Pearl Group kjøper fintech-selskapet Applicon og går inn i det islandske markedet

Det norske selskapet Pearl Group har siden 2020 ekspandert til både Sverige, Finland, Polen og Latvia. Med oppkjøpet av Applicon går Pearl Group nå inn i det islandske markedet og styrer mot over en milliard kroner i omsetning i løpet av året.

Fra venstre: Trond Skjellerud, CEO Pearl Group, Ingimar Gudbjon Bjarnason, CEO Pearl Iceland og styreleder Geir Thoresen kunngjør det strategisk viktige oppkjøpet. Pearl Group Pearl Group

Pearl Group bekrefter kjøpet av svenske Applicon. Oppkjøpet innebærer også Origos SAP-forretningsløsninger og bankløsninger på Island og fører til etableringen av Pearl Iceland der direktør for programvareløsninger i Origo, Ingimar Bjarnason, blir administrerende direktør.

Endringen trer i kraft 1. oktober i år.

70 medarbeidere

Applicon er et datterselskap av Origo på Island, og er et fintech-selskap som samarbeider med banker og finansinstitusjoner i Norden. Selskapet har om lag 70 medarbeidere i Sverige og Island med omfattende erfaring fra banksektoren, og med ledende kompetanse på ledelse, systemutvikling og tilpasning til internasjonale banksystemer.

– Dette oppkjøpet er strategisk viktig for Pearl Group. Vi har store vekstambisjoner, og har allerede etablert oss i Sverige og Finland siden 2020. I tillegg har vi tilstedeværelse i Polen og Latvia. Nå tar vi også det islandske markedet, sier styreleder og medgründer av Pearl Group, Geir Thoresen.

Samtidig styrer Pearl Group nå mot at Sverige vil bli det største markedet i løpet av 2024.  Applicon har hovedkontor i Stockholm. Den islandske virksomheten – som også er inkludert i oppkjøpet – har noen av Islands største selskaper i porteføljen. Oppkjøpet matcher Pearls forretningskultur godt.

– Vi er glade og stolte over å gjøre denne kunngjøringen. Over mange år har Origo og Applicon vist at høy lokal kompetanse tett på kundene skaper langsiktige partnerskap. Dette er også Pearls DNA. Vi skal sammen sørge for at vår felles kompetanse og kultur videreutvikler det sterke partnerskapet Origo og Applicon har skapt sammen med sine kunder. Samtidig vil vi tilby dette til nye kunder og ansatte, sier Thoresen.

Styrer mot milliarden i 2024

Sjefen for det nye islandske selskapet, Ingimar Bjarnason, ser frem til å bli en del av Pearl Group.

– Dette er en veldig spennende mulighet for våre kunder og ansatte. Vi tar med oss ​​en sterk og kunnskapsrik gruppe medarbeidere på denne reisen, og det skal bli spennende å delta i Pearls vekstprosess og gjøre den enda sterkere på sitt felt, sier han.

– Vi vil fokusere på å gi våre kunder førsteklasses service innen SAP og bankløsninger, både på Island og internasjonalt, nå med en sterk nordisk støttespiller og eier. Pearl besitter omfattende kompetanse innen dette feltet av forretningsprogramvare for ulike bransjer, og den kunnskapen vil kommer oss til gode på Island, samtidig som vi tilfører interessant bankkunnskap og løsninger til Pearls virksomhet, sier Bjarnason.

Pearl Group har 400 konsulenter, eksperter, utviklere og prosjektledere – noe som gjør selskapet til den største SAP-partneren i Norden.

Pearl Group har hatt en solid utvikling i omsetning de siste årene, fra 414 millioner kroner i 2021, til 549 millioner i 2022, og 688 millioner kroner i 2023. I 2024 har selskapet styrt mot over 800 millioner i omsetning og  med oppkjøpet av Applicon vil Pearl Group oppnå en proforma omsetning på over 1 milliard kroner i løpet av 2024.

Om Pearl Group

Pearl Group består av mer enn 400 konsulenter, eksperter, utviklere og prosjektledere, noe som gjør selskapet til den største SAP-partneren i Norden. Pearl tilbyr løsninger innen SAP forretningsløsninger, egen programvare og relaterte systemer og har omfattende kompetanse på disse områdene. Med mottoet "Your Business, Next Level", legger Pearl vekt på å være en partner for bedrifter og hjelpe dem med å oppnå suksess innen drift og informasjonsteknologi.

For mer informasjon, kontakt:

Geir Thoresen, styreleder i Pearl Investco på telefon +47 97 67 15 74

Ingimar Bjarnason, administrerende direktør i Pearl Iceland på telefon +354 8424332

Følg pressemeldinger fra Pearl Group

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Pearl Group på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Pearl Group