Perspektivmeldingen: Vi må heie på seniorene

- Eldre arbeidstakere har både erfaring og kompetanse som arbeidslivet trenger. Næringslivet og det offentlige har et felles ansvar for å stimulere enda flere til å fortsette i arbeid i godt voksen alder. Det krever god tilrettelegging, sier forbundsleder Vigdis Mathisen i Finansforbundet i en kommentar til Perspektivmeldingen som ble fremlagt i dag.

Vigdis Mathisen, leder i Finansforbundet
Vigdis Mathisen, leder i Finansforbundet Sverre Chr. Jarild

Mye av politikken styres nå inn mot at vi skal stå lenger i jobben. Det er særlig synlig i utviklingen av pensjonssystemet og behovet for arbeidskraft i Norge. En undersøkelse blant ansatte i finans avdekker at hele 53 prosent over 60 år ikke ønsker å jobbe til de blir 67 år. Hvis det i det hele tatt skulle bli aktuelt med flere år i arbeidslivet, forventer de bedre tilrettelegging fra bedriftene.

– I et arbeidsliv der vi ønsker at flere skal jobbe lenger og det er behov for mer arbeidskraft, er det en utfordring at over halvparten ønsker tidligpensjon, sier Mathisen.

Viktige forutsetninger for å jobbe lenger er aksept og anerkjennelse, fleksibel arbeidstid og -sted og interessante arbeidsoppgaver. Eldre arbeidstakere ønsker å bli sett på som en ressurs og at de får mulighet for videreutvikling.  Undersøkelsen viser videre at en andel av de ansatte opplever noe forskjellsbehandling i seniorenes disfavør, særlig i forbindelse med lønnsøkning og innføring av ny teknologi. Denne opplevde usikkerheten kan forebygges ved et mer systematisk karriere- og utviklingsløp. Særlig når vi kommer til de yngre seniorårene. Det vil kunne bidra til større trygghet og bedre trivsel og legge til rette for at vi står lenger i arbeid.

- Det handler om å skape en kultur og legge til rette for at også eldre trives og har utviklingsmuligheter i arbeidslivet, sier Mathisen. - Partene i arbeidslivet har en viktig rolle å spille i dette arbeidet, sier hun.

Finansforbundet er den største fagforeningen innen finanssektoren. Vi representerer over 35 000 medlemmer fra 300 bedrifter.