Har vi råd til å fortsette med bruk og kast på energiområdet?

Europa er i energikrise, og analyser viser at Norge kan få utfordringer med både effekt- og energileveranser i mange år framover. For den kraftkrevende industrien er det viktig at Norge opprettholder kraftoverskudd i normalår for å sikre konkurransedyktige priser. Det er et økt press om raskere utbygging av fornybar energi, mens det er mindre oppmerksomhet på de enorme mulighetene som ligger i energieffektivisering.

Administrerende direktør i Standard Norge, Jacob Mehus

Dette er temaet som tas opp i Bystyresalen i Arendal 13. august klokka 10.30

- For å få til en effektiv energiutnyttelse må vi ha et godt samspill mellom mennesker, teknologi og organisasjon. Gjennom energiledelse kan lønnsomme atferds- og investeringstiltak påvises og gjennomføres. Den internasjonale standarden NS-EN ISO 50001 er et viktig verktøy for effektiv energiledelse, sier Jacob Mehus, administrerende direktør i Standard Norge.

Miljødirektoratet stiller krav om innføring av energistyringssystem i industrivirksomheter i tillatelser etter forurensningsloven. Norske virksomheter har gjennom internkontrollforskriften plikt til å ha et system for kontinuerlig forbedring.

- For at vi skal dekke inn fremtidig energibehov i Norge må vi satse på flere områder, energieffektivisering er ett hvor det fortsatt finnes mye å hente. Energieffektivisering er svært viktig fordi at kraften vi frigjører i stor grad er vannkraft, som er en stabil kraftkilde som ikke er like væravhengig som sol og vind, sier Kai Johansen, direktør Operational Excellence, Glencore Nikkelverk i Kristiansand.

Glencore Nikkelverk har siden 2004 levert overskuddsvarme til Kristiansand kommune.

Deltajer om arrangementet:

Ta gjerne kontakt når dere kommer innom for å lytte til denne viktige debatten.