Utlyser konkurranse om drift og vedlikehold for 1,4 milliarder kroner

Nye Veier åpnet like før sommerferien konkurransen om en av de største kontraktene på drift og vedlikehold av veier i landet. Kontrakten har en estimert verdi av inntil 1,4 milliarder kroner inkludert alle opsjoner, og maksimal varighet på inntil åtte år. Denne avtalen utfordrer standarder for innovasjon, bærekraft og økonomisk effektivitet på drift av veiene.

Vinterdrift er en sentral del av kontrakten om drift og vedlikehold. Her er det dagens driftsentreprenør, Risa, som brøyter E6 ved Hamar.

Kontrakten omfatter veiene i sørlige deler av Norge, inkludert de veiene Nye Veier skal åpne frem til 2030. Derfor øker omfanget med 75 prosent sammenliknet med dagens avtale for drift og vedlikehold i Nye Veier.

- Bilistene trenger veier som er åpne og sikre hele året, og for fellesskapet er det viktig å tenke nytt rundt hvordan vi kan få mer igjen for våre felles ressurser. Konkurransen legger til rette for å fornye og utfordre hvordan veier kan driftes og vedlikeholdes, sier Finn Aasmund Hobbesland, som er direktør for samfunn og utvikling i Nye Veier.

Avtalen har en estimert verdi på 840 millioner kroner, pluss tre årlige opsjoner. Brukes alle opsjonene er den samlede estimert verdien på 1,4 milliarder kroner.

- Vi har forenklet beskrivelsene av hva som skal gjøres og bruker funksjonskrav der det er mulig. Dette gir rom for entreprenøren til å utvikle og forbedre driften av veiene. Vi ønsker å utvikle samarbeidet med entreprenøren. Den økonomiske modellen, vår digitale plattform og krav til målrettede planer skal sikre at driften blir effektiv, utdyper Hobbesland.

Innovasjon og utvikling

Nye Veier legger stor vekt på innovasjon, med et innovasjonsfond på 7,5 millioner. Driftsentreprenøren kan søke midler til prosjekter som bidrar til å utvikle og forbedre drift og vedlikehold. Spesielt oppfordrer Nye Veier til løsninger som gir positive effekter for klima og ytre miljø.

Bærekraftsmål

Nye Veiers mål er å redusere årlige totale utslipp av klimagasser fra drift og vedlikehold med 75 prosent innen 2030. Driftsentreprenøren skal redusere årlige totalutslipp av klimagasser med minst 30 prosent innen utløpet av tredje kontraktsår, og minst 50 prosent innen utløpet av femte kontraktsår.

Økonomisk effektivitet

Kontrakten har en nyskapende modell for økonomisk oppgjør for drift av veier. Dette skal legge til rette for mer samarbeid mellom driftsentreprenøren og Nye Veier. Historisk i norsk samferdsel har det økonomiske oppgjøret for driften på vinteren vært krevende. Regningene har vært basert på mange detaljer, som for eksempel antall minutter med salting eller antall kilometer med plogen oppe eller nede.

For Nye Veier er det avgjørende at vi med denne kontrakten fornyer og forenkler driften av veiene.  Driftsentreprenøren tilbyr en målpris for alt arbeid, og vil så få betalt selvkost for den faktiske jobben de utfører. Faktisk mer eller mindre forbruk i forhold til målprisen deles mellom partene og kan utjevnes over flere år. I tillegg får driftsentreprenøren betalt for administrasjonskostnader og fortjeneste.

Denne kostpluss-modellen skal sikre lønnsomhet for entreprenøren, og målrettet og effektiv drift. Modellen er utformet for å sikre god fordeling av risiko for været på vinteren

Kontraktsmodellen er utformet for å sikre god fordeling av risiko for været på vinteren

- Oppgjør for driften vinterstid blir mye enklere med denne kontrakten. Økonomisk gevinst ved smarte løsninger og effektiv drift deles mellom partene, og det vil gi oss mest mulig ut av våre felles ressurser, forklarer Hobbesland.

- Vi stiller strenge krav til at veiene skal være åpne og sikkerhet langs veiene. Når entreprenøren når  målene utløser det en bonus. Den økonomiske modellen for kontrakten motiverer driftsentreprenøren til å levere høy kvalitet, og effektiv drift, sier Hobbesland.

Digital samhandling

Nye Veier har utviklet et digitalt system som gir oversikt for driften av veiene. Dette systemet gir driftsentreprenøren og oss oversikt i sanntid over situasjonen på veiene. Entreprenøren får tilgang til historikken for driften og vedlikeholdet, og den informasjonen som er nødvendig for effektiv drift og vedlikehold.

- Vårt digitale system gir oss informasjon for mer målrettet og systematisk drift. Vi får bedre oversikt og unngår mange unødvendige registreringer og inspeksjoner. Det gir bedre kvalitet og er mer effektivt. Nå tar vi den digitale samhandlingen mellom oss til et helt nytt nivå, forklarer Hobbesland.

Den digitale plattformen er avgjørende for samhandling med entreprenøren. Det er også avgjørende for å sikre åpen bok på bruk av ressurser og timer i arbeidet på kontrakten.

Omfanget av kontrakten

Volum de siste årene av kontrakten vil være 75 prosent større enn dagens omfang.

Den nye kontrakten gjelder følgende veier:

• E18: Fra Arendal til Tvedestrand i Agder, og fra Dørdal til Langangen i Telemark

• E39: Fra Kristiansand til Lyngdal i Agder

• E6: Fra Kolomoen til Moelv og fra Roterud til Øyer i Innlandet

E6 gjennom Trøndelag og E6 over Kvænangsfjellet er ikke en del av kontrakten.

Kontrakten har en varighet på fem år, med opsjoner for forlengelse på tre ganger av ett år, med en total mulig lengde på åtte år.

Om oss