ny teknologi skal forhindre ulykker på planoverganger8.8.2024 13:00:00 CEST | Pressemelding
Hvert år skjer det i underkant av 700 uønskede hendelser på planoverganger her i landet. Nå tar Bane NOR i bruk elektronisk overvåkning på 39 av de mest ulykkesutsatte planovergangene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom