Svikter nyutdannede teknologer

Både offentlig og privat sektor har i årevis meldt om den samme utfordringen: mangel på IT-kompetanse og for få studieplasser. En fersk undersøkelse viser at det allikevel er få som velger å ansette nyutdannede teknologer. – Feigt og kortsiktig, mener Computas-sjef som oppfordrer flere til å bidra slik at IT-studentene kommer raskere i arbeid.

Jenny F. Blindheimsvik (f.v.), Kenny Nguyen og Dharshini Tharmarajan er tre av de nyutdannede teknologene som jobber i Computas. Foto: Nicholas Lund

En undersøkelse gjennomført av Norstat på vegne av Computas blant norske IT-beslutningstakere i privat og offentlig sektor viser at investeringer til digitaliseringstiltak vil øke i 6 av 10 virksomheter de neste 12 månedene. I offentlig sektor sier nesten halvparten av respondentene at digitaliseringsplaner begrenses på grunn av utfordringer med å rekruttere IT-kompetanse. Likevel er det usikre tider for nyutdannede teknologer, og mange har opplevd at både sommerjobber og faste ansettelser har blitt avlyst med kort varsel.

Kun syv prosent søker spesifikt etter nyutdannede

For undersøkelsen avdekker at det er forskjell på holdning og handling i hvordan IT-studenter blir møtt i arbeidslivet. På spørsmål om hva slags holdning man har til å ansette eller leie inn nyutdannede IT-konsulenter er de fleste positivt innstilt. Kun 9 prosent er eksplisitt negative til å ansette og marginale 7 prosent er negative til å leie inn nyutdannede teknologer.

På spørsmål om man har leid inn eller ansatt nyutdannede teknologer de siste 12 månedene er bildet imidlertid annerledes. 58 prosent har ikke ansatt eller leid inn nyutdannede de siste 12 månedene og kun 7 prosent oppgir at de har søkt spesifikt etter nyutdannede.

Mener nyutdannede undervurderes
Trond Eilertsen, administrerende direktør i Computas, reagerer på tallene. Han er også styreleder for næringslivsnettverket Nexus ved NTNU som har som formål å motivere og gi studentene praktisk arbeidslivserfaring- og forståelse gjennom et krevende utdanningsløp.

– Både næringsliv og offentlig sektor må tenke mer langsiktig og ta sin del av samfunnsansvaret slik at vi raskere får flere unge teknologer ut i verdiskapende arbeid. Alle jakter de samme hodene, de med mer enn 3 års erfaring, sier han.

Han mener alt for få er villige til å investere i teknologenes første fase av karrieren. Spesielt opplever Eilertsen det som en utfordring når offentlig sektor uttrykker kompetansemangel og har behov for å både ansette og leie inn IT-kompetanse.

- Det er rett og slett dårlig utnyttelse av den IT-kompetansen vi har tilgjengelig i samfunnet, og jeg tror mange undervurderer de yngste. For disse nyutdannede teknologene skaper raskt verdi når de får anledning til å bidra, sier han.

Roser UDI for aldersmangfold

Eilertsen trekker frem UDI som en offentlig aktør med en bevisst og fremoverlent satsing på erfaringsmangfold og det å gi nyutdannede muligheter.

– UDI er langt fremme på digitalisering og har store ambisjoner på området, men de tenker også helhetlig og langsiktig i alt de gjør. De satser på nyutdannede både i egne ansettelser og i innleie via partnere som Computas. Sammen har vi erfart hvor positivt det er med aldersmangfold når man skal drive verdiskapende digitalisering og moderne IT-utvikling, sier han.

Han oppfordrer flere aktører i offentlig sektor til å bidra slik at IT-kompetansen i samfunnet utnyttes bedre.

– Offentlig sektor har gjennom en årrekke kunnet lene seg til at konsulentbransjen gjør en massiv investering i nyutdannede og sikrer dem praktisk erfaring. Jeg mener det ville vært god samfunnsøkonomi og næringspolitikk å ta et større ansvar for dette sammen, og avslutter med en oppfordring:

- I dag utelukker ofte kravspesifikasjonene at vi kan levere nyutdannede som en del av våre team. Vi skulle ønske flere kunder i offentlig sektor kunne gjøre som UDI og være mer åpne for aldersmangfold ved innleie av konsulenter og i egne ansettelser. Da ville vi kunne gi enda flere nyutdannede sjansen til å komme seg raskt i trygt og verdiskapende arbeid.

Tema under Arendalsuka

Computas presenterer funnene fra undersøkelsen under en debatt hos IKT-Norge på Castelle Bar & Restaurant under Arendalsuka, tirsdag 13-08 kl. 13.00-13.50. I tillegg til Trond Eilertsen, administrerende direktør i Computas, vil panelet bestå av Dag Anders Brunstad, Direktør for Digitalisering i Utlendingsdirektoratet (UDI), Rune Støstad (Ap), Stortingsrepresentant og andre nestleder i Næringskomiteen.

Mali Hole Skogen, Teknologi- og bærekraftsdirektør i IKT-Norge vil lede debatten.

Mer informasjon om arrangementet: https://www.arendalsuka.no/programsok/details/24881

Administrerende direktør i Computas, Trond Eilertsen, mener flere burde åpne for ansettelse og innleie av nyutdannede teknologer.
Foto: Computas