Korrigering pressemelding: Aldri før

Vi beklager skrivefeilen i forrige pressemelding "Aldri før", sendt 08:05 tirsdag 6. august. Korrigering gjelder følgende setning, fra "vi har aldri flydd så mange passasjerer på én måned" til "vi har aldri hatt så høy kabinfaktor på én måned". Siste setning er korrekt.

Juli bød på rekordhøy kabinfaktor for Widerøe. Fyllingsgraden endte på 83,5 prosent. Totalt fløy Widerøe 331.035 passasjerer i juli. Vi har aldri før hatt så høy kabinfaktor på én måned. På anbudsrutene har det vært variasjoner i kabinfaktoren med 90 prosent på Lofoten-rutene, men noe lavere på andre ruter. Totalt sett 64 prosent fyllingsgrad på anbudsrutene.

Foto: Airways Magazine

Mange returnerer nå til arbeid etter endt sommerferie. Tallene for denne sommeren viser derimot større reiseaktivitet blant forretningsreisende enn tidligere år. Om dette er et tegn på at mange har endret tid for ferien vites ikke, men vi har aldri før flydd så mange passasjerer på jobb som i denne julimåneden. Samtidig pågår det flere prosjekter i olje og energi -sektoren som bidrar til økt reisevirksomhet i hele vårt rutenett.

Kapasiteten i juli var syv prosent lavere enn samme periode i fjor, og åtte prosent høyere enn foregående måned. Kabinfaktoren på 83,5 prosent er opp fire prosentpoeng sammenlignet med juli 2023. Kabinfaktoren på anbudsnettet endte på 64 prosent, Det er en kraftig økning siden juli 2023 med 57 prosent kabinfaktor. Enkeltruter og -områder bidrar sterkt til denne økningen, hvor Lofoten og Vesterålen, i tillegg til Helgeland, trekker opp kabinfaktoren totalt.

-Vi er meget godt fornøyde med hvordan juli endte, sier kommersiell direktør i Widerøe, Christian Skaug. Rekordhøy kabinfaktor i juli gir oss ekstra energi inn i august når både nye og faste kunder skal ut å fly med oss.

-Jeg vil samtidig rette en stor takk til alle kollegaer i Widerøe som sammen har trukket lasset gjennom en arbeidskrevende sommer, stilt opp på fridager og bistått kollegaer når det var behov. At tallene ser så bra ut for juli er alles fortjeneste, avslutter Skaug.

Coolcation-turistene har denne sommeren for alvor inntatt landet. Widerøe har daglig gjennomført flyvinger spekket med utenlandske turister. Værflyktninger fra europeiske land rammet av hetebølger, har søkt frisk luft og lavere temperaturer hos oss i Norge. Med lukrativ kronekurs for utenlandske turister har Norge blitt en favoritt blant våre naboer i øst, vest og sør. Som så mange andre av våre reisende har utvalgte områder hatt ekstra mange passasjerer. Midtsommerrutene mellom Oslo og Lofoten har vært blant de mest populære valgene for våre utenlandske tilreisende. Flere av avgangene er utelukkende fylt med utenlandske passasjerer.

Om oss

Widerøe er Norges eldste flyselskap med over 3500 engasjerte medarbeidere. Widerøe består av datterselskapene Widerøe`s Flyveselskap AS, Widerøe Ground Handling AS, Widerøe Technical Services AS, Widerøe Zero AS, Widerøe Property AS og Widerøe Asset AS.

I Distrikts-Norge er Widerøes flyvninger av stor betydning for både næringsliv, helsevesen, utdanning, reiseliv og kultur, og fungerer som distriktenes kollektivtransport. Widerøe Ground Handling håndterer bakketjenester på 41 lufthavner i Norge og Widerøe Technical Services er representert med tekniske baser og tjenester på fem ulike destinasjoner i Norge.

Widerøe AS er et heleid datterselskap i Norwegiankonsernet.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Widerøe på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Widerøe surfer videre inn i fellesferien4.7.2024 08:05:19 CEST | Pressemelding

Med vind i seilene viser månedstallene nok en gang positiv utvikling. Seks prosent lavere kapasitet sammenlignet med fjoråret, men samtidig fire prosent kapasitetsøkning fra mai 2024. Juni endte med en kabinfaktor på 77 prosent totalt og salget av sommerferiebilletter har vært god i ukene inn mot juli. På anbudsrutene fortsetter passasjerveksten som følge av halverte makspriser, og juni endte opp med en økning på 22 prosent mot fjoråret. Anbuds-produksjonen har vokst med 16 prosent, og kabinfaktoren har økt med fem prosentpoeng til 66 prosent.