Tilfredsstillende resultat for Fremtind

Fremtind-konsernet leverte i andre kvartal et resultat før skatt på 495 mill. kroner (–19). Resultatet for første halvår ble 728 mill. kroner (346). Sterk finansavkastning og solide resultater fra personrisikoporteføljen har bidratt positivt til konsernresultatet, som for øvrig er preget av store skadekostnader i begynnelsen av året.

Hege Toft Karlsen, konsernsjef i Fremtind

Resultatet av forsikringstjenester i første halvår ble 198 mill. kroner (286). Nedgangen fra første halvår 2023 skyldes store skadekostnader som følge av ekstremværet Ingunn, nedbør og frost tidlig på året, og markant høyere skadefrekvens og økte snittkostnader per skade på produktområdene bygning og motor. I andre kvartal isolert ble forsikringsresultatet 300 mill. kroner (19). Forbedringen skyldes i hovedsak nedgang i skadekostnader.

– Mens starten på året var krevende, har vi i andre kvartal hatt få naturhendelser og færre storskader enn i samme kvartal i fjor. For andre kvartal ga dette en forbedret skadeprosent fra året før på 4,1 prosentpoeng, sier konsernsjef Hege Toft Karlsen i Fremtind.

Solide bidrag fra finansavkastning og personrisikoporteføljen
– Sterk finansavkastning og gode resultater fra personrisikoporteføljen har gitt solide bidrag til konsernresultatet for første halvår. Samtidig er bestandspremieveksten god, særlig i privatmarkedet, sier Toft Karlsen.

Combined ratio per første halvår ble 97,7 prosent mot 96,1 prosent i tilsvarende periode i 2023. Skadeprosenten utgjorde 77,5 prosent (72,8). Økning er i hovedsak drevet av ekstremværet tidlig på året. Kostnadsprosenten for halvåret ble 20,2 prosent (23,3).

Netto forsikringsrelatert finansresultat per første halvår ble –137 mill. kroner (139). Netto inntekter fra investeringer for halvåret ble 725 mill. kroner (25). Finansavkastningen var 2,9 prosent, mot 0,2 prosent tilsvarende periode i fjor. Reduserte markedsrenter førte til positiv verdiregulering for obligasjonsporteføljen. Avkastningen fra aksjeporteføljen var positiv i halvåret, i samsvar med aksjemarkedet ellers.

Bestandspremien økte med 915 mill. kroner hittil i år, mot 695 mill. kroner i samme periode i fjor. Av økningen kom 88 prosent fra privatmarkedet og 12 prosent fra bedriftsmarkedet. Samlet bestandspremie ved utgangen av første halvår var 16.743 mill. kroner (15.375).

Fokus på fusjon
Finanstilsynet godkjente 27. juni sammenslåingen av Fremtind Forsikring AS og Eika Forsikring AS. Som trinn én ble de to forsikringsvirksomhetene 1. juli søsterselskaper i det nyopprettede holdingselskapet Fremtind Holding. Neste steg er fusjon av de to søsterselskapene. Det vil etter planen skje 1. oktober.

– Arbeidet med å sikre en vellykket fusjon står høyt på agendaen vår fremover, herunder realisering av synergier og god ivaretakelse av alle ansatte. Samtidig skal vi ivareta kunder og samarbeidspartnere med samme høye kvalitet som i dag, sier Toft Karlsen.

Hege Toft Karlsen, konsernsjef i Fremtind

Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen, DNB og Eika-Gruppen, og er et av Norges største forsikringsselskap.