Aspelin Ramm EiendomAspelin Ramm Eiendom

CICERO signerer leiekontrakt med Campus Ullevål

CICERO, Norges ledende institutt for tverrfaglig klimaforskning, flytter inn i Campus Ullevål når bygget ferdigstilles i 2026. Med dette styrker Campus Ullevål sin rolle som forskningsnode innen klima, miljø og samfunnssikkerhet.

Inngår avtale, fra venstre: Lars Andresen  administrerende direktør i NGI, Mona Aarebrot direktør for eiendom og marked i Aspelin Ramm og Kristin Halvorsen, direktør i CICERO.
Inngår avtale, fra venstre: Lars Andresen administrerende direktør i NGI, Mona Aarebrot direktør for eiendom og marked i Aspelin Ramm og Kristin Halvorsen, direktør i CICERO. Foto Bow

– For CICERO har det stor verdi å sitte tett på forsknings- og samarbeidspartnere som utvikler kunnskap om klima og bærekraft. Vi ser frem til å bli en del av Campus Ullevål og bidra til å utvikle et sterkt forskningsmiljø på viktige samfunnsutfordringer innen klima, miljø, energi og bærekraft, sier Kristin Halvorsen, direktør i CICERO

CICEROs rundt 100 ansatte jobber med å utvikle ny kunnskap som bidrar til å redusere klimaproblemet og styrke internasjonalt klimasamarbeid. Stiftelsen holder i dag til i Forskningsparken i Oslo, og avtalen de har signert med Campus Ullevål gjelder fra 2026. Kontrakten omfatter 2800 kvadratmeter i en periode på 10 år.

Aspelin Ramm og NGI (Norges Geotekniske Institutt) eier Campus Ullevål i 50/50 partnerskap.

– Vi er veldig glade for at CICERO har valgt Campus Ullevål som fremtidig lokalisering for sine ansatte. Campus Ullevål tilbyr lokaler til virksomheter innen klima, energi, miljø, samfunnssikkert og infrastruktur. CICERO vil være en viktig premissgiver for at vi lykkes med visjonen om å samle Norges fremste virksomheter innenfor bærekraft. Vi har tro på at dette vil bidra til kunnskapsdeling og synergier for leietakerne i bygget, sier Mona Aarebrot, direktør for eiendom og marked i Aspelin Ramm.

I tillegg til CICERO leier NGI og Norsk institutt for vannforskning (NIVA) cirka 50 prosent av arealet i bygget. Oppstartsbedrifter og mindre selskaper vil også bli en viktig del av kompetanseutvekslingen på huset. Campus Ullevål er en del av innovasjonsdistriktet Oslo Science City.

– Det er et stort steg fremover for vårt felles mål om å utvikle fremtidens klimaløsninger at CICERO nå blir en del av Campus Ullevål. Deres tilstedeværelse vil styrke forskningsmiljøet i bygget og bidra til økt kunnskapsdeling og samarbeid innen klima, miljø og samfunnssikkerhet, sier Lars Andresen, administrerende direktør i NGI.

Foran byggeplassen i Sognsveien 72, fra venstre: Lars Andresen  administrerende direktør i NGI, Mona Aarebrot direktør for eiendom og marked i Aspelin Ramm og Kristin Halvorsen direktør i CICERO.
Foran byggeplassen i Sognsveien 72, fra venstre: Lars Andresen administrerende direktør i NGI, Mona Aarebrot direktør for eiendom og marked i Aspelin Ramm og Kristin Halvorsen direktør i CICERO.
Foto Bow
Lars Andresen i NGI (fra venstre) og Mona Aarebrot i Aspelin Ramm, gleder seg til Kristin Halvorsen og de ansatte i CICERO flytter inn på Campus Ullevål, et steinkast fra Forskningsparken der CICERO holder hus i dag.
Foto Bow
Kristin Halvorsen og de rundt 100 ansatte i CICERO, flytter en stasjon fra Forskningsparken i 2026.
Foto Bow
Kristin Halvorsen ser frem til å bli en del av Campus Ullevål og nærmeste nabo til Sogn Hagekoloni.

Campus Ullevål

Et innovativt fagmiljø innen klima, energi, miiljø, samfunnsikkerhet og infrastruktur.

Beliggenhet: Sognsveien 72

Areal: 37 000 kvm

Utleid areal: 60 prosent

Arbeidsplasser: 1500

Miljøprofil: BREEAM-NOR Excellent, energiklasse A

Arkitekt: Schmidt Hammer Lassen Architects

Eiere: NGI (50 prosent) og Aspelin Ramm (50 prosent)

Ferdigstilles: Q2 2026

Om CICERO

CICERO er internasjonalt anerkjent som et av verdens fremste institutter for klimaforskning. Det ble opprettet i 1990 av den norske regjeringen og fikk i mandat å utvikle kunnskapsgrunnlaget i nasjonal og internasjonal klimapolitikk. I dag er CICERO en uavhengig forskningsstiftelse med cirka 100 ansatte.