FNs Utviklingsprogram (UNDP) på Arendalsuka i år

UNDP deltar på årets Arendalsuka med flere arrangementer. I perioden 12.-16. August setter vi de store, globale spørsmålene om utvikling på agendaen sammen med våre samarbeidspartnere. Arrangementene våre vil samle en rekke fageksperter, politikere og ledere.

UNDP

FN 2.0 - Hvordan skal fremtidens FN se ut?

• Tirsdag 13 august kl. 13:00-13:50
  • Grid Teaterplassen 3, 4836 Tyholmen

Arrangert av FNs utviklingsprogram (UNDP), FN-Sambandet, FNs barnefond (UNICEF), UN Global Compact Norway, FNs høykommissær for flyktninger (UNHCR), Grid Arendal, Verdens matvareprogram (WFP), UN Women, FNs befolkningsfond (UNFPA).

FN er ikke perfekt, men er fortsatt verdens viktigste fora for internasjonalt samarbeid, utvikling og konfliktløsning. FN får kritikk og har flere utfordringer og under Arendalsuka 2024, inviterer FN-familien til arrangementet «FN 2.0 – Hvordan bør framtidens FN se ut?»

Dette arrangementet skal undersøke FNs blindsoner, avdekke hvor FN kommer til kort, og utforske mulige løsninger for å skape et mer robust og effektivt FN som kan gi mer samarbeid, bærekraftig utvikling og fred.

• Espen Barth Eide, utenriksminister

• Dag Inge Ulstein, medlem i Stortingets utenriks- og forsvarskomité

• Arvinn Gadgil, direktør for UNDP Global Policy Centre for Governance

• Ayesha Wolasmal, strategisk rådgiver og forfatter

• Cecilie Hellestveit, jurist og samfunnsviter

Det vil være lett servering under arrangementet.

Dette arrangementet er perfekt å få med seg i forkant av FNs "Summit Of The Future" som vil finne sted i September!

Ambassador’s talk on Advancing Peace, Justice and Inclusion through SDG 16

• Tirsdag 13. august kl. 17:00-17:45
  • Den Globale Scenen, Den Lille Andunge

Arrangeres av FNs Utviklingsprogram (UNDP) Arrangementet vil bli holdt på engelsk.

UNDP inviterer til den norske lanseringen av FNs globale framdriftsrapport på bærekraftsmål 16 under Arendalsuka. Rapporten ble utredet av UNDPs Globale Senter for Styresett (UNDP Global Policy Centre for Governance) i lokalisert i Oslo.

I en verden med økende mistillit til offentlige institusjoner og voksende ulikheter, er internasjonal innsats for fred, rettferdighet og inkluderende samfunn viktigere enn noensinne.

Den andre globale framdriftsrapporten om bærekraftsmål 16 viser at vi har langt igjen før vi oppnår målene om mindre vold, økt tilgang til rettferdighet og inkluderende styresett. Rapporten setter søkelys på den alvorlige trusselen organisert kriminalitet utgjør for fred og utvikling, samt at verden ikke har blitt tryggere til tross for den globale innsatsen.

Videre fremhever rapporten den forverrede situasjonen for kvinner på flere områder: flere kvinner er ofre for seksuell vold, føler seg mindre trygge i sitt nærområde, og er underrepresentert på høyt nivå i beslutningsprosesser.

Samtidig har det vært positive trender, som økt mangfold i offentlig tjeneste og flere unge parlamentarikere. Ambassadørene vil diskutere disse trendene i sine land og regioner, og hva de betyr for en mer inkluderende, fredelig og rettferdig verden.

Samtalen blir moderert av Arvinn Gadgil, leder av UNDPs Globale Senter for Styresett.

• H.E. Nicolas de La Grandville, Ambassadør, EU

• H.E. Mustafa Lowoho Walla Jabi, Ambassadør, Sør-Sudan

• H.E. Delores Kotze, Ambassadør, Sør-Afrika

• Dr. Liliia Honcharevych, styreleder for Carpathian Sea Democracy Week (tidligere Chargé d’affaires ved Ukrainas ambassade i Oslo frem til slutten av fjoråret).

Bli med oss for å høre deres innsikter og bidra til den viktige samtalen.

Les mer her.

Supervalgåret 2024 – hva er status etter halvkjørt løp?

• Onsdag 14. August kl. 15:00-15:45
  • Grid Teaterplasen 3, 4836 Tyholmen

Arrangeres av FNs Utviklingsprogram (UNDP)

2024 er et år for historiebøkene. I over 70 land skal over 2,8 milliarder mennesker få muligheten til å avlegge sin stemme i politiske valg, inkludert i store land som Indonesia, India og USA. Samtidig foregår det noe som kan ryste grunnvollene i demokratiet: Generativ kunstig intelligens (KI) blir stadig mer tilgjengelig og tilstedeværende i våre samfunn. Noe som vil være en «gamechanger» for demokratiet.

Halvveis inn i “Supervalgåret” - hvordan har det gått? UNDP inviterer til et spennende arrangement på Arendalsuka i år!

• Arvinn Gadgil, Direktør, UNDP Global Policy Centre for Governance

• Hanne Sofie Lindahl, Prosjektleder, Teknologirådet

• Niels Nagelhus Schia, leder av regjeringens ekspertgruppe på KI og valg, NUPI

• Benedicte Bull, Professor, UiO

• Heidi Taksdal Skjeseth, Byråsjef, Bloomberg

Vi håper å se deg der!

Les mer her.

Vi er også med på følgende arrangementer

Mediehendvendelser eller trenger du en fagekspert til ditt arrangement under Arendalsuka 2024?

UNDP har mange dyktige fagfolk som kan bidra med sin ekspertise på spørsmål knyttet til styresett, demokrati, FNs bærekraftmål og utviklingspolitikk. Ta gjerne kontakt med emilie.andresen@undp.org dersom du ønsker noen fra UNDP til ditt arrangement under Arendalsuka eller for øvrige mediehenvendelser.

Presseinvitasjon: Unik FN-konferanse i Norge 31. Mai om demokrati og styresett25.5.2022 17:53:03 CEST | Presseinvitasjon

FNs utviklingsprogram arrangerer en unik konferanse tirsdag 31 mai med fokus på demokrati, styring og utvikling. På konferansen deltar utenriksminister Anniken Huitfeldt, toppsjefen i FNs utviklingsprogram Achim Steiner, Norad-direktør Bård Vegar Solhjell, toppsjefen i FNs befolkningsfond (UNFPA), samt politikere, akademikere og journalister. Alle er fysisk til stede på konferansen.

Norge svekker ryggraden til FNs humanitær- og utviklingsinnsats12.5.2022 17:50:23 CEST | Pressemelding

I revidert statsbudsjett foreslår regjeringen å kutte hele kjernestøtten på 440 millioner kroner til FNs utviklingsprogram (UNDP). Totalt kutter regjeringen 850 millioner kroner til FNs organisasjoner. Konsekvensen er svekket norsk respons på humanitære kriser og utviklingsutfordringer verden over. I er Norges rennommé som stabil og troverdig partner i internasjonalt utviklingsarbeid satt i spill.