Sterk vekst i første halvår for Frende

I første halvår kan Frende vise til sterk vekst i bestandspremien, et bra forsikringsresultat i andre kvartal, godt finansresultat og god utvikling i resultatene for liv og helse. En røff vinter med mange skader preger fortsatt resultatet.

Vegar Styve, konsernsjef i Frende
Vegar Styve, konsernsjef i Frende Foto: Frende Forsikring

Forsikringskonsernet Frende har en vekst i bestandspremien på 11,4 prosent det siste året, og forsikringsporteføljen er nå på over 3,5 milliarder kroner. Bestandspremien er den totale kostnaden for alle forsikringene Frende administrerte i perioden. Den var på 3,1 milliarder kroner i første kvartal i fjor.

Resultatet før skatt per 2. kvartal er på 140 millioner kroner, mot 88 i fjor. Finansresultat er på 161 millioner kroner, mot 117 i fjor, noe som tilsvarer en avkastning på 3,08 prosent.

Resultatet i andre kvartal er 166 millioner før skatt, mot MNOK 43 samme kvartal i fjor.

- Vi har et godt resultat for andre kvartal, men har fremdeles litt å ta igjen etter krevende værforhold i vinter med mange skader på starten av året, sier konsernsjef Vegar Styve.

Frende Forsikring består av morselskapet Frende Holding AS som forvalter eierskapet i de heleide datterselskapene Frende Skadeforsikring AS og Frende Livsforsikring AS. Frende Holding AS er eid av 21 frittstående sparebanker, i tillegg til tre Varigselskaper.

Sterk forbedring i livresultatene

Risikoresultatet for livselskapet er godt i første halvår, med 63,3 millioner kroner, mot minus 14,1 på samme tid i fjor.

- Dette er en gledelig og god forbedring for porteføljen innen liv og helse, sier Styve.

Starten på året påvirker resultatet til skadeforsikringene betydelig.

- De to første månedene av året var veldig dårlige, grunnet krevende vinterforhold og stormen Ingunn. Den uheldige starten på året, sammen med noe høy skadefrekvens på bil og flere storskader, gjør at skadeprosenten så langt i år er over målene vi har satt for selskapet, sier Vegar Styve.

Ser positivt på andre halvår

Stabilisering i mengden skader og tiltak Frende har gjort selv, gjør at Styve ser positivt på resten av 2024.

- Frende har et veldig godt kundegrunnlag gjennom distributørene våre og god risikoseleksjon. Det er satt inn tiltak for å kompensere for de økte erstatningskostnadene i forsikringsmarkedet. Dette begynner å gi god effekt og vi er klare for høsten, sier konsernsjef i Frende Forsikring, Vegar Styve.

Hovedtrekk per 30.06.24 (30.06.23)

• Bestandspremie i konsernet 30.06.2024 er MNOK 3 523 (3 162) en vekst på 11,4 %.
  • Resultat før skatt per 2. kvartal var MNOK 139,7 (88,1).
  • Skadeprosent for egenregning skadevirksomheten var 86,4 % (81,8 %).
  • Erstatningsandel i livvirksomheten var 74,3 % (106,7 %).
  • Kostnadsprosent skadevirksomhet var 17,6 % (17,6 %).
  • Kostnadsandel livvirksomheten var 114,8 % (118,5 %).
  • Finansresultat var positiv med MNOK 161,1 (117,0), tilsvarende 3,08 % (2,24 %) i avkasting på investeringer.

Vegar Styve, konsernsjef i Frende
Foto: Frende Forsikring

Helnorske Frende er eid av solide sparebanker og brannkasser og har rådgivere landet rundt. Vi har over 330 ansatte ved hovedkontoret i Bergen, og rundt 250.000 privat- og bedriftskunder med forsikringsløsninger innen skadeforsikring og livsforsikring.

Følg pressemeldinger fra Frende Forsikring

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Frende Forsikring på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Frende Forsikring