-Politikerne lukker ørene mens alarmklokkene ringer

Ungdata: Sex og Politikk ser med uro på at tallene for seksuell trakassering, mobbing og seksuelle overgrep holder seg på samme nivå eller også øker. Her kreves konkrete tiltak, men politikerne synes å vende det døve øret til.

Ungdata-undersøkelse gir et unikt innblikk i hvordan norske ungdommer har det. Dessverre er det noen tall som utpeker seg. Adobe

Sex og Politikk er glade for å lese i Ungdata-rapporten at hele ni av ti unge mener de har et bra liv. Samtidig er det vanskelig å komme unna det faktum at tallene for seksuell trakassering, mobbing og seksuelle overgrep fortsatt holder samme nivå eller høyere enn før.

Årets Ungdata-undersøkelse presenteres i dag av NOVA under Arendalsuka. Undersøkelsen gir et unikt innblikk i hvordan norske ungdommer har det, og politikere og beslutningstakere får viktig informasjon om hvor skoen trykker mest, slik at det kan følges opp med målrettede tiltak.

Sex og Politikk mener at det er kritisk behov for bedre forebyggende innsats for å sikre at unge får en god oppvekst uavhengig av deres seksuelle orientering. Tallene fra Ungdata 2024 viser at unge med annen seksuell orientering skårer systematisk dårligere på samtlige indikatorer som måler livskvalitet.

«Vi kan ikke godta at unge med annen seksuell orientering enn heterofil har lavere tro på å skulle få et lykkeligere liv enn sine heterofile medelever,» sier lærer og seniorrådgiver Vilde Graff Senje i Sex og Politikk.

«Tallene fra undersøkelsen viser også at nært dobbelt så mange skeive unge har opplevd å bli presset eller tvunget til sex. Her kreves det helhetlig forebyggende innsats, for eksempel gjennom bedre seksualitetsundervisning,» påpeker Senje.

Sex og Politikk stiller et stort spørsmålstegn ved at det for eksempel tilsynelatende ikke har vært noen målrettet innsats mot skoler, dette til tross for at det er bred faglig enighet om at styrking av helhetlig seksualitetsundervisning i skolen kan være et viktig forebyggende verktøy.

Styrking av seksualitetsundervisning er et uttalt ønske fra elevene. Tallene for unge som har blitt presset eller tvunget til samleie eller andre seksuelle handlinger har holdt seg stabile, med andre ord er det fremdeles en stor andel unge som har opplevd seksuelle overgrep.

I undersøkelsens kapittel om «Vold og trakassering», påpekes det at tallmaterialet i denne kategorien bør være et viktig grunnlag for forebygging.

«Vi i Sex og Politikk tenker at alle alarmklokker burde ringe når en nasjonal undersøkelse viser at elleve prosent av alle unge jenter på videregående har opplevd å bli presset eller tvunget til samleie eller andre seksuelle handlinger,» sier Senje.

«Disse tallene er tilsvarende det vi så for Ungdata 2022, så for vår del har disse alarmklokkene ringt lenge, og vi undres når politikere og beslutningstakere skal ta disse på alvor og iverksette konkrete tiltak, akkurat nå kan det virke som de vender det døve øret til.»

EMD: Forbud mot sexkjøp bør være gjenstand for kontinuerlig vurdering25.7.2024 17:53:01 CEST | Pressemelding

I dag kom dommen i en historisk sak i den europeiske menneskerettsdomstolen (EMD) der 261 sexarbeidere anklaget den franske stat for brudd på menneskerettighetene ved å forby sexkjøp. Sex og Politikk og PION er fornøyde med at domstolen mener at forbud mot sexkjøp bør være gjenstand for en kontinuerlig vurdering, men mener likevel at domstolen ikke går langt nok i sine vurderinger.