Pearl Group

Norvestor investerer i Pearl Group: - Skal bli markedsleder på forretningsløsninger på handel i Nord-Europa

Norvestor har inngått avtale om kjøp av Pearl Group.
Konsernsjef Geir Thoresen i Pearl Group (t.v), partner i Norvestor Henning Vold (t.h).

- Vi har sett et stort stort teknologisk skifte i handlevanene hos forbrukerne, og med det øker behovet for IT-løsninger og digitale kundeopplevelser som kan implementeres raskt og fungere uavhengig av om handelen foregår fysisk eller på nett. Vi skal  være ledende i å forstå disse endringene gjennom å levere løsninger som gjør at våre kunder får en  konkurransefordel gjennom bedre logistikk og kundeopplevelser. Nå var tiden innen for å finne en vekstpartner som gjør at vi kan vokse raskere og bedre for å møte veksten i markedet.  Med Norvestor som  partner vi kan vokse enda raskere både organisk og gjennom oppkjøp, sier CEO i Pearl Group Geir Thoresen.

Pearl Group er en ledende IT-partner innen forretningsløsninger og e-Handel i Norden. Pearl Group er den største SAP-partneren i Norge. Selskapet er sertifisert på AWS og Microsoft Azure innen SAP-tjenester og har selskaper som Ark, Motek, Gyldendal, Fjellsport og Komplett på kundelisten. Gjennom å kombinere kompetanse på SAP med forståelse for kundenes forretningsdrift har Pearl Group bygget ledende kompetanse på kundeorienterte prosesser som dekker ERP, handel, CRM og logistikk.

En av grunnen til at Norvestor satser på Pearl Group er at de differensierer seg gjennom å tilby drift og utvikling som en kontinuerlig service gjennom PearlCare, og der kundene tilbys løsninger og kompetanse på tvers av ulike viktige grensesnitt i sin «teknologistack». Pearl Group tar ansvar for at totaliteten fungerer – og bygger slik konkurransefordel for kundene.

-Vi har fulgt Pearl Group på avstand  og sett den sterke kulturen og unike posisjonen Geir og teamet har bygget i Norge. Norvestor  er veldig stolt av å bli valgt som vekstpartner og ser fram til å støtte selskapet med å videreutvikle sine tjenester og vokse videre ut i verden sier Henning Vold, Partner i Norvestor Advisory.

Norvestor investerer i Nordiske mellomstore selskaper med vekstambisjoner, og er blant de mest aktive og erfarne eiermiljøene i dette segmentet. Miljøet har til sammen gjort 73 plattform investeringer, ca. 300 tilleggsinvesteringer og 52 salg og har blant annet vært vekstpartner for de Norske IT-selskapene Crayon, Abax og Cegal i deres internasjonale ekspansjon og vekst.

I etterkant av oppkjøpet vil Norvestor bli hovedeier i Pearl Group med rundt 50% av aksjene. Ansatte vil eie de resterende aksjene.

Avtalen er inngått med forbehold om godkjenning fra Konkurransetilsynet.

Bilder

Om Pearl Group

Pearl Group
Strandveien 8

+47 97671574https://www.pearlgroup.no/no/

Om Pearl Group

• Mellom 20-25% organisk vekst de seneste 5 årene
  • Har kunder som: Ark, Gyldendal, Norengros, Bohus, Motek, Jernia, Fjellsport, Komplett, Outnorth, Vitus
  • Eies av de ansatte
  • Etablert i 2006
  • Omsatte i 2019 - 308MNOK
  • 180 ansatte – Kontorer i Norge, Latvia, Ukraina, Sverige og Singapore

Om Norvestor:

• Aktivt eierfond (private equity) med fokus på  mellomstore selskaper i Norden
  • Kontorer i Oslo, Stockholm og Helsinki med totalt ca. 30 ansatte
  • Siden starten i 1989 har Norvestor reist 7 fond på til sammen ca.17 mrd NOK
  • Norvestor investerer i Nordiske mellomstore selskaper med vekstambisjoner, og er blant de mest aktive og erfarne aktørene i dette segmentet
  • Miljøet har til sammen gjort 73 investeringer, mer enn 250 tilleggsinvesteringer og 51 salg
  • Norvestor har blant annet vært vekstpartner for de Norske IT selskapene Crayon, Abax og Cegal i deres internasjonale ekspansjon

Følg pressemeldinger fra Pearl Group

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Pearl Group på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.