Utlyser konkurranse om drift og vedlikehold for 1,4 milliarder kroner
Nye Veier åpnet like før sommerferien konkurransen om en av de største kontraktene på drift og vedlikehold av veier i landet. Kontrakten har en estimert verdi av inntil 1,4 milliarder kroner inkludert alle opsjoner, og maksimal varighet på inntil åtte år. Denne avtalen utfordrer standarder for innovasjon, bærekraft og økonomisk effektivitet på drift av veiene.
Kontrakten omfatter veiene i sørlige deler av Norge, inkludert de veiene Nye Veier skal åpne frem til 2030. Derfor øker omfanget med 75 prosent sammenliknet med dagens avtale for drift og vedlikehold i Nye Veier.
- Bilistene trenger veier som er åpne og sikre hele året, og for fellesskapet er det viktig å tenke nytt rundt hvordan vi kan få mer igjen for våre felles ressurser. Konkurransen legger til rette for å fornye og utfordre hvordan veier kan driftes og vedlikeholdes, sier Finn Aasmund Hobbesland, som er direktør for samfunn og utvikling i Nye Veier.
Avtalen har en estimert verdi på 840 millioner kroner, pluss tre årlige opsjoner. Brukes alle opsjonene er den samlede estimert verdien på 1,4 milliarder kroner.
- Vi har forenklet beskrivelsene av hva som skal gjøres og bruker funksjonskrav der det er mulig. Dette gir rom for entreprenøren til å utvikle og forbedre driften av veiene. Vi ønsker å utvikle samarbeidet med entreprenøren. Den økonomiske modellen, vår digitale plattform og krav til målrettede planer skal sikre at driften blir effektiv, utdyper Hobbesland.
Innovasjon og utvikling
Nye Veier legger stor vekt på innovasjon, med et innovasjonsfond på 7,5 millioner. Driftsentreprenøren kan søke midler til prosjekter som bidrar til å utvikle og forbedre drift og vedlikehold. Spesielt oppfordrer Nye Veier til løsninger som gir positive effekter for klima og ytre miljø.
Bærekraftsmål
Nye Veiers mål er å redusere årlige totale utslipp av klimagasser fra drift og vedlikehold med 75 prosent innen 2030. Driftsentreprenøren skal redusere årlige totalutslipp av klimagasser med minst 30 prosent innen utløpet av tredje kontraktsår, og minst 50 prosent innen utløpet av femte kontraktsår.
Økonomisk effektivitet
Kontrakten har en nyskapende modell for økonomisk oppgjør for drift av veier. Dette skal legge til rette for mer samarbeid mellom driftsentreprenøren og Nye Veier. Historisk i norsk samferdsel har det økonomiske oppgjøret for driften på vinteren vært krevende. Regningene har vært basert på mange detaljer, som for eksempel antall minutter med salting eller antall kilometer med plogen oppe eller nede.
For Nye Veier er det avgjørende at vi med denne kontrakten fornyer og forenkler driften av veiene. Driftsentreprenøren tilbyr en målpris for alt arbeid, og vil så få betalt selvkost for den faktiske jobben de utfører. Faktisk mer eller mindre forbruk i forhold til målprisen deles mellom partene og kan utjevnes over flere år. I tillegg får driftsentreprenøren betalt for administrasjonskostnader og fortjeneste.
Denne kostpluss-modellen skal sikre lønnsomhet for entreprenøren, og målrettet og effektiv drift. Modellen er utformet for å sikre god fordeling av risiko for været på vinteren
Kontraktsmodellen er utformet for å sikre god fordeling av risiko for været på vinteren
- Oppgjør for driften vinterstid blir mye enklere med denne kontrakten. Økonomisk gevinst ved smarte løsninger og effektiv drift deles mellom partene, og det vil gi oss mest mulig ut av våre felles ressurser, forklarer Hobbesland.
- Vi stiller strenge krav til at veiene skal være åpne og sikkerhet langs veiene. Når entreprenøren når målene utløser det en bonus. Den økonomiske modellen for kontrakten motiverer driftsentreprenøren til å levere høy kvalitet, og effektiv drift, sier Hobbesland.
Digital samhandling
Nye Veier har utviklet et digitalt system som gir oversikt for driften av veiene. Dette systemet gir driftsentreprenøren og oss oversikt i sanntid over situasjonen på veiene. Entreprenøren får tilgang til historikken for driften og vedlikeholdet, og den informasjonen som er nødvendig for effektiv drift og vedlikehold.
- Vårt digitale system gir oss informasjon for mer målrettet og systematisk drift. Vi får bedre oversikt og unngår mange unødvendige registreringer og inspeksjoner. Det gir bedre kvalitet og er mer effektivt. Nå tar vi den digitale samhandlingen mellom oss til et helt nytt nivå, forklarer Hobbesland.
Den digitale plattformen er avgjørende for samhandling med entreprenøren. Det er også avgjørende for å sikre åpen bok på bruk av ressurser og timer i arbeidet på kontrakten.
Omfanget av kontrakten
Volum de siste årene av kontrakten vil være 75 prosent større enn dagens omfang.
Den nye kontrakten gjelder følgende veier:
-
E18: Fra Arendal til Tvedestrand i Agder, og fra Dørdal til Langangen i Telemark
-
E39: Fra Kristiansand til Lyngdal i Agder
-
E6: Fra Kolomoen til Moelv og fra Roterud til Øyer i Innlandet
E6 gjennom Trøndelag og E6 over Kvænangsfjellet er ikke en del av kontrakten.
Kontrakten har en varighet på fem år, med opsjoner for forlengelse på tre ganger av ett år, med en total mulig lengde på åtte år.
Kontakter
Christian AltmannKommunikasjonsdirektør
Pressekontakt, Nye Veiers hovedkontor
Finn Aasmund HobbeslandDirektør for samfunn og utvikling
Tel:91319265finn-aasmund.hobbesland@nyeveier.noOm oss
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Feiret åpning av nybygd veidriftstasjon for E3931.10.2024 16:14:51 CET | Pressemelding
Nye Veier åpnet helt ny veidriftsstasjon torsdag. Strategisk beliggenhet like ved kryssområdet E39 Lohnelier vest i Kristiansand, gir best mulige forhold for entreprenøren som har driftsansvaret på europaveien.
BREEAM Excellent for E6 Kvænangsfjellet30.10.2024 15:22:09 CET | Pressemelding
På BREEAM Infrastructure Assessorsamling hos Grønn Byggallianse onsdag 30. oktober mottok Nye Veier, sammen med totalentreprenør LNS AS (Leonhard Nilsen & Sønner AS), og rådgivere fra Rambøll/Henning Larsen og Asplan Viak, sertifikatet for BREEAM Infrastructure til Excellent for prosjektet E6 Kvænangsfjellet.
ZERO og Nye Veier forlenger klimasamarbeid9.10.2024 10:26:11 CEST | Pressemelding
ZERO og Nye Veier har de siste seks årene samarbeidet om nye klimaløsninger. Dette er en viktig del av Nye Veiers mandat om å fornye og utfordre norsk samferdselssektor. Nå forlenges samarbeidet, og vi fortsetter jakten på nye utslippskutt i årene som kommer.
Fire entreprenører skal konkurrere om drift og vedlikehold for 1,4 milliarder2.10.2024 13:00:20 CEST | Pressemelding
Mesta, Presis Vegdrift, Risa og Veidekke Industri er kvalifisert til å gi tilbud om drift og vedlikehold på Nye Veiers strekninger. Kontrakten har en estimert verdi av inntil 1,4 milliarder kroner eks. mva.
Tre entreprenører konkurrerer om to byggeprosjekter på E1362.10.2024 07:45:19 CEST | Pressemelding
Nye Veier har kvalifisert tre tilbydere i konkurransen om bygging av E136 Veblungsnes og Stuguflåten – Raudstøl i Romsdalen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom