Dyrevelferdsscenen under Arendalsuka

Hvorfor brukes ikke tilgjengelig kunnskap i hundeavl? Hvorfor har ikke Norge innført obligatorisk ID-merking av katt som i England, Sverige, Danmark, Belgia og Spania? Dyrebeskyttelse Norge utfordrer politikere, myndigheter og fagfolk på konkrete tiltak om hundeavl og id-merking under Arendalsuka.

DYREVELFERDSSCENEN: Dyrebeskyttelsen Norge utfordrer politikere, myndigheter og fagfolk på tiltak for en bedre dyrevelferd under Arendalsuka. ILLUSTRASJONSFOTO: Pixabay

Dette er tema for to politiske paneldebatter på dyrevelferdsscenen under Arendalsuka 14. og 15. august i regi av Dyrebeskyttelsen Norge. I tillegg hører du sju separate foredrag fra noen av de fremste dyrevelferdseksperter i Norge.

Dyrevelferdsscenen holder til på Barrique øl & vinstue i Arendal sentrum.

Krav til ny hundeavlsforskrift
Den første paneldebatten handler om fremtidens hundeavl. Dyrebeskyttelsen Norge mener hundeavlen må, som husdyravlen, baseres på massedata for helse, funksjon og lynne sammen med slektskapsdata. Ny hundeavlsforskrift som er under arbeid fra Mattilsynet, må utformes slik at tverrfaglig, vitenskapelige verktøy ivaretar hundenes velferd.

I panelet er Ingvild Wetrhus Thorsvik (Venstre), Solveig Vitanza (Arbeiderpartiet), Tom Hausland (Rødt Agder), Frøya Skjold Sjursæther (Grønn Ungdom), Camilla Lilleholt (Agder dyreklinikk), Tone Strømsnes Olsen (Økokrim), Camilla Larsen (Den norske veterinærforening), Nina Brogeland Laache (Mattilsynet), Kim Bellamy (Norsk Kennel Klub) og Anette Jahr (jurist).

Innleder til paneldebatten er Odd Vangen, professor dr. agric ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU).

Dyrevennlig tiltak mot dumping
Denne sommeren har vært nok en «høysesong» for dumping av katter. Det mest dyrevennlige tiltaket er innføring av obligatorisk ID-merking som i England, Sverige, Danmark, Belgia og Spania. Obligatorisk ID-merking knytter eier og dyr sammen. Engangskostnaden pålegges eier. I mikrochipen finnes blant annet kontaktinformasjon på eier og helsedata på katten.

Senest i januar stemte Stortinget nei til Venstres forslag om innføring av obligatorisk ID-merking av katt.

I panelet er Solveig Vitanza (Arbeiderpartiet), Oda Pettersen (Miljøpartiet de Grønne), Lars Barstad Løvold (Fremskrittspartiets Ungdom), Kamilla Tragethon (DyreID), David Persson (Den norske veterinærforening) og Anne Lise Skoie Risøen (Dyrebeskyttelsen Norge).

Innleder til paneldebatten er Kamilla Tragethon, fagveterinær, DyreID.

Bredt faglig spekter
Etter hver paneldebatt presenterer Dyrebeskyttelsen Norge en serie med foredrag. Temaene spenner fra dyrevelferdskriminalitet og dyrepåkjørsler til velferd hos hval og betydningen av etologers fagkunnskap i dyrevelferd.

Foredragsholderne er Tone Strømsnes Olsen (Økokrim), Aina Winsvold (Ruralis), Petrine Austvik Gullesen (Norske Etologer), Erica Hogstad Fjæran (DyrePrat, Trøndelag Bondelag) og Lottie Pearson (Whale and Dolphin Conservation), samt Lily Auliff og Caroline Holtet (begge Dyrebeskyttelsen Norge).

Parallelt med paneldebatter og foredrag tilbyr Dyrebeskyttelsen Norge gratis veterinær for dyr av økonomisk vanskeligstilte eiere, Lisaklinikken Dyrebeskyttelsen Norge i et telt på Teaterplassen utenfor arrangementslokalet, og skjer i samarbeid med den lokale Agder dyreklinikk.

Dyrebeskyttelsen Norge er en landsdekkende dyrevernorganisasjon med 25 lokalavdelinger spredt fra nord til sør. Siden 1859 har vi arbeidet for at dyr skal bli behandlet med respekt og medfølelse. Dette gjør oss til en av verdens eldste dyrevernorganisasjoner.