120 millioner kroner til unikt EU-prosjekt for slamoppsamling i Hardangerfjorden

I et nytt EU prosjekt vil oppdrettere fra Hardanger, forskere og industri samle opp slam fra oppdrettsanlegg og måle hvilken påvirkning dette har på miljøet i fjorden.

Bilde av Hardangerfjorden sett fra toppen av et fjell
Hardangerfjorden Niels Johansen FRAMO

Forskningsinstitusjonene NORCE og Havforskningsinstituttet skal måle effektene av slamoppsamlingen, mens industriaktørene Ragn-Sells og Framo skal bidra med blant annet teknologi for oppsamling av slam fra åpne merder.

Oppdrettsselskapene som deltar i prosjektet er Eide Fjordbruk, Erko Seafood, Lingalaks og Tombre Fiskeanlegg og Bremnes Seashore, alle lokalisert innenfor Rosendal i Hardangerfjorden.

– Dette er et svært viktig prosjekt for oss oppdrettere. Vi ønsker å drive så bærekraftig som mulig og vil ha klare svar på hvordan vår virksomhet påvirker naturen, sier Geir Magne Knutsen, fagsjef for strategi og utvikling i Bremnes Seashore.

Dette støtter Sondre Eide, tredje generasjons oppdretter og daglig leder i Eide Fjordbruk.

– Alle oppdretterne som deltar i dette prosjektet er lokalisert rundt Hardangerfjorden, og vi ønsker alle å drive oppdrett på en så bærekraftig måte som mulig for å sikre både arbeidsplasser og fjorden vår, sier Eide.

Det gjenstår fortsatt noen detaljer før prosjektet kan begynne, men partnerne forventer at prosjektet kan begynne i løpet av høsten. 120 millioner kroner har blitt innvilget til prosjektet fra EUs Horizon Europe-program.

Tøff konkurranse
– Det har vært et betydelig engasjement og innsats fra alle partene som bidro til søknadsarbeidet – både lokalt og internasjonalt. Konkurransen i EUs Horizon-program er svært tøff, og kun tre prosjekt av 30 søknader ble innvilget. Dette sier noe om viktigheten av å få dokumentert hvilken effekt oppsamling av slam kan for å bedre det marine miljø i fjordene våre, sier Hans Kleivdal, assisterende konserndirektør og leder av forretningsutvikling i NORCE Klima og miljø.

Prosjektet har fått tittelen AquaPhoenix og skal etter planen løpe over de neste fire årene.  Samarbeidet koordineres av NORCE, og det er i alt 30 partnere, inkludert 10 europeiske fra Finland, Sverige, Belgia og Nederland.

Blant de 30 partnerne i konsortiet finner vi også finske Ålands fiskodlarförening. Østersjøen står overfor store miljøutfordringer på grunn av høye nivåer av næringsstoffer fra blant annet landbruk og industriutslipp. Derfor får ikke finske oppdrettere tillatelse til å øke produksjonen av miljøhensyn.

– Den finske regjeringen ønsker å øke fiskeoppdrett i landet. Dette prosjektet gir oss viktig læring som kan overføres til oppdrett i Østersjøen, sier Rosita Broström, Verksamhetsledare på Ålands fiskodlarförening r.f.

Vil gjenbruke slam
Hardangerfjorden er en av fjordene med mest lakseoppdrett i Norge. Det produseres over 100 000 tonn oppdrettslaks i åpne merder i året. Dette fører til utslipp av slam og næringsstoffer i fjorden rundt. Slammet, som består av fôrrester og avføring, kan påvirke det marine miljøet rundt oppdrettsanleggene negativt, med risiko for overgjødsling,

Framo har LiftUP-teknologi for oppsamling av slam fra åpne merder, som deretter filtreres og lagres for videre bearbeiding.

– Slam fra oppdrett er ressurser på avveie. Vi ser at oppsamling av slam vil bli en stor industri både lokalt og internasjonalt i fremtiden. Framo har et sterkt fokus på å utvikle industrielle bærekraftige løsninger og ønsker å bli en ledende aktør i dette markedet, sier Martijn Bergink, Business Unit President Pumping Systems i Framo.

Ragn-Sells vil bidra med teknologi for å omdanne slammet til fosfor som kan brukes som nye fôringrediens og gjødsel i landbruket.

–  Sirkulær teknologi for oppdrettsanlegg gir lavere klimaavtrykk, mindre belastning på fjordene og mer fisk fra hvert anlegg. Samtidig utnytter vi verdifulle råvarer og bidrar til å redusere Europas avhengighet av importert energi og næringsstoffer, sier Vidar Svenning Olsen, administrerende direktør i Ragn-Sells Norge.

Bilde av Hardangerfjorden sett fra toppen av et fjell
Hardangerfjorden