Nytt initiativ med NBIM for å sikre barns rettigheter på nett

UNICEF og Norges Bank Investment Management (NBIM), som forvalter Oljefondet, fornyer sitt samarbeid med et nytt initiativ som skal hjelpe selskaper å sikre barns rettigheter på nett.

UNICEF/Raphael Pouget

Stadig flere aktiviteter i barns liv foregår på nett - alt fra daglig mediekonsum, utdanning, gaming og netthandel. Hver dag bruker mer enn 175 000 barn nett for første gang – et nytt barn hvert halve sekund. Det er derfor avgjørende at barns rettigheter er respektert på digitale plattformer.

Selv om barn blir utsatt for mange risikoer på nett, kan meningsfull tilgang til digital teknologi også gi mange muligheter. For eksempel kan barn være særlig mottakelige for skadelig reklame og feilinformasjon, men på den annen side kan det gi barn tilgang til informasjon om sine egne rettigheter og en trygg og givende brukeropplevelse. Selskaper har et spesielt ansvar for å sikre og respektere barns rettigheter, både online og offline.

Generalsekretær i UNICEF Norge, Maria Greenberg Bergheim, ser frem til å fortsette det viktige arbeidet for barns rettigheter med en av verdens største investorer:

“Barns rettigheter i den digitale verden er et utrolig viktig tema som vi er veldig glade for å annonsere at vi skal samarbeide med NBIM om. Vi legger bak oss et veldig vellykket samarbeid knyttet til barns rettigheter i matvarebransjen, og ser frem mot å nå oppmuntre nye industrier til større åpenhet i rapportering og bedre praksis for å sikre barns rettigheter sammen med NBIM.“

UNICEF og NBIM har samarbeidet siden 2017, og de gode resultatene fra arbeidet med barns rettigheter i klesindustrien og barns rettigheter i matvarebransjen gjør at vi nå går inn i den tredje fasen av samarbeidet.

I dette tredje initiativet vil fokuset bli rettet mot barns rettigheter på nett med et mål om å utvikle et sett med indikatorer om hvordan selskaper kan øke sin forståelse av, og rapportering om, hvordan de påvirker barn på nett. Siden så å si alle selskaper er på nett eller har en digital tilstedeværelse, er målet at dette skal være egnet for alle selskaper, uavhengig av sektor og marked. Vi håper at initiativet vil øke oppmerksomheten rundt temaet og støtte selskaper som ønsker å forbedre sin rapportering om barns rettigheter på nett.

"Vi er et generasjonsfond. Respekt for barns rettigheter er derfor en sentral del av vårt arbeid med ansvarlig forvaltning. Vi ser frem til å samarbeide med UNICEF igjen og til å fortsette dialogen vår med selskaper om barns rettigheter" sier Carine Smith Ihenacho, eierskapsdirektør.

For å utvikle indikatorsettet kommer UNICEF og NBIM til å konsultere et bredt spekter av interessenter, blant annet selskaper, akademia, sivilsamfunnsorganisasjoner, for å forstå gjeldende markedspraksis og identifisere mulige gap. Vi forventer vi å ferdigstille og publisere indikatorsettet i 2025.

null
Generalsekretær i UNICEF Norge Maria Greenberg Bergheim ser frem til å fortsette det viktige arbeidet for barns rettigheter med NBIM. Carl J. Asquini