Eika Gruppen leverer solide resultater i kvartalet

Netto driftsinntekter i kvartalet utgjorde 1,2 milliarder kroner (1,0). Det har vært en forbedring i skadeprosent og combined ratio, god vekst i bestandspremien i kvartalet, samt en økning i antall spareavtaler og portefølje til forvaltning i Eika Kapitalforvaltning. Et godt kvartal i finansmarkedene ga positive inntekter fra verdipapirer.

Konsernsjef Steinar Simonsen i Eika Gruppen AS.

Forsikringsvirksomheten leverer et godt kvartalsresultat før skatt på 258 millioner kroner (79), grunnet forbedring i forsikringsteknisk resultat med en skadeprosent på 58,0 (70,4), samt god avkastning på investeringsporteføljen og et avviklingsresultat for egen regning på 48 millioner kroner (15). Combined ratio for egen regning var på 80,3 (93,6). Selskapet opplever god vekst i bestandspremien, med en vekst på 9,3 prosent. Samlet bestandspremie er på 4,3 milliarder kroner (3,9) ved utgangen av kvartalet.

For 1. halvår 2024 leverer Eika Forsikring et resultat før skatt på 193 millioner kroner (104). Combined ratio for egen regning var på 96,9 (98,2).

Sparing og plasseringsvirksomheten leverte et godt kvartalsresultat før skatt på 29 millioner kroner (14). Eika Kapitalforvaltning har en samlet portefølje på 75 milliarder kroner (65,2), en økning på 14,9 prosent siste 12 måneder. Selskapet fortsetter å styrke sin posisjon i markedet for spareavtaler og har i dag over 200 000. Aksjemarkedene gav en meget god avkastning i kvartalet, og fem av selskapets aksje- og kombinasjonsfond leverte avkastning som var høyere enn sine referanseindekser gjennom årets andre kvartal, mens fire av fondene leverte lavere avkastning som var lavere enn referanseindeksen i perioden.

Finansieringsvirksomheten med brutto utlån på 3,5 milliarder kroner er negativt påvirket av økte renter som øker finansieringskostnaden.

Et avventende boligmarked påvirket resultatet i eiendomsmeglingsvirksomheten i Aktiv-kjedens 86 kontorer. Kjeden gjennomførte 3 210 formidlinger i kvartalet mot 2 753 i samme periode i 2023.

Den 1. juli 2024 ble transaksjonen mellom Eika Gruppen AS, DnB Bank ASA og Sparebank 1 Gruppen AS knyttet til sammenslåing av Eika Forsikring AS og Fremtind Forsikring AS, gjennomført. Fra 1. juli 2024 er Eika Forsikring AS et datterselskap av Fremtind Holding AS. Transaksjonen ble gjennomført i tråd med tidligere kommunikasjon til markedet 12. desember 2023 og 19. januar 2024.

Eika Alliansen består av selvstendige lokalbanker, Eika Gruppen og Eika Boligkreditt. Bankene er fordelt over store deler av landet og nyter høy tilfredshet blant sine kunder. Samarbeidet i Eika sørger for stordriftsfordeler til bankene, som igjen bidrar med økonomisk vekst og trygghet for privatkunder og næringslivet.

Eika Gruppen er eid av bankene og har som visjon å styrke lokalbanken. Eika Gruppen sin kjernevirksomhet er å bidra til effektiv bankdrift gjennom gode og kostnadseffektive produkt- og tjenesteleveranser. Inkludert en komplett plattform for bank-infrastruktur og fagkompetanse #veddinside.

Les mer på eika.no