Regjeringens perspektivmelding: - Vi må forsterke arbeidslinja

Regjeringen understreker i sin perspektivmelding at målet om full sysselsetting er viktigst.
I løpet av de neste seks årene har regjeringen satt som mål å øke andelen sysselsatte fra dagens 80,5 prosent til 82 prosent. Det betyr 150 000 flere sysselsatte innen 2030, når vi tar hensyn til befolkningsveksten i denne perioden.

- Full sysselsetting er viktigst. Målet er satt. Oppdraget for regjeringen nå blir å styrke arbeidslivet vi har, å bygge broer. Vi må ha et arbeidsliv der færre støtes ut og der flere inkluderes, sier LO-leder Peggy Hessen Følsvik og legger til.

- Arbeid er helt avgjørende. Vi må nå forsterke arbeidslinja, hvis vi skal lykkes.

LO-lederen understreker at en forsterket arbeidslinje betyr at vi må få en enda mer aktiv
arbeidsmarkedspolitikk, trappe opp utdanningstiltak for å få flere unge til å fullføre videregående opplæring, styrke norskopplæring for å få nyankomne flyktninger inkludert i arbeidslivet og trappe opp tiltak for såkalt varig tilrettelagt arbeid.

- Arbeidslinja handler om å få flere folk i jobb. Da må vi hjelpe de som trenger det inn i jobb, gjennom å gjøre arbeidslivet inkluderende.

Men like viktig som å få folk i arbeid, er det å redusere frafallet i arbeidslivet, mener Peggy Hessen Følsvik. Hun peker på at vi står i en krevende tid med mye omstilling, og forventninger om at vi må stå lenger i jobb.

- Får vi en rask utvikling som støter folk ut av arbeidslivet, har vi mislyktes.

LO-lederen viser til at partene i arbeidslivet nå i høst skal i gang med forhandlinger om en ny avtale om et inkluderende arbeidsliv, den såkalte IA-avtalen.

- Resultatet av de forhandlingene blir avgjørende for om Norge skal lykkes med å få flere i arbeid.

Hessen Følsvik omtaler regjeringens perspektivmelding som et kart over hvilken retning vi bør gå i de neste ti-årene.

- Fremtidsutsiktene kan nok oppleves litt dystre, når vi leser regjeringens perspektivmelding. Den gode nyheten derimot er at fremtiden også bestemmes av politikk vi lager nå. De valgene vi gjør i dag avgjør hvor vi er om 10, 20, og 30 år, avgjør om vi har folk i arbeid og avgjør om vi kan fortsette å utvikle velferdsstaten vår, sier Peggy Hessen Følsvik.