Bellona styrker sitt globale klimaarbeid

Joakim Hauge er ansatt som Global Head of Science and Strategy i Miljøstiftelsen Bellona. –Ved å opprette denne stillingen bekrefter vi vår posisjon som en internasjonal klimastiftelse som tar utgangspunkt i fakta og vitenskap for å løse klimakrisen, sier daglig leder (CEO) i Bellona, Nina Hjellegjerde.

Joakim Hauge er ansatt i den nyopprettede stillingen som Global Had of Science and Stategy i Miljøstiftelsen Bellona. Sissel Forsberg, Bellona

–Global Head of Science and Strategy er en nyopprettet og ekstremt viktig stilling i organisasjon, sier Hjellegjerde.

Joakim Hauge har ledet bioøkonomiteamet i Oslo siden 2020 etter å ha vært CEO for Bellona-initiativet Sahara Forest Project i nærmere ti år. Han har sammen med sitt team etablert Bellona som et av de fremste miljøene på bioøkonomiske spørsmål, og vært en sterk stemme i utviklingen av norsk politikk på dette området.

Hauge har også gjennom årene utviklet et internasjonalt nettverk med tunge aktører innenfor vitenskap og teknologi.

–Hans strukturerte tilnærming og visjonære tenkning gjør ham meget godt egnet for rollen. Jeg er også veldig glad for at vi kan bruke Joakims lange Bellona-erfaring i en rolle som er både ny, kompleks og krevende, sier Hjellegjerde.

Internasjonal ledergruppe

Stillingen inngår i en nyopprettet internasjonal ledergruppe for Bellonas kontorer i Oslo, Brussel, Vilnius og Berlin, og rapporter til CEO. Global Head of Science and Strategy vil ha hovedansvar for Bellonas strategiutvikling og skal bidra til å styrke samhandling, koordinering og synergier mellom avdelinger og de ulike kontorene i Bellona. Samtidig vil stillingen ha hovedansvar for å definere og iverksette en overordnet retning og struktur for stiftelsens vitenskapelige og teknologiske arbeid.

–Bellona har med sitt fokus på økologi i samspill med vitenskap, innovasjon og teknologi etablert seg som en sentral premissleverandør i miljø- og klimadebatten gjennom flere tiår, ikke bare i Norge, men også i EU. Stillingen som Global Head of Science and Strategy er en særdeles spennende mulighet til å bidra i videreutviklingen av Bellona, sier Joakim Hauge og legger til:

–Nå gleder jeg meg til å jobbe sammen med fantastisk dyktige kollegaer for å styrke Bellonas internasjonale slagkraft. Sammen skal vi utfordre hverandre, våre partnere og resten av samfunnet for å få på plass fremtidens natur- og miljøløsninger.

Om oss